Najczęstsze uszkodzenia turbosprężarek

Działanie turbosprężarki

Coraz częściej producenci aut, chcąc podwyższyć moc mniejszego silnika, stosują turbosprężarki. Dzięki nim nawet samochód z niewielką pojemnością motoru ma stosunkowo dużą moc i przyzwoity moment obrotowy. Niestety, turbosprężarki nie są wieczne. Kupując doładowane auto na rynku wtórnym, musimy liczyć się z tym, że najprawdopodobniej koszty naprawy lub wymiany turbosprężarki nas nie ominą.

Jak zadbać o przewody hamulcowe w naszym aucie?

Najczęstszymi przyczynami awarii są wady fabryczne i błędy eksploatacyjne użytkowników. Jednak czasem zdarza się tak, że doładowanie zawodzi z powodu wyeksploatowania. Dziś przedstawimy Wam przyczyny awarii tego urządzenia. Sprawdzimy, jakie są najczęstsze uszkodzenia tego elementu. Zobaczymy również, czy każdą turbosprężarkę można zregenerować.

Rozgrzana turbosprężarka

Przyczyny awarii turbosprężarki

W większości przypadków powodem problemów z doładowaniem są zaniedbania użytkownika, od którego kupiliśmy auto. Najważniejszym elementem turbo jest wirnik, na którym znajdują się następujące elementy: z jednej strony turbina, która napędzana jest strumieniem spalin, z drugiej – sprężarka tłocząca powietrze do cylindrów silnika. W niektórych pojazdach wirnik może obracać się z prędkością 200 000 obrotów na minutę.

W tym czasie turbosprężarka potrafi rozgrzać się nawet do 500 stopni Celsjusza. W związku z tym musi być odpowiednio chłodzona i smarowana, za co odpowiada doprowadzany pod ciśnieniem olej. Jeśli od razu po włączeniu silnika będziemy wkręcać go na wysokie obroty, wówczas olej nie zdąży dobrze rozprowadzić się po elementach turbosprężarki, co spowoduje, że będzie pracowała na sucho, zacierając łożyska wirnika.

Turbosprężarka

Zadbaj o higienę miękkiego dachu w swoim cabrio

Równie nierozważnym przyzwyczajeniem jest zbyt szybkie wyłączanie silnika. Po przekręceniu kluczyka na ”0” turbina nadal się kręci, ale pompa już nie dostarcza do niej oleju. Pamiętajmy, że nawet krótka przerwa w jego dopływie może spowodować nieodwracalne skutki. Ponadto w tej sytuacji dochodzi również do zwęglenia oleju, który zapycha urządzenie i powoduje uszkodzenie łożysk ślizgowych.

Optymalny czas, jaki powinniśmy odczekać przed wyłączeniem turbodoładowanego motoru, to 30 sekund. Jeśli chcemy przedłużyć okres żywotności naszej turbosprężarki, powinniśmy wymieniać olej częściej, niż zaleca producent. Jeśli według instrukcji taki zabieg zalecany jest po 30 000 km, zróbmy to przy 20 000 km. Z każdym przejechanym kilometrem w naszym oleju wzrasta ilość różnego rodzaju opiłków i sadzy, które powstają w wyniku pracy jednostki napędowej. Co ważne, zawsze stosujmy olej zalecany przez producenta.

Najczęstsze uszkodzenia turbosprężarek

Najbardziej powszechne awarie to zbyt niskie ciśnienie oleju lub chwilowy brak smarowania, co zwiększa tarcie między wałkiem wirnika a łożyskiem, powodując przegrzanie i nadmierne zużycie tych elementów. Taki stan rzeczy często doprowadza do pęknięcia tak przegrzanego wałka. Niekiedy bywa tak, że do turbiny dostaje się opiłek metalu lub inne ciała stałe, które blokują wirnik, wyginając i łamiąc łopatki.

Tak zniszczone wirniki nie wytwarzają właściwego ciśnienia, przyśpieszając zużycie łożysk. W turbosprężarkach o zmiennej geometrii dochodzi do zatarcia mechanizmu odpowiadającego za sterowanie łopatkami. W tego typu urządzeniach zdarzają się również awarie specjalnych dźwigienek, przez co łopatki pracują przy niewłaściwym nachyleniu. Czasem za sterowanie skrzydełkami wirnika odpowiedzialny jest podciśnieniowy siłownik, który na skutek korozji lub innego uszkodzenia po prostu przestaje działać.

Przyzwyczajenia, które źle wpływają na Twój samochód! [część 2/2]

Wałek wirnika smarowny olejem uszczelniony jest z dwóch stron metalowymi pierścieniami, jednak wraz z upływem czasu coraz więcej oleju ucieka z turbosprężarki do układu dolotowego i wydechowego. W przypadku nieregularnego serwisowania oleju traci on swoje właściwości przez zanieczyszczenia, powodując zacieranie się łożyska i degradację uszczelnienia.

Przekrój turbosprężarki

Wymieniać czy regenerować?

W większości przypadków regeneracja turbosprężarki jest możliwa. Dobór wirnika czy przetoczenie łożysk to tylko kwestia znalezienia odpowiedniego warsztatu. Koszt regeneracji zależy od stopnia zużycia turbosprężarki. Podstawowy pakiet takiej usługi obejmuje wymianę łożysk i uszczelnień, cena wynosi około 700 złotych. Jeżeli okaże się, że zniszczony jest wirnik, wówczas nasz budżet uszczupli się o około 1500 złotych.

Regeneracja turbosprężarki

Przyzwyczajenia, które źle wpływają na Twój samochód! [część 1/2]

Naprawa solidnie zniszczonej turbosprężarki, np. z pękniętym korpusem, winduje kwotę usługi do 2000 złotych. Niestety, wtedy naprawa staje się nieopłacalna. Problemy z regeneracją pojawiają się w przypadku turbosprężarek o zmiennej geometrii łopatek. Producenci teoretycznie nie przewidują ich naprawy.

Są jednak serwisy, które przy użyciu nieoryginalnych części przeprowadzają takie operacje. Tego typu zabieg wymaga od mechaników dużego profesjonalizmu, ponieważ ustawienie sterowania wydajności turbiny to nie lada wyzwanie. Jeżeli jednak zdecydujemy się wymienić całe urządzenie na nowe, ceny mogą wahać się od 1800 do 3500 złotych.


Regulamin komentowania

  • Gringo

    Jest też ciekawe zjawisko zarżnięcia turbosprężarki z powodu źle ustawionego zaworu DV.

  • Shun

    można też kupić turbosprężarkę po regeneracji.
    Przyczyna awarii tez może być zapchany filtr powietrza.

  • wiecie co z nim zrobic?

    Dres za kierownica prxzyczyna smierci sprezarek!

  • http://null Bubu

    Podobno w nowoczesnych, doladowanych samochodach nie trzeba juz odczekiwac przed wylaczeniem silnika – sprezarki sa bardziej odporne.

  • ludzik

    często przyczyną awarii (po której wystarczające jest przeważnie przeczyszczenie – koszto około 350zl) jest tzw PSJ ;)

  • Smigamponecie

    padła mi turbina :(  ,autko mam od miesiaca pasat b5 2003r sedan-101km koszt nowej to ok>3200 zł 

  • Michał

    Uszkodzona turbosprężarka to kłopotliwa kwestia. Dość często zdarza się w
    autach używanych o bliżej nieokreślonym przebiegu, ale znane są przypadki
    awarii turbosprężarek również w prawie nowych autach jeszcze na gwarancji. Duży
    wpływ na żywotność turbosprężarki ma sposób obchodzenia się z autem i dbałość o
    jego stan techniczny. Większość poruszających się po naszych drogach aut z
    turbodoładowanymi silnikami to samochody z silnikami diesla, ale sposób
    obchodzenia się z benzyniakami i objawy usterek są bardzo zbliżone.Dużo
    informacji jest na http://www.turboforum.pl Turbosprężarka w uproszczeniu składa się z części gorącej,czyli turbiny napędzanej energią wyrzucanych z silnika spalin i z części zimnej,czyli sprężarki budującej ciśnienie powietrza w układzie dolotowym. Obie części
    są ze sobą połączone a wirniki turbiny i sprężarki osadzone są na jednej osi.
    Oś ta jest wraz z wirnikami bardzo dokładnie wyważona przez producenta, aby
    sprostać ogromnym prędkością obrotowym. Oś jest również precyzyjnie osadzona na
    łożyskach smarowanych olejem silnikowym.

  • bosch

    Posiadanie auta wyposażonego w turbodoładowanie wymaga właściwej jego eksploatacji. Kardynalnym błędem,
    wynikającym z niewiedzy użytkowników takich samochodów, jest natychmiastowe
    gaszenie silnika po dojechaniu pojazdem do celu podróży. Turbosprężarka,
    zwłaszcza po dynamicznej jeździe, wręcz nienawidzi takiego traktowania, co
    manifestuje spadkiem osiągów silnika i wzrostem zużycia oleju. Na koniec
    pozostaje albo jej wymiana na nową (jej cena waha się w przedziale 2500-5000
    zł), albo jej regeneracja. Co sprawia, że turbosprężarka ulega uszkodzeniu?
    Turbosprężarka do prawidłowej swej pracy wymaga odpowiedniego smarowania. W tym celu wykorzystuje się ona olej silnikowy będący z jednej strony środkiem
    ograniczającym tarcie pomiędzy jej podzespołami a z drugiej, stanowi on czynnik
    chłodzący turbosprężarkę. Po dynamicznej jeździe jej oba wirniki kręcą
    się z prędkością nawet 200 000 obr./min, a siła bezwładności
    sprawia, że nawet po wyłączeniu silnika nadal się one poruszają. Problem polega
    na tym, że z chwilą gdy jednostka napędowa kończy pracę, przestaje także krążyć
    w obiegu olej silnikowy. Ten służy do smarowania poszczególnych łożysk
    turbosprężarki (ślizgowych, oporowych). Jeśli go brakuje lub dochodzi do jego
    zapiekania (w przewodzie lub kanalikach olejowych) pod wpływem ogromnej
    temperatury jaka panuje w korpusie turbosprężarki, to może dojść do uszkodzenia
    bieżni wałka turbosprężarki, zatarcia któregoś z łożysk czy uszkodzenia wirnika
    (na skutek zatarcia jego łożyska oporowego). Oczywiście trzeba pamiętać o tym,
    że proces ten ma charakter długofalowy i nie następuje błyskawicznie. Dopiero
    regularne gaszenie silnika po dynamicznej, tzw. szosowej jeździe, przyczynia
    się do wyraźnego spadku trwałości turbosprężarki. http://www.regeneracja-turbosprezarek.pl Regeneracja
    turbosprężarki będzie nieunikniona.

