Jak bezpiecznie jeździć zimą - kilka porad

Jak bezpiecznie jeździć zimą - kilka porad

Flickr by Toinen Linja
Flickr by Toinen Linja
Bartosz Pokrzywiński
07.12.2010 13:30, aktualizacja: 13.10.2022 13:50

Za oknem biały puch, a w kalendarzu początek grudnia, co oznacza, że to dopiero pierwszy atak tej zimy. Kiedy przed wyjazdem z domu do pracy musimy najpierw odkopać samochód, potem odmrozić zamki i skrobać zamarznięte szyby, możemy być pewni, że to dopiero początek problemów. Trzeba jeszcze bezpiecznie dojechać po śliskiej, oblodzonej i zaśnieżonej nawierzchni.

Za oknem biały puch, a w kalendarzu początek grudnia, co oznacza, że to dopiero pierwszy atak tej zimy. Kiedy przed wyjazdem z domu do pracy musimy najpierw odkopać samochód, potem odmrozić zamki i skrobać zamarznięte szyby, możemy być pewni, że to dopiero początek problemów. Trzeba jeszcze bezpiecznie dojechać po śliskiej, oblodzonej i zaśnieżonej nawierzchni.

Od wielkiego ataku zimy minął już ponad tydzień. Przez ten czas zapewne każdy z nas miał okazję zasiąść za kierownicą. Przygotowaliśmy kilka zimowych porad przeznaczonych zarówno dla kierowców jeżdżących samochodami, jak i tych, którzy każdego ranka wahają się pomiędzy autem a komunikacją miejską. Porady te dotyczą głównie techniki jazdy zimą.

Obraz

1. Dobrze przygotuj samochód - zimą nie chce się wychodzić z łóżka, ale kierowca, którego auto nie stoi w ciepłym garażu, powinien wstawać 20 minut wcześniej niż latem. Ten dodatkowy czas trzeba poświęć na odśnieżanie, skrobanie i przygotowanie auta przed podróżą. Warto zainwestować w spray do odmrażania szyb - te płyny są naprawdę skuteczne, a kosztują ok. 10 złotych.

2. Ostrożne operuj gazem i skrzynią biegów - jeżeli jesteś właścicielem auta z przednim napędem, to teoretycznie jest łatwiej. W praktyce jednak najłatwiej mają posiadacze aut 4x4. W przypadku każdego rodzaju napędu należy uważać z redukcją biegów i nie dodawać gazu na zakrętach, nie trzymać auta zbyt długo na wysokich obrotach - szybciej zmieniać biegi oraz oczywiście delikatnie ruszać z miejsca. Jeżeli problemy sprawia nam ruszanie na 1. biegu, można spróbować ruszyć bez użycia gazu lub od razu z 2. biegu.

3. Nie bój się ruszać kierownicą - na oblodzonej czy zaśnieżonej nawierzchni bardzo łatwo wpaść w poślizg. Jeżeli mamy całkowicie pusty i bezpieczny placyk, warto go odwiedzić i dodać na nim trochę więcej gazu, sprawdzić, jak samochód zachowuje się podczas utraty przyczepności i jak z tego wybrnąć. Wszystko po to, aby podczas normalnej jazdy móc przewidzieć ewentualny poślizg i go uniknąć.

4. Pokonuj zakręty większym kątem - dotyczy to głównie ciasnych dróg osiedlowych, na których krawężniki zastawione są autami sąsiadów. Warto przed zakrętem poszerzyć sobie trochę kąt wejścia, zupełnie jak na torze wyścigowym. Im mocniej skręcimy kierownicą, tym łatwiej przednia oś może stracić przyczepność. Hamujemy, zmieniamy bieg i ewentualnie korygujemy tor jazdy tylko przed zakrętem!

5. Zwróć uwagę na innych użytkowników drogi - często zimą na drogach tworzą się koleiny, najczęściej lewa koleina jest współdzielona z koleinami lewego pasa. Podczas mijania kierowcy jadącego z naprzeciwka należy zwrócić szczególną uwagę na pas śniegu pomiędzy koleinami. Nie zawsze należy zjeżdżać maksymalnie do prawej, gdyż koła mogą zsunąć się z pasa śniegu, w rezultacie zamiast uniknąć kolizji, sami ją spowodujemy.

