Jak zapobiec zerwaniu paska rozrządu?

Silnik

Układ rozrządu to system wałków i pasek, które odpowiada za wprowadzenie mieszanki paliwowo-powietrznej do komory spalania i wyprowadzenie z niej spalin. Sprawność tego układu jest podstawą działania silnika, jeśli go zaniedbamy koszty  naprawy mogą wynieść nawet kilka tysięcy złotych.

Jak serwisować pasek rozrządu?

Jeśli kupiliśmy używane auto bez udokumentowanej przeszłości to powinniśmy jak najszybciej wymienić pasek rozrządu, bo nie wiadomo czy deklaracja właściciela o jego prawidłowym serwisowaniu jest prawdziwa, a niestety nie jesteśmy w stanie tego w żaden sposób sprawdzić. Jeżeli auto ma dość niski przebieg jego wiarygodność sprawdźmy w ASO, jeśli okaże się rzeczywisty zobaczmy w instrukcji, kiedy producent zaleca wymianę tego elementu.

Oprócz wskazówek producenta warto spytać również mechanika, często bowiem zdarza się, że producent najpierw zaleca wymianę przy 120 tysiącach kilometrów, a dopiero później wydaje komunikat o skróceniu okresu do 90 lub nawet 60 tysięcy km.

Audi A4 B6: awarie i problemy

Czy można oszczędzać na obsłudze paska?

Niestety oszczędności przy wymianie tego elementu nie są wskazane. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta, nieoryginalne zamienniki są zazwyczaj o wiele słabszej jakości niż ich oryginalne odpowiedniki, a co za tym idzie mogą zerwać się po kilku tysiącach kilometrów. Kupowanie tanich części jest tylko pozorną oszczędnością, bo choć na początku wydamy kilkaset złotych mniej to w konsekwencji za zerwanie paska i naprawę silnika będziemy zmuszeni wyłożyć już wielokrotność tej sumy.

W niektórych przypadkach mechanicy dopuszczają stosowanie lepszych zamienników, więc nie zawsze musimy wydawać pieniądze na drogie części z ASO.

Przy wymianie paska rozrządu powinniśmy również pamiętać o zakupie nowych rolek. Sam pasek nie wytrzyma zbyt długo jeśli inne elementy z nim współpracujące będą zniszczone. Równie ważne jest zadbanie o pompę wody, w którą też musimy zainwestować. Jeśli na niej oszczędzimy będziemy musieli pogodzić się z tym, że w przypadku, gdy dojdzie do jej zablokowania w przeciągu kilkudziesięciu sekund pasek zostanie postrzępiony lub całkowicie zerwany.

Wybierając serwis, w którym chcemy te elementy wymienić nie kierujmy się ceną, lecz jakością oferowanej usługi. Najlepiej jest powierzyć wykonanie tego poważnego zadania specjalistycznemu zakładowi, który specjalizuje się w danej marce.

Kojot w Mustangu – nowy silnik V8 Forda: 5.0 TiVCT

Dlaczego cena wymiany paska zależy od marki auta?

Jeśli byliśmy właścicielami np. Volvo S40, a obecnie posiadamy Volkswagena Passata B6 nie zdziwmy się gdy cena usługi podana przez mechanika będzie znacznie wyższa niż w przypadku tego pierwszego auta. Silnik w Passacie jest ułożony wzdłużnie, a w Volvo poprzecznie, co w praktyce oznacza, że mechanik, żeby dostać się do rozrządu w VW będzie musiał zdemontować przedni zderzak, reflektory i chłodnice. Taka operacja  zajmuje około 8 godzin, co w konsekwencji wymaga większego nakładu finansowego.

Również w przypadku nietypowych jednostek napędowych, do takich zaliczamy między innymi te w Subaru (silnik o przeciwległych cylindrach ), wówczas musimy liczyć się z większymi kosztami wymiany paska.

Konsekwencje zerwania paska rozrządu.

Tylko nieliczni z tych, którym zerwie się pasek będą mogli wpisać na listę wydatków tylko holowanie i założenie nowego paska. W większości przypadków taka awaria doprowadza do o wiele poważniejszych problemów z jednostką napędową. Pokrzywione zawory, uszkodzone gniazda zaworowe i zniszczone popychacze to nie koniec niemiłych niespodzianek.

Często też dochodzi do pęknięcia wałka rozrządu. W konsekwencji zmuszeni będziemy wymienić nie tylko pasek, rolki i zawory, ale również wałek rozrządu. Niestety czasem nawet po naprawie tych wszystkich elementów silnik, głównie z powodu zniszczenia głowicy może nie działać prawidłowo, wtedy bardziej opłaca się kupić nowy silnik.

Problemy z autami zza oceanu | Czy sprowadzając je, naprawdę zaoszczędzimy?

A co jeśli u nas w aucie nie ma paska rozrządu?

W niektórych silnikach pasek rozrządu zastąpiono łańcuchem, dzięki czemu wymiana jego powinna zostać wykonana przy przebiegu rzędu 250 tysięcy kilometrów lub nawet większym, co zaoszczędzi nam nieco problemów przy eksploatacji. W przypadku łańcucah również zmniejsza się ryzyko jego zerwania, a zużycie tego elementu wyraźnie słychać podczas pracy silnika. Zawsze musimy pamiętać jednak o tym, że zaniedbanie wymiany łańcucha też może doprowadzić do jego zerwania i w konsekwencji do poważnej awarii silnika.

W autach starego typu zdarza się, że nie ma ani paska ani łańcucha. Wtedy mamy do czynienia z kołami zębatymi, które zwykle starczają dożywotnio, przykładem auta z tego typu rozwiązaniem jest Opel Frontera z wysokoprężnym silnikiem 2.5 TD.

Regulamin komentowania

  • P.

    dobry artykuł, uwagę tylko należy zwrócić przy omawianiu lańcucha rozrządu. BMW zaleca jego przegląd przy ok. 700tys km.

    • Patryk

      przegląd?

    • http://www.rajkonkret.webpark.pl radek

      chyba Ci sie cos pomylil bo akurat bmw jako jeden z nielicznych producentow zaleca wymiane łańcucha po 200 000 km. natomiast mercedes zaleca tylko kontrole… i wymiane łańcucha przy naprawie głównej silnika:) w 124 jakis 1 000 000 km:)

      • P.

        od modelu E46(E39, E38 i nowsze) przegląd jest zalecany przy około 700tys. km
        przegląd tzn. sprawdzenie stanu łańcuch, napinaczy itd

  • mroova81

    rozrząd przy vanklu?!

    • Kramon

      wlasnie tez mi cos to nie pasuje z tego co mi swita to tam wlasnie niema tego.

      • http://www.penspinning.pl Rafau

        zreszta nawet nie mam pojecia jak taki pasek mialby wygladac ;d

        • http://autokult.pl/author/artur-kusmierzak Artur Kuśmierzak

          Racja to silnik bez zaworów, już poprawiłem

  • pawel

    A Ford podaje wymiane pasków co 160tys lub 10lat w przypadku silników benzynowych i 240tys lub 10lat w przypadku diesli.

  • pawel

    Mniejszy problem mają posiadacze silników bezkolizyjnych. Z tego co wiem chyba 1.2 w Punto do takich się zalicza…?

    • dsa

      Tak wersja 8v ale ja i tak przy przebiegu 60tys km i 9latach użytkowania wolałem go wymienić aby kiedyś nie stanąć na drodze

      • Kinciol92

        Stare silniki bezkolizyjne to można powiedzieć błogosławieństwo, sam posiadam w kadecie c14nz, na pasku rozrządu zmieliły się ząbki, wtedy jeszcze nie byłem oświecony i sądziłem, że to brak paliwa, później był brak iskry więc szukałem iskry i kręciłem silnikiem. W przypadku silnika z kolizyjnym układem rozrządu byłoby już po silniku, a jak nie to przynajmniej po całej głowicy. Dzięki Bogu nic się nie stało a naprawa była błaha, zmiana paska rozrządu u mechanika i od razu wyjazd od niego na kołach :)

  • GDA

    No właśnie, nie wspomniano o bezkolizjakach. Wiem, że na pewno silnik G13BA, montowany w starym Suzuki Swift, jest non-interfere.

  • Yoshi

    Wszystkie silniki 16 i więcej zaworowe są kolizyjne, więc najprościej jest pilnować terminów wymiany i to nie tych opisanych w książce serwisowej lecz wg. praktyki dobrych warsztatów. Trzeba też pamiętać że niektóre auta mają nawet dwa paski rozrządu (np. 1,4 16V z grupy Volkswagena)

    • Adrian

      1.6 16V także (prawie tan sam silnik). W sumie wychodzi niezła impreza: 2 paski (jeden krótki), dwa napinacze, dwie rolki i ew. pompa “wody”.

  • Gawd

    Łańcuszek też pęka i przebieg nie ma tu znaczenia. Wszytko to części mechaniczne więc mają prawo się uszkodzić.

  • SZY

    Yoshi źle gadasz. W hondowskim D15B2 jest 16 zaworów, a jest bezkolizyjny. Tak samo większość silników Mazdy w latach 90-tych. Z5, ZL, ZM, B6 są bezkolizyjne :] wystarczy ,że zawór w najniższym punkcie położenia nie dotyka tłoka w najwyższym punkcie położenia. Nic trudnego, a jaka ulga dla użytkownika. Tak samo w niektórych silnikach Mazdy, nie pamiętam już w których, są podcięte dźwigienki zaworowe, czyli w przypadku zerwania paska, jedynie dźwigienka się rozlatuje, a zawory, wałki, tłoki pozostają całe, szkoda że nikt w artykule o tym nie napisał.

    • qqq

      dokladnie.. akurat mam doczynienia z takim silnikiem diesla w mazdzie a faktycznie tylko dzwigienki popekaly a tak poza tym wszystko jest ok ;)

  • wwekol

    Passat B6 też już ma silnik ułożony poprzecznie!!! Stare od B5FL w dół miały wzdłużnie;-)

  • Paweł

    W moim starym Golfie III przed 10 laty pękł pasek rozrządu wymieniony kilka tys km wcześniej, powodem był zatarty nowy napinacz. Szcześliwie to był prosty silnik (1,8 90 KM) i spustoszenia nie było. Naprawa kosztowała kilkaset złotych

  • Lukasz1101

    witam kupilem pasata b6 2009 2,0 tdi ma 119 tys i niewiem czy byl wymieniany rozond a auto kópilem w salonie vw w niemczech co ile sie wymienia