  • http://www.ktx-moves.co.uk/ KTX Moves – London Removals

    Bardzo częstym problemem w użytkowaniu turbosprężarki jest nieodpowiedzialna jazda no i niekiedy zapchany filtr powietrza.

  • Wu-Tang

    Witam wszystkich. Chciałbym skromnie wtrącić, że jeśli już tak szczegółowo opisujemy mechanizm zacierania się łożysk turbo-sprężarki to z mojej strony jeśli można mała korekta. Mechanizm smarowania, nie ważne czy to łożysk turbo… czy łożysk układu korbowo-tłokowego silnika funkcjonuje na zasadzie działania łożysk ślizgowych, u których najważniejszy jest film olejowy. Stanowi on barierę uniemożliwiającą metaliczny styk par kinematycznych czyli np. panewka łożyska & czop wałka. W przypadku zerwania filmu tak jak tutaj mowa z powodu zbyt niskiego ciśnienia oleju itp. dochodzi do metalicznego kontaktu tych elementów i nazwijmy to zdzierania powierzchni metalu, a w konsekwencji pojawienia się nadmiernych luzów itd. “łańcuch zdarzeń”. Także należałoby tu powiedzieć, że w przypadku problemów z układem smarowania “pojawia się zjawisko zacierania łożysk turbo-sprężarki.

  • Wu-Tang

    poza tym moim zdaniem stwierdzenie, że:”Jeśli od razu po włączeniu silnika będziemy wkręcać go na wysokie
    obroty, wówczas olej nie zdąży dobrze rozprowadzić się po elementach
    turbosprężarki, co spowoduje, że będzie pracowała na sucho, zacierając łożyska wirnika” nie jest do końca prawdą. Owszem nie powinno się na nie rozgrzanym silniku diesla zbyt gwałtownie i głęboko wciskać pedał gazu, ale z całkiem innych przyczyn niż cytowany przytacza temat (oczywiście to tylko moje zdanie). Silnik diesel to zawsze diesel nie ważne jaki producent go skopiował dalej. Każdy silnik diesel aby pracował w miarę prawidłowo najpierw musi się rozgrzać na wolnych obrotach do tej swojej minimalnej temperatury pracy by zaczął spalać paliwo w jak największym stopniu. Na zimnym silniku duża część paliwa zostaje nie spalona i w postaci cząstek stałych osadza sie na wszystkim co zimniejsze od cylindrów czyli np. zawory i kanały wylotowe spalin, kolektor spalin no i co najgorsze łopatki kierownicy i wirnika turbiny.., no i to nie koniec ale urwę temat :)

  • qwertyuiop

    Naprawa solidnie zniszczonej turbosprężarki, np. z pękniętym korpusem, winduje kwotę usługi do 2000 złotych. Niestety, wtedy naprawa staje się nieopłacalna. Problemy z regeneracją pojawiają się w przypadku turbosprężarek o zmiennej geometrii łopatek. Producenci teoretycznie nie przewidują ich naprawy.

    Są jednak serwisy, które przy użyciu nieoryginalnych części przeprowadzają takie operacje. Tego typu zabieg wymaga od mechaników dużego profesjonalizmu, ponieważ ustawienie sterowania wydajności turbiny to nie lada wyzwanie. Jeżeli jednak zdecydujemy się wymienić całe urządzenie na nowe, ceny mogą wahać się od 1800 do 3500 złotych. – Ja sie pytam co za baran to pisal…? Przeciez koras w turbinie jest czescia wymienna… mozna kupic caly korpus albo kupic go w czesciach (obudowa talerz walek kolo zestaw naprawczy)… A ustawienie geometrii tak jak jest ustawiona fabrycznie to nie jest zaden problem i zadne wyzwanie…-,- i cena uslugi nie wynosi tyle ile wyzej kolega napisal..-,-