Najczęściej spotykane przyczyny wycieków oleju [poradnik]

Wyciek oleju

Wyciek oleju

W Polsce dużą popularnością cieszą się kilkuletnie auta używane. Prawdopodobieństwo wystąpienia awarii w takim samochodzie jest o wiele większe niż w przypadku aut nowych. Jedną z najpowszechniejszych usterek samochodów z dłuższym stażem są wycieki oleju.

Jeżeli wyciek jest świeży można go stosunkowo łatwo zlokalizować. Gorzej jest w przypadku gdy olej zdążył już zabrudzić większą część silnika lub skrzyni biegów, wówczas aby sprawdzić, w którym miejscu dochodzi do wycieku trzeba najpierw umyć jednostkę napędową bądź przekładnię. Przyczyn wycieków może być wiele, jednak tym razem zajmiemy się wyłącznie tymi, których źródłem są uszkodzenia wszelkiego rodzaju uszczelek i pierścieni uszczelniających.

Najbardziej narażonymi na wycieki oleju elementami są gumowe uszczelki pokrywy zaworów i miski olejowej, a także simeringi wałków rozrządu oraz wału korbowego. Sama wymiana uszczelniaczy nie jest dość skomplikowana jednak ze względu na trudny dostęp do niektórych elementów powinno się ją zlecić fachowcom.

Wymiana uszczelek pokrywy zaworów bądź uszczelniaczy miski olejowej nie należą do kosztownych napraw, ceny takiej usługi w zależności od auta powinny wynieść od 50 do około 100 zł. Wymieniając uszczelkę miski olejowej trzeba najpierw spuścić olej, warto wówczas przy tym pamiętać, żeby pozbyć się starego oleju i zalać silnik nowym co przedłuży jego żywotność.

Kolejnymi przyczynami wycieków oleju są uszkodzenia pierścieni uszczelniających wał korbowy i wałki rozrządu. Aby wymienić np. pierścień uszczelniający wału korbowego trzeba zdemontować cały układ rozrządu oraz wiele osłon. Wyciek między silnikiem, a skrzynią biegów najczęściej świadczy o uszkodzeniu uszczelniaczy wału korbowego od strony skrzyni biegów albo pierścienia uszczelniającego wałek sprzęgłowy.

Żeby wymienić jeden z tych element trzeba zdemontować skrzynię biegów i sprzęgło, niestety często po dokonaniu takich czynności okazuje się, że doszło do defektu sprzęgła poprzez jego zaolejenie. W takiej sytuacji oprócz pierścieni uszczelniających będziemy zmuszeni wymienić też samo sprzęgło, lub przynajmniej tarczę sprzęgłową. Koszt takich zabiegów to wydatek w zależności od klasy auta od 150 do 800 zł nie licząc ceny zakupu sprzęgła. Najpoważniejszą przyczyną wycieków oleju jest jednak uszkodzenie uszczelki pod głowicą.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

W takiej sytuacji należy zeszlifować powierzchnię głowicy i dobrać odpowiednią uszczelkę, warto przy dokonywaniu takiej czynności zlecić mechanikowi dotarcie zaworów i wymianę ich uszczelniaczy. Przy zakupie właściwych uszczelniaczy i pierścieni uszczelniających powinniśmy unikać tanich zamienników, które odznaczają się krótką żywotnością.

Jeśli zastosujemy nietrwałe uszczelniacze, w konsekwencji po krótkim czasie od ich wymiany znowu będziemy musieli zapłacić drugi raz za tą samą naprawę. Pamiętajmy również o tym, że im wcześniej zlokalizujemy wyciek i zdecydujemy się na jego wyeliminowanie tym większe szanse, że mniej elementów ulegnie zniszczeniu, a co za tym idzie koszty serwisu będą niższe. Innymi źródłami wycieków mogą być też przekładnia kierownicza i dyferencjał, już niedługo więcej na ich temat.

Przepraszamy Pana Bogumiła Wargenau za wykorzystanie zdjęcia bloku silnika bez jego zgody.

Zobacz także:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik]

Kilka słów na temat holowania [poradnik]

Co może być przyczyną problemów z rozruchem silnika? [poradnik]

Jak pozbyć się korozji na aucie? [poradnik]

Nowe, używane, a może regenerowane? Jakie części wybrać? [poradnik]

Jak dbać o półosie w swoim aucie? [poradnik]

Co robić, gdy przegrzewa się silnik? [poradnik]

Źródło: Motofakty

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo!

Popularne w tym tygodniu:

Myśleli, że to zabawne. Zniszczyli auto niepełnosprawnemu dziecku Nowy Mustang będzie przyspieszał szybciej niż Porsche 911 Carrera Nowa Toyota Supra przyłapana na Nurburgringu Nowy Rolls-Royce Phantom oficjalnie: poznaj godnego następcę króla luksusu Ciekawostka z ogłoszenia – nietypowa honda z wielkim przebiegiem 6h Nürburgring (2017) - Porsche triumfuje w kolejnej rundzie WEC Świat wyścigów długodystansowych oczami Porsche