Gaz do dechy! - Nardò Highspeed Test 2010

Niedawno na zaproszenie redakcji Auto Motor und Sport na Nardò stawiło się czterech tunerów, by w imprezie o nazwie Highspeed Test (tym razem samochody po tuningu) zmierzyć prędkości maksymalne swoich bolidów.

Gaz do dechy! - Nardò Highspeed Test 2010
Olgierd Lachowski

17.12.2010 | aktual.: 07.10.2022 16:57

Ten włoski tor jest najczęściej wybieranym obiektem przez wytwórców i tunerów chcących zbadać możliwości swoich produktów. Zwykle chodzi o pomiar prędkości maksymalnej. Tak też było i tym razem.

Na Nardò zawitały cztery niemieckie firmy tuningowe, przywożąc ze sobą pięć samochodów. W kolejności alfabetycznej były to: 9ff, Geiger, G-Power i MTM (dwa samochody). Jak im poszło, przeczytacie poniżej.

9ff 911 GT3 GTurbo 1200

Przygotowane na bazie 911 GT3 super-Porsche ma silnik o niewiarygodnej mocy 1200 KM. Tyle pary pod kotłem powinno pozwolić rozpędzić się do 414 km/h, ale na Nardò to nie wyszło, głównie ze względu na profil toru. Zespół Jana Fatthauera osiągnął i tak niezły wynik (najlepszy w historii toru) – 387,4 km/h. Być może firma podejmie się próby jego poprawienia na Papenburgu.

Dane techniczne:

  • Typ: B6
  • Objętość skokowa: 3916 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 1200 KM przy 8200 obr./min
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 306,44 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 1100 Nm przy 6200 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Opony przednie: 265/35 R 19
  • Opony tylne: 325/30 R 20

Masy:

  • Masa własna: 1380 kg
  • Stosunek masy do mocy: 1,15 kg/KM

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 387,4 km/h (prędkość oczekiwana przez tunera: 414 km/h)

Koszty:

Geiger Corvette ZR1

Geiger budował już mocniejsze ZR1. Tym razem zmianom poddano tylko elektronikę i układ wydechowy - w ten sposób pod maską przybyło 45 KM. W 2008 roku seryjne Corvette ZR1 rozpędziło się tu do 332 km/h, teraz Geiger popędził aż 341,6 km/h.

Dane techniczne:

  • Typ: V8, LS9
  • Objętość skokowa: 6162 cmsup3/sup
  • Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
  • Doładowanie: Kompresor
  • Moc maksymalna: 692 KM przy 6500 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 112,30 KM/l (seryjny – 105,00 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 840 Nm przy 3700 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 394 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
  • Opony przednie: 285/30 R 19
  • Opony tylne: 335/25 R 20

Masy:

  • Masa własna: 1523 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,20 kg/KM

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 341,6 km/h (341 km/h)

Koszty:

G-Power M5 Hurricane RR

Pisałem już o M5 Hurricane RR z silnikiem o mocy 800 KM. G-Power posunęło się jeszcze dalej i wycisnęło z V10 moc 900 KM! W nowoczesnych samochodach moc to nie wszystko, równie ważna jest elektronika, o czym boleśnie przekonali się mechanicy z G-Power.

Z nieznanych powodów przy 339,4 km/h włączał się ogranicznik prędkości. Technicy walczyli z tym problemem z pomocą laptopa kilkakrotnie i kilkakrotnie podejmowano próby na torze. Nic z tego. Za każdym razem GPS wyświetlał 339,4 km/h. Po tej porażce G-Power podejmie kolejną próbę w przyszłym roku.

Dane techniczne

  • Typ: V10, 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4999 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwa kompresory
  • Moc maksymalna: 900 KM przy 7500-8000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 180,04 KM/l (101,42 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 900 Nm przy 5000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, manualna zautomatyzowana z sekwencyjną zmianą biegów
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
  • Opony przednie: 255/35 R 21
  • Opony tylne: 295/25 R 21

Masy:

  • Masa własna: 1895 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,11 kg/KM (seryjny – 3,61 kg/KM)

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 339,4 km/h (380 km/h)

Koszty:

MTM R8 V10 Biturbo Prototipo

MTM do R8 „przeszczepiło” silnik z RS6 i od razu podniosło w nim moc do 777 KM. Auto jednak nie jest jeszcze gotowe, a pomiar na Nardò miał dać pewien pogląd na przyszłe możliwości samochodu. Właściciel firmy twierdzi, że trzeba jeszcze popracować nad aerodynamiką wozu. Wstępnie jako prędkość maksymalną założono 350 km/h.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V10, 90supo/sup
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4991 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 777 KM przy 6900 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 155,68 KM/l (seryjny w RS6 – 116,21 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 888 Nm przy 2750 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 365 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 356 mm
  • Opony przednie: 235/35 R 19
  • Opony tylne: 305/30 R 19

Masy:

  • Masa własna: 1832 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,36 kg/KM

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 347,6 km/h (350 km/h)

Koszty:

MTM RS6 Clubsport

Drugim wozem wystawionym przez MTM było Audi RS6. Ten potwór bez tylnych siedzeń, za to z klatką bezpieczeństwa, jest wyposażony w jednostkę 5,0 l biturbo dysponującą mocą 742 KM. W założeniach Audi miało osiągnąć 352 km/h. Poszło jednak znacznie lepiej - samochód pomknął z prędkością o 10 km/h. Mayer (właściciel MTM) był bardzo zadowolony z tego wyniku.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V10, 90supo/sup
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4991 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 742 KM przy 6360 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 148,67 KM/l (seryjny – 116,21 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 840 Nm przy 3200 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Opony przednie: 275/35 R 20
  • Opony tylne: 275/35 R 20

Masy:

  • Masa własna: 2058 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,77 kg/KM

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 362,5 km/h (352 km/h)

Koszty:

  • Cena podstawowa: 159 222 euro

Źródło: AMuS

Źródło artykułu:WP Autokult
tuningAudiBMW
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)