Volvo/Ford PowerShift [skrzynie biegów]

Volvo PowerShift

Volvo PowerShift

Skrzynie dwusprzęgłowe stały się rozwiązaniem pożądanym przez wielu producentów. PowerShift to konstrukcja opracowana przez firmę Getrag Ford Transmissions. W europejskich odmianach tych przekładni palce maczała także firma LuK, a jednym z odbiorców stała się marka Volvo.

Rozwiązanie PowerShift to konwencjonalna przekładnia o sześciu przełożeniach, wyposażona w dwa niezależne sprzęgła i dwa współosiowe wałki. Wałek pełny obsługuje biegi nieparzyste (1, 3, 5) oraz wsteczny, natomiast drążony — biegi parzyste (2, 4, 6). W większości rozwiązań PowerShift są sprzęgła wielotarczowe pracujące w kąpieli olejowej, sterowane hydraulicznie. Skrzynia taka ma jeden obieg olejowy, w którym stosuje się płyn hydrauliczny Pentosin FFL-4. Maksymalny moment obrotowy możliwy do przeniesienia przez przekładnię PowerShift to 450 Nm.

Ford PowerShift

W pojazdach miejskich (np. Ford Fiesta) wyposażonych w silniki generujące niewielki moment obrotowy pokuszono się o zastosowanie sprzęgieł suchych sterowanych elektrycznie za pomocą silniczków lub układu elektromagnetycznego.

Ford PowerShift

Sygnał wejściowy do sterowania przekładnią realizowany jest wyłącznie za pomocą ruchu dźwigni zmiany biegów. Łopatki za kierownicą nie znalazły się w ofercie nawet mocniejszych modeli (np. Ford Focus ST) wyposażonych w przekładnię dwusprzęgłową.

Według marek Ford oraz Volvo rozwiązanie to pozwala obniżyć zużycie paliwa o 8% w stosunku do stosowanych dotychczas przekładni automatycznych. Jak wypada skrzynia PowerShift w porównaniu z przekładnią ręczną?

Zobacz również: Nowe Volvo XC90 T8 Excellence (2016) - test

Zobacz także:

Skrzynia dwusprzęgłowa – podstawy [skrzynie biegów]
Porsche PDK (Porsche-Doppel-Kupplungs Getriebe) [skrzynie biegów]

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ napędowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?