Saab 9-3 II [awarie i problemy]

Saab 9-3

Saab 9-3

Dziś w Warszawie odbył się zlot fanów marki Saab pod hasłem "We are many, we are Saab", chcących zamanifestować swoje przywiązanie do szwedzkiej marki i nadzieję na jej wskrzeszenie. W związku z tym postanowiliśmy przypomnieć odchodzący już do historii model 9–3 II generacji, reprezentujący Saaba w klasie średniej premium.

Dane techniczne

Saab 9–3 II generacji zbudowany na płycie podłogowej GM Epsilon I zadebiutował w 2002 roku. Rok później do salonów zawitał szwed z miękkim elektrycznie otwieranym dachem, a dwa lata po premierze kabrioletu do oferty dołączyła wersja SportCombi z niezwykle małym 420-litrowym bagażnikiem. W 2005 roku zdecydowano się też na zastąpienie przestarzałego już silnika wysokoprężnego 2,2 TiD skonstruowanego przez Isuzu nowoczesną jednostką 1,9 JTD pochodzącą od Fiata, która również została oznaczona symbolem TiD.

Awarie i problemy: Saab 900/9–3

W 2007 roku auto przeszło modernizację, zmieniono głównie: przedni zderzak, atrapę chłodnicy, a reflektory nabrały typowych dla poprzednich modeli Saaba kształtów. Co ciekawe, w palecie silnikowej pojawił się wówczas nowy podwójnie doładowany diesel TTiD generujący moc 180 KM. W tym samym roku podczas targów samochodowych we Frankfurcie Szwedzi zaprezentowali limitowaną usportowioną wersję 9–3 Turbo X nawiązującą do tradycji modelu 900 Turbo, która została wyprodukowana w nakładzie 2000 sztuk. Produkcja 9–3 została zakończona w 2011 roku, a w grudniu 2011 w wyniku wieloletnich problemów finansowych ciągnących się od lat 90. marka ogłosiła upadłość.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,8 (122 KM)
R4 1,8T (150 KM)
R4 2,0T (175- 210 KM)
V6 2,8T (250, 260- 280 KM)

Diesle:

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

R4 1,9 TiD (120- 150 KM)
R4 1,9 TTiD (180 KM)
R4 2,2 TiD (125 KM)

Polecamy wszystkie silniki benzynowe z wyjątkiem wersji podstawowej, która jest zdecydowanie za słaba i jako jedyna spośród benzyniaków została wyposażona w pasek rozrządu zamiast łańcucha. W przypadku zakupu mocniejszej wersji musimy liczyć się z ewentualnością zatarcia się łopatek wirnika turbosprężarki, którą będzie trzeba zregenerować. Kolejną przypadłością motorów benzynowych w tym modelu jest rozciągający się łańcuch rozrządu, który przy przebiegu około 200 000 km wymaga wymiany – niestety nie jest to tani zabieg.

Osobom, które zdecydują się na diesla odradzamy zakup silnika znanego z poprzedniego modelu o pojemności 2,2-litra, który ma dość kiepską dynamikę i nie jest zbyt elastyczny. Warto jednak zainwestować w 150 lub 180-konne 1,9 l napędzane paskiem rozrządu, które zapewnia przyzwoite osiągi. Niestety we wszystkich wariantach tej jednostki czasami zdarzają się problemy z zaworem EGR oraz dopalaniem się sadzy w filtrze cząstek stałych zwłaszcza w autach użytkowanych w mieście.

Dane techniczne

W Saabie 9–3 II mogła funkcjonować 5-biegowa przekładnia automatyczna i manualna oraz 6-stopniowa skrzynia automatyczna i manualna w zależności od kaprysu klienta i roku produkcji. W autach sprzed liftingu napęd przekazywany był wyłącznie na koła przedniej osi, po modernizacji Szwedzi wprowadzili samodzielnie skonstruowany elektronicznie rozdzielany napęd XWD oparty na sprzęgle Haldex IV generacji, z którego obecnie korzysta Opel stosując je między innymi w modelu Insignia. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny resorujące, a w tylnym układ wielowahaczowy. Wynik testów zderzeniowych Euro NCAP to oczywiście 5 gwiazdek.

Awaryjność

Jakość podzespołów mechanicznych Saab 9–3 II generacji została bardzo poprawiona w stosunku do poprzednika, który sprawiał o wiele więcej problemów swoim użytkownikom. Trudno się dziwić to właśnie ten model miał wyprowadzić markę z zapaści finansowej. Pewnie usterki jednak się pojawiają, najczęściej spotykaną przypadłością tego 9–3 jest awaria diod alternatora. Bardzo często zdarzają się też przypadki uszkodzenia łożysk przednich kolumn resorujących oraz łączników stabilizatorów, sporadycznie spotyka się też przypadki pękania sprężyn czy problemy z przednimi wahaczami.

Użytkownicy 9–3 II generacji narzekają na awaryjny komputer sterujący oświetleniem biksenonowym. Od czasu do czasu wariuje też komputer pokładowy wyświetlając błędne komunikaty. Wnętrze Saaba niestety nie grzeszy jakością, podczas jazdy może być słychać trzaski wydobywające się z deski rozdzielczej, a ponadto wiele plastikowych i gumowych materiałów lubi dość szybko się wycierać. Znalezienie egzemplarza z zadbanym wnętrzem nie należy do łatwych zadań.

Naszym zdaniem

Saab 9–3 II to samochód, którym zainteresują się głównie osoby ceniące indywidualny elegancki styl. Próżno tu szukać jakiejkolwiek praktyczności zwłaszcza w odmianie SportCombi z maleńkim bagażnikiem. Jego największe zalety to oczywiście oryginalność i design, ale za pochwałę zasługują też rewelacyjne turbodoładowane jednostki napędowe.

Niestety fanów niemieckich aut klasy premium odstraszy niska jakość materiałów użytych we wnętrzu i brak mocnego ponad 200-konnego diesla. A jak jest z częściami zamiennymi? Niektóre podzespoły nie należą do tanich, ale większość z nich można już znaleźć w przyzwoitych cenach. Najtańsze egzemplarze modelu 9–3 II generacji kupimy już za około 20 000 zł, najdroższe są warte nawet ponad 120 000 zł. Odradzamy zakup auta sprowadzanego z USA, zdecydowana większość z nich miała za sobą przygody z powodzią albo przeszła poważne wypadki.

Zobacz także:

Volvo S40/V50 II [awarie i problemy]

Alfa Romeo 159 [awarie i problemy]

Awarie i problemy: Mercedes Klasy C W203

Awarie i problemy: BMW Serii 3 E46

Awarie i problemy: Audi A4 B6

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Używane Renault Clio III: francuski maluch zaskakuje niezawodnością i niskimi kosztami Używana Honda FR-V [2004-2009]: dziwna, ale bardzo praktyczna Używany Volkswagen Lupo: godny uwagi maluch za dwie pensje VW T5 szybszy od Porsche. Szalony pomysł berlińskiej firmy Ryzykowne wersje popularnych aut. Tanie w zakupie, drogie w utrzymaniu