Porsche Boxster 986 [awarie i problemy]

Porsche Boxster 986

Porsche Boxster 986

Choć obok samochodów marki

Historia modelu

W latach 90. Porsche wpadło na pomysł dotarcia do klientów nowej niszy – chodziło głównie o osoby marzące o aucie tej marki, ale nie dysponujące wystarczającymi zasobami pieniężnymi, aby pozwolić sobie na model 911. 986, bo taki symbol fabryczny otrzymała pierwsza generacja Boxstera zadebiutowała w 1996 roku. Trzy lata później inżynierowie Porsche zastąpili 2,5-litrowy silnik H6 nieco większą 2,7-litrową jednostką napędową również z układem cylindrów typu boxer. W 2002 roku auto przeszło facelifting, a w 2004 roku światło dzienne ujrzała druga generacja Boxstera.

Silniki

Benzynowe:

H6 2,5 (204 KM)
H6 2,7 (220- 228 KM)
H6 3,2 (252- 260 KM) wersja S

Jak jest z trwałością silników Porsche? Boxster  już od początku swojej kariery zajmował czołowe miejsca w rankingach bezawaryjności. Niestety lekkomyślni kierowcy, którzy nieumiejętnie obchodzili się z tym autem doprowadzili do ruiny wiele jednostek napędowych, które mogą zatrzeć się zaraz po zakupie. Dlatego radzimy unikać najtańszych egzemplarzy dostępnych na rynku. Jeśli trafimy na wymęczony samochód to najprawdopodobniej prędzej czy później dojdzie w nim do uszkodzenia zaworów, albo wypalenia tłoków.

Zobacz również: Porsche 911 Carrera GTS vs Mercedes-AMG GT S - porównanie dźwięku silnika

Dane techniczne

Układ napędowy w Boxsterze to typowe rozwiązanie stosowane w sportowych autach – umieszczony centralnie silnik napędza koła tylne. Jeżeli chodzi o skrzynie biegów to mamy tu do wyboru albo 5- lub 6-biegową przekładnią manualną albo 5-stopniowy, nieco leniwy automat Tiptronic. Jako, że Porsche Boxster to samochód sportowy z prawdziwego zdarzenia możemy liczyć na na sprint do 100 km/h trwający od 5,4 do 7,6 sekundy.

Awaryjność

Jak już wspominaliśmy Porsche Boxster od dawna uchodził za wzór bezawaryjności, jednak zaawansowany wiek robi swoje i kupując to auto musimy liczyć się z tym, że będzie ono wymagało doinwestowania. Co najczęściej ulega awariom w tym modelu? Przede wszystkim ze względu na sztywne zestrojenie zawieszenia szybko wybijają się sworznie wahaczy oraz łączniki stabilizatora. W niektórych egzemplarzach dochodzi też do wycieków z przekładni kierowniczej – jeśli we właściwym czasie jej nie uszczelnimy to mechanizm maglownicy szybko się zatrze.

Nietrwałe są też uszczelniacze wału korbowego. Użytkownicy Boxsterów narzekają również na głośną pracę łańcucha osprzętu, który pomimo, że zdaniem Porsche miał być bezobsługowy może wymagać wymiany – ze względu na centralne usytuowanie silnika koszty jego zmiany nie będą należeć do tanich. W większości egzemplarzy pojawia się problem z mechanizmem składania brezentowego dachu, który zaczyna skrzypieć. Często też matowieje tylna szyba – typowa przypadłość roadsterów z lat 90.

Naszym zdaniem

Porsche Boxster I generacji do niedawna dla wielu mogło być jedynie marzeniem teraz jest niemal na wyciągnięcie ręki, najtańsze używane egzemplarze kupimy już za około 40 000 zł. Niestety zdecydowana większość z nich miała już za sobą poważne wypadki i dlatego radzimy dołożyć nieco więcej pieniędzy i kupić lepiej zachowany egzemplarz. Zalet tego auta nie trzeba nikomu specjalnie przedstawiać: wyzywający design, sportowe osiągi i doskonałe prowadzenie, a także wysoki prestiż i wzorowa wręcz jakość materiałów użytych wewnątrz. Niestety nadal mogą odstraszać stosunkowo wysokie koszty utrzymania i zaawansowany wiek.

Zobacz także:

Mazda MX-5 NB [awarie i problemy]

Toyota Celica VII [awarie i problemy]

Alfa Romeo GT [awarie i problemy]

Audi TT 8N [awarie i problemy]

Nissan 350Z [awarie i problemy]

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także: