Używana Toyota Avensis II - typowe awarie i problemy
Jeśli jesteście fanami samochodów japońskich, przedstawiane dzisiaj auto powinno przypaść Wam do gustu. Według wiernych zwolenników II generacja Toyoty Avensis to przede wszystkim bezawaryjność i funkcjonalność. Czy tak jest naprawdę?
17.12.2010 | aktual.: 30.03.2023 10:06
Jeśli jesteście fanami samochodów japońskich, przedstawiane dzisiaj auto powinno przypaść Wam do gustu. Według wiernych zwolenników II generacja Toyoty Avensis to przede wszystkim bezawaryjność i funkcjonalność. Czy tak jest naprawdę?
Pierwsza generacja Toyoty Avensis była dość zachowawcza stylistycznie, w przypadku drugiej jest podobnie. Oprócz stonowanego designu wspólną cechą obu tych modeli jest wysoka bezawaryjność. Dziś postaramy się przybliżyć Wam Toyotę Avensis II pod kątem eksploatacyjnym.
Zaczniemy od kilku podstawowych informacji. Samochód trafił do salonów w 2003 roku w 3 nadwoziach: sedan, liftback i kombi. Rok później pod maską pojawił się nowy silnik 2,2 D-4D produkowany między innymi w Poznaniu.
W 2006 roku Toyota przeszła drobny facelifting. Od tej modernizacji auto produkowane było w niezmienionej formie aż do 2008 roku, kiedy zaprezentowano jego następcę. Największym atutem II generacji Toyoty Avensis bez wątpienia był mocny jak na tę klasę auta silnik diesla, a także dobra opinia użytkowników poprzedniego modelu. W ofercie tego przestronnego auta segmentu D znalazły się następujące silniki:
- 1,6 16V (110 KM)
- 1,8 (129 KM)
- 2,0 (147- 150 KM)
- 2,4 (163 KM)
- 2,0 16V D4-D (116-126 KM)
- 2,2 D-4D (150-177 KM)
Odradzamy zakup Toyoty Avensis z 2,0-litrową jednostką benzynową, która została wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa powodujący osadzanie się nagaru w cylindrach. Godny uwagi jest natomiast benzynowy motor o pojemności 1,8 litra, który mimo tego, że sprawia najmniej problemów, nie jest całkowicie wolny od wad. Choruje bowiem na przypadłość nietrwałych pierścieni tłoków.
Zwolennicy silników diesla powinni unikać 2,0-litrowej 116-konnej jednostki wysokoprężnej z początków produkcji, która boryka się z awariami turbosprężarki. Symptomy takiego stanu rzeczy to miedzy innymi odczuwalny spadek mocy i wariująca kontrolka "Check Engine". Na uwagę zasługuję jednak również 2,0-litrowe D-4D o nieco większym, 126-konnym zapasie mocy.
Przy zakupie silników z zapłonem samoczynnym zwróćmy jednak szczególną uwagę na układ EGR (recyrkulacji spalin) i jego drożność, a także jeśli wyposażono weń samochód - na DPNR (najmocniejsza wersja D-CAT) i jego dodatkowy wtryskiwacz po stronie kolektora wylotowego. Niespodziewane figle lubi płatać zawór wolnych obrotów.
Naszym zdaniem zdecydowanie rozsądniejszym wyborem i mniej kosztowym w utrzymaniu będzie Avensis zasilany benzyną. Jeśli już musimy mieć diesla, to przed zakupem warto dobrze sprawdzić wtryskiwacze i luzy dwumasowego koła zamachowego. Ponadto w autach z początku produkcji zastosowano aluminiowe wahacze o bardzo niskiej trwałości.
Do innych usterek zaliczamy między innymi kłopoty z reflektorami wyposażonymi w zwykłe żarówkami H7. Użytkownicy skarżą się na parowanie lamp i topienie się gniazda żarówki. Ksenony też nie są wolne od wad, w tym przypadku dochodzi do zmatowienia soczewek.
Ich regeneracja to wydatek około od 300 do 400 zł. Jeśli sami nie będziemy w stanie odłączyć reflektorów, wówczas do podanej przez nas ceny zakład naprawczy doliczy kwotę około 200 zł za ich demontaż.
Co jeszcze się psuje? W egzemplarzach typu kombi występują awarie tylnego zawieszenia. Niektórym pojazdom dokucza również hałasująca przekładnia kierownicza. Co więcej, niektórzy użytkownicy narzekają również na niską jakość tapicerki i puszczające szwy. Jak uplasowała się pozycja Toyoty Avensis II w raportach niezawodności instytutu TUV?
W przypadków aut 6 i 7-letnich Avensis II zajął miejsce 15., wyprzedzając swoich głównych konkurentów - Volkswagena Passata (miejsce 44.) i Hondę Accord (miejsce 24.). W samochodach nieco młodszych, mających 4 i 5 lat
Toyota uplasowała się również na tym samym miejscu, ale została wyprzedzona przez Saaba 9-3. Biorąc pod uwagę ranking 2- i 3-latków, Avensis II wskoczył na 12. pozycję, dzieląc ją z Mazdą 6. Co ciekawe, 9-3 nadal pozostał na prowadzeniu w tym segmencie.
Podsumowując: Toyota Avensis II generacji to całkiem ciekawa propozycja dla statecznych głów rodzin. Na początku produkcji wiele aut borykało się z różnymi chorobami wieku dziecięcego. Większość usterek stopniowo eliminowano, przeprowadzając akcje serwisowe.
Samochód można uznać za stosunkowo bezawaryjny. Oczywiście, wszystko zależy od wyboru jednostki napędowej i rocznika. Najtańsze egzemplarze sprzedawane są już za około 33 000 zł.