Jaguar S-Type [awarie i problemy]

Jaguar S-Type

Jaguar S-Type

Z czym kojarzy się Wam brytyjska marka Jaguar? Z prestiżem? Z luksusem? A może z uciążliwą awaryjnością? Aby rozwiać wszystkie przypuszczenia i domysły postanowiliśmy przyjrzeć się ekscentrycznej limuzynie segmentu E spod znaku drapieżnego kota, która jest ciekawą alternatywą dla BMW, Audi czy Mercedesa. Zobacz co warto wiedzieć o modelu S-Type przed jego zakupem.

Historia modelu

Historia tego auta sięga lat 60. XX wieku, kiedy to z fabryki Jaguara wyjechały pierwsze egzemplarze S-Type oparte na modelu Mark II, była to luksusowa limuzyna o bardzo charakterystycznym designie, do którego wyraźnie nawiązuje jego nowoczesny odpowiednik. Okrągłe reflektory, charakterystyczne przetłoczenia na masce oraz płaska porywa bagażnika sprawiają, że w aucie czuć ducha historii i właśnie o to chodzi w Jaguarze.

Nowy S-Type po raz pierwszy został zaprezentowany w 1998 roku. Cztery lata później brytyjski producent zdecydował się na modyfikację przedniego zawieszenia poprawiając jego trwałość oraz trakcję auta. W tym samym roku w ofercie pojawiła się 395-konna usportowiona wersja R. W 2004 roku samochód przeszedł nieznaczny lifting, a w 2008 roku S-Type został zastąpiony nowoczesnym modelem XF.

Benzynowe:

V6 2,5 (200 KM)
V6 3,0 (238 KM)
V8 4,0 (281 KM)
V8 4,2 (298 KM)
V8 4,2 kompresor (395 KM) wersja R

Diesle:

V6 2,7D 207 KM

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Jaką trwałością legitymują się wyżej wymienione jednostki napędowe? Niestety Jaguar S-Type nie jest zbyt popularnym autem na naszych drogach i w związku z tym opinii na temat silników montowanych w tym modelu również nie ma zbyt wiele. Jeżeli chodzi o motory benzynowe to odradzamy zakup aut z jednostkami V8 wyprodukowanymi przed 2000 rokiem z powodu nietrwałej gładzi cylindrów, której zniszczenie może doprowadzić do zatarcia silnika.

Na szczęście problem ten nie dotyczy jednostek V6, ale w każdym z benzyniaków może dojść do uszkodzenia cewek zapłonowych. Jeśli zechcemy pokusić się o Jaguara z silnikiem diesla to mamy do wyboru tylko jeden 2,7-litrowy motor z koncernu PSA, który w Jaguarze został wyposażony w dwie turbosprężarki. Zastosowany system TwinTurbo podwyższa koszty serwisu w przypadku ewentualnej naprawy.

Dane techniczne

Napęd jak na Jaguara przystało przekazywany jest wyłącznie na oś tylną. Silniki modelu S-Type mogą współpracować z 5- i 6-biegowym manualem lub 4-, 5-, 6- stopniową skrzynią automatyczną. W zawieszeniu zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano układ wielowahaczowy.

Awaryjność

Jakie są największe bolączki tego modelu? Przede wszystkim elektronika i elektryka. Zawodzą takie elementy jak: elektrycznie otwierane szyby, centralny zamek, elektryczna regulacja foteli, dotykowy ekran nawigacji, czujniki cofania oraz niekiedy także system alarmu. Zawieszenie również nie należy do mocnych stron tego auta szczególnie jeżeli mówimy o części przedniej.

W egzemplarzach wyprodukowanych przed 2002 rokiem z powodu niefortunnej konstrukcji notorycznie dochodziło do uszkodzenia dolnych przegubów kulowych oraz dwuczęściowych dolnych wahaczy. W nowszych autach nieco zmodyfikowano zawieszenie, jednak pomimo większej trwałości nowego układu wyżej wymienione problemy i tak mogą się pojawić, ale przy nieco większym przebiegu. Uwaga na skrzynie automatyczne w autach z lat 2002- 2003, gdzie może dojść do awarii elektrozaworów.

Naszym zdaniem

Jaguar S-Type to prestiżowe aut z klasą, które nadal wyróżnia się w tłumie niemieckich limuzyn. Nie jest to propozycja dla wszystkich, jednym nie spodoba się jego design, a inni będą narzekali na niskiej jakości materiały wnętrza oraz wiele wspólnych przełączników zapożyczonych od Forda. Kupując to auto nie możemy też liczyć na duży bagażnik (400 litrów), niskie spalania (silniki V8 potrafią spalić w mieście około 25 litrów benzyny na 100 km) oraz niskie koszty utrzymania. Napęd na tył, rasowy dźwięk silnika oraz oryginalny design sprawiają jednak, że S-Type daje sporo frajdy z jazdy i budzi zainteresowanie wśród innych kierowców.  Najtańsze egzemplarze kupimy za około 20 000 zł.

Zobacz także:

Peugeot 607 [awarie i problemy]

Renault Vel Satis [awarie i problemy]

SAAB 9–5 I [awarie i problemy]

Awarie i problemy: Alfa Romeo 166

BMW Serii 5 E39 [awarie i problemy]

Mercedes Klasy E W210 [awarie i problemy]

Awarie i problemy: Audi A6 C5

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Samochody z USA - czy można nazwać je gorszymi? Używany Seat Ibiza III [2002-2008]: mały hatchback na różne okazje Auto używane dla czytelnika: specyficzne potrzeby i minivan do 25 tys. zł