Awarie i problemy: Audi A6 C5

Audi A6

Audi A6 oznaczone logotypem C5 zadebiutowało w 1997 roku. Była to pierwsza A6-ka z prawdziwego zdarzenia, bo jak dobrze pamiętacie jej poprzednik był jedynie zmodernizowaną wersją modelu 100.

Awarie i problemy: Alfa Romeo 166

Samochód oferowano w trzech wersjach nadwozia sedan, kombi oraz allroad i miał on stawić czoła takim rywalom jak BMW Serii 5, czy Mercedesowi klasy E. Największym atutem Audi jest bez wątpienia duża dostępność zamienników,  a także stały napęd na 4 koła. Pod maskę tej reprezentacyjnej limuzyny trafiły następujące silniki:

1,8 R4 20V (125 KM)
1,8T R4 20V (150- 180 KM)
2,0 R4 20V(131 KM)
2,4 V6 30V(165- 170 KM)
2,7 biturbo V6 30V (250 KM)
2,8 30V V6 30V (193 KM)
3,0 V6 30V (220 KM)
4,2 V8 40V (300 KM)
S6 4,2 V8 40V (340 KM)
RS6 4,2 biturbo V8 40V (450 KM)
RS6+ 4,2 biturbo V8 40V (480 KM

Oprócz ogromnej palety benzynowych jednostek napędowych inżynierowie z Ingolstadt opracowali również dwie jednostki wysokoprężne o różnych wariantach mocy:

1,9 TDI (110- 130 KM)
2,5 TDI V6 24V (150- 179 KM)

Audi A6 Wnętrze

Motory były dostępne w połączeniu z 6- lub 5-biegowym manualem bądź dwoma innymi skrzyniami automatycznymi. Klienci w tej materii mieli do wyboru 6-biegowy Tiptronic i 6-biegową przekładnię bezstopniową typu CVT nazwaną przez Audi Multitronic. Na początku produkcji dostępny był też 4-biegowy automat.

Napęd w zależności od wersji przekazywany był na przednią lub obie osie. Samochód w 2001 roku doczekał się faceliftingu, a 3 lata później został zastąpionym nowszą generacją z logotypem C6. Najbezpieczniejszymi wariantami silnikowymi jeżeli chodzi o silniki diesla będzie legendarny już 1,9-litrowy TDI.

Audi RS6

Dla osób chcący kupić odmianę benzynową polecamy dwa motory wolnossące 2.4 i 2.8-litrowy, a także turbodoładowane 1.8T. Fani ostrej jazdy dysponujący sporymi zasobami gotówki powinni zdecydować się na topowe RS6, jednak w tym przypadku ryzyko tego, że auto brało udział w wypadku jest dość wysokie.

Na jakie usterki warto zwrócić uwagę przy zakupie A6? Najbardziej powszechnymi awariami są defekty bezstopniowych automatów Multitronic, gdzie pojawiają się problemy ze sterownikiem. Mocarne V6-ki dość często zużywają ogromne ilości oleju, dlatego warto w ich przypadku częściej sprawdzać jego poziom.

Audi A6 Wymiary

W silniku 2,5 TDI dochodzi do awarii pompy wtryskowej i zużycia wałków rozrządu. 1,9-litrowy diesel choć jest tańszy w utrzymaniu to również nie jest wolny od wad, tu najczęściej szwankuje przepływomierz oraz turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek.

W niektórych egzemplarzach pojawiają się też wycieki nie tylko z silnika, ale także ze skrzyń biegów. Ponadto użytkownicy Audi A6 narzekają też na luzy w przednim zawieszeniu. Dość dziwnym zjawiskiem spotykanym w C5 jest zbieranie się wody w pojemniku na akumulator.

Audi A6

Audi A4 B6: awarie i problemy

Ceny najtańszych egzemplarzy zaczynają się od 13 000 zł, jednak musimy mieć na uwadze, że około 90% aut ma znacznie większe przebiegi niż deklarują to sprzedawcy. Przed dokonaniem zakupu powinniśmy dokładnie sprawdzić wybrany egzemplarz pod kątem technicznym, o czym przypominam przy opisywaniu każdego auta. O ile w przypadku dość leciwego pojazdu będzie to nieopłacalne to kupując kilkulatka pozwoli nam to wystrzec się nabycia mocno wyeksploatowanego egzemplarza.

