Samochody używaneVolkswagenUżywany Volkswagen Polo 6N - typowe awarie i problemy

Używany Volkswagen Polo 6N - typowe awarie i problemy

Volkswagen Polo III
Volkswagen Polo III
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / VW
Artur Kuśmierzak
21.10.2011 16:00, aktualizacja: 30.03.2023 10:08

Jeżeli dopiero co zdałeś prawo jazdy, szukasz poręcznego, ekonomicznego i taniego w eksploatacji auta to jedną z propozycji dla Ciebie jest Volkswagen Polo III generacji. Może stylizacja tego modelu nie jest porywająca, ale kupując swój pierwszy samochód nie to jest najważniejsze.

Jeśli do tego niewielkiego autka zraża Was fakt, że pod maską nie znajdziecie nic ciekawego to musicie wiedzieć, że na rynku aut wtórnych dostępna jest  też usportowiona wersja GTI. Poza tym trudno jest znaleźć inne auto tego segmentu z końca lat 90., które będzie równie bezawaryjne i tanie w eksploatacji.

III generacja Volkswagena Polo (6N) zadebiutowała w 1994 roku. Rok później w ofercie pojawiła się odmiana sedan. W tym samym czasie pod maskę tego niewielkiego autka trafiła jednostka wysokoprężna SDI. W 1999 roku samochód przeszedł facelifting, który wyraźnie odświeżył jego sylwetkę. Co ciekawe, Polo po modernizacji otrzymało zupełnie nowe wnętrze. Produkcję tego modelu zakończono w 2001 roku. Samochód był wytwarzany w Niemczech, Hiszpanii i na Słowacji.

Silniki

  • R4 1,0 (45- 50 KM)
  • R4 1,3 (55 KM)
  • R4 1,4 (60, 75- 101 KM)
  • R4 1,6 (75- 101 KM)
  • R4 1,6 (120- 125 KM) wersja GTI

Diesle:

  • R3 1,4 TDI (75 KM)
  • R4 1,7 SDI (57- 60 KM)
  • R4 1,9 D (64 KM)
  • R4 1,9 SDI (64- 68)
  • R4 1,9 TDI (90- 110 KM)

Spośród jednostek benzynowych najlepszymi okazują się motory 1,4 i 1,6, które pozwalają na sprawne poruszanie się małym Polo, niewiele palą i nie sprawiają większych problemów podczas eksploatacji. Jeżeli zechcemy kupić Polo z silnikiem wysokoprężnym to powinniśmy zainteresować się albo jednostką 1,9 SDI albo nieco nowszym technologicznie motorem 1,9 TDI. Odradzamy natomiast wybór najnowocześniejszego silnika w palecie 1,4 TDI, bo choć spala on najmniej paliwa to miewa duży apetyt na olej silnikowy, a większość oferowanych na rynku egzemplarzy została już wyeksploatowana do granic swoich możliwości.

Dane techniczne

Volkswagen Polo 6N produkowany był w czterech wariantach nadwozia jako: 3- i 5-drzwiowy hatchback, sedan, a także kombi. Napęd tradycyjnie dla auta tej klasy przekazywany jest na koła osi przedniej. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny resorujące, z tyłu zaś belkę skrętną. Skrzynia biegów jest tylko jedna - pięciostopniowa, ręcznal. W testach zderzeniowych Euro NCAP Volkswagen Polo 6N otrzymał 3 gwiazdki.

Awaryjność

Największą bolączką modelu 6N jest słaba izolacja układu elektrycznego, co w połączeniu z brakiem dolnej osłony silnika może doprowadzić do unieruchomienia jednostki napędowej aż do momentu wyschnięcia instalacji. Kolejnym problemem tej generacji Polo jest rdza, która pojawia się między innymi w takich miejscach jak okolice tylnej klapy bagażnika i klamek, progi, oraz tylne nadkola. Korozja bardzo szybko atakuje też elementy układu wydechowego.

Volkswagen Polo III po faceliftingu
Volkswagen Polo III po faceliftingu© mat. prasowe / VW

Notoryczną przypadłością tej generacji Polo jest przeciekająca skrzynia biegów, gdzie bardzo często uszkodzeniu ulegają uszczelniacze. Czasem wymiany wymagają też jej łożyska. A jak jest z awaryjnością osprzętu silników? Najczęściej spotykanym problemem jest defekt przewodów zapłonowych. Równie powszechnymi usterkami są: zatykająca się przepustnica, wyjące łożysko alternatora oraz awaria silniczka krokowego biegu jałowego przez co na postoju falują obroty jednostki napędowej.

VW Polo III
VW Polo III© mat. prasowe / VW

W silnikach Diesla czasem dochodzi do uszkodzenia przekaźnika świec żarowych, co objawia się trudnościami z odpaleniem jednostki napędowej na zimno. Ze względu na zaawansowany wiek naprawy być może wymagać będzie stukająca przekładnia kierownicza, pompa wspomagania układu kierowniczego oraz drążki kierownicze. W wielu egzemplarzach, w przegubach półosi napędowych zaczynają pojawiać się niebezpieczne luzy.

Volkswagen Polo III Wnętrze po liftingu
Volkswagen Polo III Wnętrze po liftingu© mat. prasowe / VW

Uwaga! Przed zakupem Volkswagena Polo 6N należy dokładnie sprawdzić stan zawieszenia – w większość aut będzie ono wymagało generalnego remontu. Jego najsłabszym elementem są poduszki przednich wahaczy. Z drobnych, ale uciążliwych usterek warto również wspomnieć o bardzo często psującym się mechanizmie odpowiedzialnym za działanie tylnej wycieraczki.

Naszym zdaniem

Volkswagen Polo 6N to samochód dla osób zaczynających swoją przygodę z motoryzacją.

Mały niemiec ze względu na niewielkie rozmiary i oszczędne silniki idealnie sprawdza się w dużych miastach. Co prawda starsze egzemplarze mogą wymagać już większych napraw, ale ceny części do tego autka i tak są śmiesznie tanie. Najtańsze egzemplarze 6N kupimy za około 4 000 zł, jednak większość z nich ma już za sobą większe lub mniejsze kolizje.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (27)