6. Zachowaj większy odstęp i delikatnie używaj hamulca - zimą droga hamowania wydłuża się nawet kilkakrotnie, należy więc zachować proporcjonalnie większy odstęp do pojazdu poprzedzającego oraz uważać na auta widoczne we wstecznym lusterku. Na bardzo śliskiej nawierzchni świetnie sprawdza się hamowanie silnikiem, czyli po prostu redukowanie biegów.

7. Uważaj przy wyprzedzaniu - to, że w mieście leży mnóstwo śniegu, nie oznacza, że na trasie również musi być ślisko. Często drogi krajowe są całkowicie czarne i można na nich normalnie wyprzedzać. Szczególną uwagę należy zwrócić podczas zmiany pasa, gdyż często pomiędzy nimi tworzy się cienki pas śniegu, który może być niewidoczny - "przeskakujmy" na sąsiedni pas stronami, najpierw lewe koła, potem prawe.

8. Parkuj przodem do wyjazdu - kiedy zostawiamy samochód na noc przed domem, parkujmy tyłem, aby pojazd ustawiony był przodem do wyjazdu. Jeżeli w nocy spadnie śnieg, łatwiej będzie nam ruszyć z miejsca.

9. Odchyl wycieraczki na noc - jeżeli prognoza pogody jednoznacznie wskazuje na temperaturę w nocy poniżej zera, a wiesz, że następnego dnia rano będziesz musiał gdzieś jechać, po zaparkowaniu auta odchyl wycieraczki od szyby - to zapobiegnie ich przymarznięciu. Przymarznięte pióra szybciej się niszczą.

10. Rozbujaj się przed ruszeniem - jeżeli nie udaje się płynnie ruszyć z miejsca parkingowego, a koła buksują, nie dodawaj gazu. Rozbujaj trochę auto na półsprzęgle, aby ubić śnieg pod kołami. Zimą warto na wszelki wypadek wozić w bagażniku niewielką łopatę do przekopania śniegu.

11. Nigdy nie jedź na luzie - na śliskiej nawierzchni nie należy jeździć na luzie, najłatwiej wówczas stracić przyczepność, ponieważ koła kręcą się bezwładnie - operując pedałem gazu, nie mamy na nie wpływu.

12. Cięższy lepiej trzyma się drogi - kierowcy, którzy naprawdę boją się jakichkolwiek poślizgów, mogą zatankować samochód do pełna, a nawet włożyć dodatkowy balast do bagażnika. Cięższe auto rzadziej wpada w poślizg, jednak kiedy przesadnie dociążymy tylną oś, a mamy auto z przednim napędem, wówczas przednie koła będą miały problemy z przyczepnością.

13. Ostrożnie na mostach i wiaduktach - gołoledź, czyli potocznie czarny lód, to warstwa przezroczystego lodu, która gromadzi się na asfalcie, będąc często niewidoczną. Otoczenie mostów, wiaduktów (zbiorniki wodne, wilgoć) sprzyja powstawaniu gołoledzi, a więc należy zwrócić w tych miejscach szczególną uwagę na stan nawierzchni. Pamiętajmy, że czasem podczas utraty przyczepności lepiej wjechać w śniegową zaspę niż w samochód stojący przed nami.

14. Zdejmij marynarkę i zapnij pasy - wielu kierowców odwiedzając swoje rodziny podczas świąt, ubiera garnitury. Nie ma w tym nic złego, jednak marynarka może krępować ruchy, a niektórzy wolą wówczas zrezygnować z zapinania pasów na rzecz większej swobody za kółkiem. Dużo bezpieczniej jest włączyć ogrzewanie, zdjąć marynarkę i zapiąć pasy - zimą znacznie łatwiej o stłuczkę.

15. Wyczyść przednią szybę - lekkie opady śniegu są często bardzo irytujące dla kierowcy, ponieważ pogarszają widoczność, a wycieraczki tylko rozmazują delikatny śnieg. Zimą koniecznie należy zainwestować w płyn do spryskiwaczy i bez obaw używać go zawsze, kiedy szyba się zabrudzi.

Obraz

Czy ktoś z Was ma jakiś pomysł na poradę dotyczącą techniki jazdy zimą? Co jeszcze można by dopisać do tej listy?

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (26)