Regulamin komentowania

  • radek

    2.5 tdi mialy problemy w pierwszych latach. Zwłaszcza po modernizacji juz nie były tak awaryjne.

  • mroova81

    Samochód zadebiutował w 97r a nie w 94. Można bez problemu kupić poprzednią wersję (C4) z 1996r, zarówno sedan, jak i kombi, tfu! Avant! Co do typowych bolączek, to częściej niż u konkurencji zawodzi tutaj zawieszenie, ale może to być spowodowane tandetnymi zamiennikami, których tu mnóstwo. Dość różne opinie zbierają też poliftowe silniki 2.0 i 3.0. Reszta (oczywiście z wyjątkiem wszystkich 2,5TDi V6) zbiera fenomenalne opinie.

  • http://autokult.pl/author/artur-kusmierzak Artur Kuśmierzak

    Tak oczywiście pierwsza generacja debiutowała w 1994 roku, ta jest druga więc w 1997, już zmieniłem

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=604974675 Igor Dacyl

    2.5TDI 150KM tragedia – gości u mnie w domu od ładnych kilku lat i już zepsuło się wszystko, co miało się zepsuć (pompa wtryskowa, turbo, skrzynia biegow, przeplywomierz, rozrząd)- teraz na szczęście działa w porządku ; )

    • browar

      u mnie w rodzinie też gości A4 z tym silnikiem 160 km z 2006r i jak do tej pory nie było jakichkolwiek usterek ostatnio co przy nim było robione to w 2008r (o ile dobrze pamiętam) był wymieniany rozrząd, więc albo ten ktoś ma pecha, albo kupił jakiegoś powypadkowego, albo słabo o niego dba, albo po prostu jakiś szczęśliwy egzemplarz się trafił dla znajomego.

      Mógłbym wiedzieć który rok i jaki model ma?

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=604974675 Igor Dacyl

        1998 – wadliwe były niestety tylko pierwsze modele w tej budzie.

        • browar

          no właśnie, a wystarczy kupić 1-2 lata młodszy model z silnikiem wolnym od wad.

        • Adam

          może 1-2 miesiące?

  • Jarek

    Samochód oferowano w trzech wersjach nadwozia sedan, kombi oraz allroad i miał on stawić czoła takim rywalom jak BMW Serii 5, czy Mercedesowi klasy E. Największym atutem Audi był bez wątpienia stały napęd na 4 koła, którego nie oferowali konkurenci.

    Co do napędu to mercedes miał 4-matica. Audi różni się od mercedesa i bmw przednim napędem.

    • Artur Kuśmierzak

      4-Matic nie jest stałym napędem, a quattro tak. A to dość poważna różnica zwłaszcza jeśli chodzi o skuteczność na śniegu, czy śliskiej nawierzchni.

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=604974675 Igor Dacyl

        Od 1999 4matic jest stałym napędem z trzema dyferencjałami

        • Artur Kuśmierzak

          Racja 4-Matic jest stały mój błąd, warto jednak doprecyzować działanie tego napędu cytatem ,,W kolejnej generacji systemu, wdrożonej wraz z modelem W210 w 1997 roku, napędzane były już na stałe wszystkie cztery koła w proporcji 40:60. 4Matic wykorzystywał trzy otwarte dyferencjały oraz elektronikę” z pewnego źródła.

  • Jarek

    A tak poza tym to u mnie w domu kiedyś gościła 1,9tdi (110), miała prawie 300 tys. ale była regularnie serwisowana, po wymianie turbo, także autko chodziło i wyglądało jak nowe. Bardzo fajny, ekonomiczny silniczek, jedyną wadą jest to, że strasznie trudno dostać Audi z takim silnikiem, 99% ogłoszeń jeśli chodzi o diesla to 2,5.

    • browar

      użytkowałem kiedyś przez dłuższy czas A6 2,7 biturbo 270 km i powiem szczerze że bardzo dobrze się jeździło, całkiem żwawe auto i bezawaryjne, bardzo przyjemnie je wspominam.
      1.9 TDI w takiej budzie to wg mnie za mało.

      • mroova81

        Nie było takiego silnika w tym modelu. Był 2.7 230 i 250KM. Standardowe program to 305KM. 270 to za dużo jak na serię, a za mało jak na tunera, ale w sam raz na wartość wyjętą “z czapy”.

        • browar

          to że MTM ma opcję do 305km nie oznacza że nie można tego auta z chipować na około 270km…
          ja to auto już miałem z taką mocą.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=604974675 Igor Dacyl

    browar: wystarczyło wystarczyło – ale jak się kupowało 3latka to się jeszcze nie wiedziało ; )

    • browar

      a no chyba że ;)

  • Wwww

    Dżizas, kiedy w koncu przestaniemy martwic sie zanizanymi przebiegami, wyklepanymi przystankami i reszta badziewia… niech w koncu ktos cos z tym zrobi bo teraz to ciezko kupic auto ktore nie jest przekrecone lub wyklepane!

  • Trawa 1

    Zapomniano dodać o bardzo częstej awarii jaka występuje, i co jest wadą fabryczna modelu, a mianowicie wspomaganie. Dokładnie maglownica, której wnętrze pokryte jest czymś w rodzaju powłoki teflonowej, która z biegiem lat łuszczy się, odrywając i powodując uszkodzenie pompy wspomagania.

  • Dariusz Kurtycz

    koszty napraw są potężne. Ilość możliwych usterek (też w silnikach benzynowych) zabija. Miałem dwa silniki benzynowe… W zasadzie nie poleciłbym chyba już nikomu audi a6 c5

  • Doc

    Są oczywiście silniki 1.8T 180KM (silnik AJL), ktoś zapomniał o tym ;-)

  • Pietja02

    posiadam A6 tdi 110km 2000r
    chip  na 140 km rewelacja szkoda tylko ze niema 6 sztego biegu

  • Goly304

    jestem mechnikiem spotkalem sie z wieloma a6 ale najgorsze sa z silnikiem 2,5 v6 diesel tragedia nie polecam ale moge z cala pewnoscia polecic a6 ale 2,4 v6 benzyna nawet idealnie nadaje sie do instalacji gazowej pod warunkiem ze wymiana oleju jest wykonywana o 2 tys wczesniej niz jest to zalecane 

    • vista

      ja miałem audi c5 2,5 dti kombi przez 4 lata i zaglądałem pod maskę jak musiałem doleć płyn do spryskiwaczy i jak jechałem na wymianę oleju do mechanika. jak go kupiłem mechanik zmienił rozrząd i powiedział następna wymiana za 100 tys. km. jak go kupiłem miał przejechane na liczniku 260 tys. a w chwili wypadku miał najechane 380 tys. ludzie naprawdę nie wiem co Wy chcecie od tych silników. i żeby nie to, że w tamtym roku w maju miałem nim wypadek to bym jeżdził nim do dzisiaj. po wypadku kupiłem takie same i z tym samym silnikiem i jestem z niego bardzo nie zadowolony.i ten silnik bedę polecał każdemu co bedzie chciał sobie kupić audi c5.

    • vista

      ja miałem audi c5 2,5 dti kombi przez 4 lata i zaglądałem pod maskę jak musiałem doleć płyn do spryskiwaczy i jak jechałem na wymianę oleju do mechanika. jak go kupiłem mechanik zmienił rozrząd i powiedział następna wymiana za 100 tys. km. jak go kupiłem miał przejechane na liczniku 260 tys. a w chwili wypadku miał najechane 380 tys. ludzie naprawdę nie wiem co Wy chcecie od tych silników. i żeby nie to, że w tamtym roku w maju miałem nim wypadek to bym jeżdził nim do dzisiaj. po wypadku kupiłem takie same i z tym samym silnikiem i jestem z niego bardzo nie zadowolony.i ten silnik bedę polecał każdemu co bedzie chciał sobie kupić audi c5.

