Awarie i problemy: Volvo S40/V40

Volvo S40

Volvo S40

Volvo S40/V40 było jednym z pierwszych szwedzkich samochodów, którego produkcję przeniesiono poza kraj rodzimy do holenderskiego Born. Auto konstruowano we wspólnej fabryce razem z Mitsubishi Carismą. Jak twierdzą fani marki, było to pierwsze Volvo, które w żaden sposób nie zasłużyło sobie na to, żeby nim być. Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w tekście.

Saab 900/9–3: awarie i problemy

Co było głównym powodem takiego stanu rzeczy? Zapewne wydaje się wam, że modele S40/V40 został chłodno przyjęte ze względu na nową, bardziej obłą stylistykę. Niestety, jesteście w błędzie. Główną przyczyną krytyki tego auta była słaba jakość wykonania, zarówno elementów mechanicznych, jak i wszelkiego rodzaju plastików. Niestety, pojęcie szwedzkiej niezawodności w przypadku tego samochodu nabrało zupełnie innego, pejoratywnego znaczenia. Produkcja Volvo S40/V40 ruszyła w 1995 roku. Klienci na początku mieli do wyboru tylko 4  silniki:

  • 1.6 16V (105 KM)
  • 1.8 16V (116 KM)
  • 2.0 (137 KM)
  • 1.9 TD (90 KM)

W latach 1998–1999 nieco poprawiono zawieszenie i hamulce, a pod maską zagościły 3 nowe motory o czterech wariantach mocy:

  • 1.8i (125 KM)
  • 1.9 TD (95 KM)
  • 1.9 16V (140 KM)
  • T4 1.9 16V (200 KM)

Citroen C5: awarie i problemy

Zobacz również: Nowe Volvo XC90 T8 Excellence (2016) - test

Lata 2000–2001to żmudna szwedzka praca. Przeprowadzono wówczas poważny facelifting, a do palety silnikowej dołączyło kilka ciekawych jednostek napędowych:

  • 1.9 16V (160 KM)
  • 2.0 (136 KM)
  • 2.0 16V (165 KM)
  • 2.0 16V (200 KM)
  • 1.9 TD (102 KM)
  • 1.9 TD (115 KM)

Obecnie na rynku przeważają egzemplarze z motorami wysokoprężnym produkcji francuskiej, które niestety są dość awaryjne. Jeśli jednak upieramy się przy zakupie diesla, wybierzmy auto wyprodukowane po 1999 roku z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Unikajmy jak ognia 90-konnego 1.9 TD , w którym notorycznie pęka uszczelka pod głowicą.

Z palety silników benzynowych najbardziej godny polecenia jest 115-konny 4-cylindrowiec o pojemności 1.7 litra. Dla miłośników dynamicznej jazdy inżynierowie Volvo skonstruowali turbodoładowany 2-litrowy agregat o mocach 163 lub 200 koni mechanicznych. Ten ostatni wymaga jednak właściciela z grubszym portfelem — ze względu na wysokie spalanie. Kupując wolnossący 2-litrowy motor możemy spodziewać się pęknięcia głowicy silnika, a także awarii przepływomierza.

Mazda 6: awarie i problemy

Najbardziej wadliwym elementem S40/V40 jest przednie zawieszenie, w którym zastosowano dość słabe sprężyny. Tył okazuje się bardziej trwały, jednak jeśli już się zepsuje, jego naprawa potrafi słono kosztować. Egzemplarze z początku produkcji miewają również kłopoty z układem hamulcowym. W niektórych pojazdach awariom ulegają też skrzynie biegów — zarówno te francuskie, jak i wyprodukowane w Szwecji.

W tych pierwszych pojawia się problem z pierścieniem, za pośrednictwem którego wrzucamy bieg wsteczny. Z kolei w szwedzkich przekładniach największym mankamentem jest szwankujący mechanizm zewnętrzny, który często uniemożliwia wrzucenie poszczególnych biegów. Ponadto użytkownicy narzekają na problemy z układem chłodzenia, do którego przedostaje się olej. Przed zakupem warto zerknąć do zbiornika wyrównawczego i sprawdzić, czy go tam nie ma.

W najstarszych V40 na klapie bagażnika i masce zaczynają pojawiać się pierwsze ogniska korozji. Wybierając ten model Volvo, musimy również pogodzić się ze słabą jakością zastosowanych wewnątrz plastików. Niektórzy posiadacze uskarżają się na pękające pod wpływem mrozu zawiasy zewnętrznych klamek. Jednak tego typu defekty zdarzają się raczej sporadycznie.

Alfa Romeo 156: awarie i problemy

W pojazdach z początku produkcji pojawiały się dość poważne awarie, jednak z czasem Szwedzi stopniowo udoskonali wadliwe elementy, czyniąc S40/V40 mniej awaryjnym. Pamiętajmy o tym, że na dobrze utrzymany egzemplarz powinniśmy wydać minimum 20 000 złotych. Jeżeli kupimy auto sprzed faceliftingu, wówczas musimy pogodzić się z tym, że upragnione przez nas Volvo zrujnuje rodzinny budżet.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Kobiety kupują rodzinne samochody