    • vista

      ja miałem audi c5 2,5 dti kombi przez 4 lata i zaglądałem pod maskę jak musiałem doleć płyn do spryskiwaczy i jak jechałem na wymianę oleju do mechanika. jak go kupiłem mechanik zmienił rozrząd i powiedział następna wymiana za 100 tys. km. jak go kupiłem miał przejechane na liczniku 260 tys. a w chwili wypadku miał najechane 380 tys. ludzie naprawdę nie wiem co Wy chcecie od tych silników. i żeby nie to, że w tamtym roku w maju miałem nim wypadek to bym jeżdził nim do dzisiaj. po wypadku kupiłem takie same i z tym samym silnikiem i jestem z niego bardzo nie zadowolony.i ten silnik bedę polecał każdemu co bedzie chciał sobie kupić audi c5.

  • Rafal845

    ja mam a6 z 2000 roku silnik 1,8T naprawde polecam jesli chodzi o spalanie i osiagi naprawde jest dobrze przy jezdzie 90 -100 km/h w trasie auto spala 7,5 l teraz został założony gaz brc i swietnie auto chodzi od 2 lutego 2012 zrobiłem 40 tys km bez jakis problemow tylko troche oleju  lubi wziacnie wiem co moze byc przyczna moze gumki w głowicy 

  • Rashed

    2,5 TDI 120 kW 300000km 2003r. i nic absolutnie nic nie robie w nim.
    Silnik pracuje jak pszczółka.Posiadam go od 5 lat. Jeżdzi zemną na trasie Holandia-Polska i tylko jest tankowany Shell V-Power oczywiście w Niemczech.
    Nigdy nim nie ruszam przed rozgrzaniem silnika i nigdy go nie gasze zaraz po szybkiej jeżdzie na autostradzie.Nie używam go do jady w mieście od tego mam benzyniaka.Spalanie w granicach 8/100.Oleju nic nie bierze.Zalewam tylko Castrolem EDGE.W życiu nie miałem tak niezawodnego auta i nie oddam go nikomu.A ci co tak narzekają na te silniki to niech sie najpierw nauczą ich obsługi.Ja tam mam swoje zdanie na ten temat.Serdecznie pozdrawiam miłośników Audi.

  • fabian2009ma

    chce kupic audi a6 2,5 tdi v6 z 99r.ale tuz przed zakupem auto trafilo do mechanika z powodu wycieku oleju. zaniepokoilem sie troche. technicznie auto oceniam na 5+ mechanik takze powiedzial ze ze silnikem jest wszystko ok a takie wycieki to w tych silnikach to normalne. ale chcialbym sie dowiedziec na co jeszcze zwrocic uwage przy zakupie i uzytkowaniu tegoz modelu

  • darek

    2001r, 150km,tiptronik.i wzystko ok.tylko wumiana oleju co roku w motorze.a tak przez 5 lat użytkowania auta wymieniłem przeguby,tarcze i klocki hamulcowe i 2 wahacze(lamfoldera).nie całe na strone tylko same dwa elementy..koszt kolo 200-400zl ..a i olej w automacie 2 lata temu,obecnie licznik pokazuje że ma 220 000 km a ja patrząc na te niemieckie giełdy.. to jestem pewien że on ma dużo więcej niż na liczniku.ale co tam.chodzi bez problemu itym trzeba się cieszyc.

  • pio

    mam 2.5 tdi v6 z przebiegiem 430 tys km i sam zrobiłem ponad 120. nic kompletni enic nie dokładam.nie widzę lepszego aut.spalanie w trasie nawe do 5.6 w quattro i automacie do 9 litrów. wałki jak noweskrzynia ideał. wszystko jak malina,oczywiscie leje 5 w 40 a nie półsyntety jak połowa niezadowolonych uzytkownikow.jakktos nie wie o czym mowie instrukakcja obsługi a6 wskazuje jaki olej trzeba lac:) mój ojciec miałtez 2.5tdi 150 km i zrobł nim 100 tys bez dotkniecia.auto miało juz 200 tys koledzy:) i to brzmienie.najpiękniejsze

    • Adam

      jaki rocznik

  • Kamil

    6 biegowy TipTronic ? Autorze polecam lekturę