Skoda Octavia I [awarie i problemy]

Skoda Octavia

Skoda Octavia

Poprawna stylizacja, silnik Diesla pod maską i szeroka dostępność tanich części zamiennych. To musi być Skoda, czyli auto dla osób z praktycznym podejściem do życia. Jeśli boisz się ryzyka wystąpienia awarii i nie w smak Ci przekombinowany design, a w Twoim słowniku pierwsze miejsce zajmują takie słowa, jak ergonomia, przestronność, to Octavia I będzie dla Ciebie idealną propozycją.

Skoda Superb Combi 1,8 TSI Ambition – dużo i jeszcze więcej [test autokult.pl]

Historia modelu

Nasza czeska bohaterka na rynku zadebiutowała w 1997 roku jako 5-drzwiowy liftback oparty w dużej mierze na podzespołach Volkswagena Golfa. Rok później do salonów zawitała nieco przestronniejsza wersja kombi. W 2000 roku auto przeszło drobną modernizację. Zmiany nie są co prawda widoczne na pierwszy rzut oka, ale po dłuższych oględzinach można zauważyć subtelnie zmodyfikowany przedni zderzak oraz nieco inne tylne lampy.

Teoretycznie produkcja Skody Octavii powinna zakończyć się w 2004 roku, kiedy to Czesi zaprezentowali jej drugą generację. Tak się jednak nie stało i jedynka oferowana była aż do jesieni 2010 roku jako budżetowa wersja Tour.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,4 8V (60 KM)
R4 1,4 16V (75 KM)
R4 1,6 8V (75, 101 – 102 KM)
R4 1,8 20V (125 KM)
R4 1,8T 20V (150 KM)
R4 1,8T 20V (180 KM) wersja RS
R4 2,0 8V (115KM)

Diesle:

R4 1,9 SDI (68 KM)
R4 1,9 TDI (90 – 110 KM)
R4 1,9 TDI PD (101 – 130 KM)

Jeśli Skoda Octavia, to tylko 1,9 TDI! Mogłoby się wydawać, że to najlepszy silnik do tego auta. Na pewno? Jeśli szukamy diesla, ta jednostka niezależnie od wariantu mocy będzie bardzo dobrym rozwiązaniem. Trzeba jednak pamiętać, że pomimo wysokiej bezawaryjności ten silnik tak naprawdę sprawia najwięcej problemów z całej stawki.

To właśnie w nim pojawią się problemy z: zacierającą się turbosprężarką, przekaźnikiem modułu sterującego, przepustnicą oraz przekaźnikiem świec żarowych. Znacznie trwalszy jest silnik SDI, ale on z kolei ma kiepskie osiągi. Za to wysoką kulturą pracy nie grzeszy żadna z jednostek wysokoprężnych.

Dla osób szukających wersji benzynowej mam dobrą wiadomość. Większość jednostek nie sprawia raczej problemów, może poza 75-konnym motorem o pojemności 1,4 l, w którym zwłaszcza w czasie zimy zamarza odma, co zwykle kończy się wyciekiem oleju przez korek wlewowym. Optymalnym wyborem wydaje się 125-konny silnik 1,8 l, ale najwięcej radości z jazdy zapewni oczywiście 180-konna RS.

Dane techniczne

W Skodzie Octavii I występuje zarówno napęd na przód, jak i elektronicznie dołączany napęd 4×4. Do wyboru są trzy skrzynie: 5- i 6-biegowy manual oraz 4-stopniowa przekładnia automatyczna. W przednim zawieszeniu Octavii zastosowano trójkątne wahacze poprzeczne i kolumny resorujące, a z tyłu znajdują się wzdłużne wahacze oraz belka skrętna. W testach zderzeniowych instytutu Euro NCAP Skoda Octavia I uzyskała rezultat 4 gwiazdek.

Awaryjność

Na co trzeba zwrócić uwagę przed zakupem Octavii? Przede wszystkim na to, czy ze skrzyni biegów nie zaczyna wyciekać olej. Warto też sprawdzić stan miski olejowej, która ze względu na zbyt niskie położenie często się uszkadza. Maglownica to kolejny wrażliwy element w tym modelu.

Dochodzi do uszkodzenia gum uszczelniających, przez co do mechanizmu dostaje się woda i powoduje korozję. Jeśli nie zostanie to w porę wykryte, przekładnia będzie nadawać się już tylko do wyrzucenia. W niektórych egzemplarzach z powodu zaniedbań producenta zdarzają się też przypadki uszkodzeń mechanizmu różnicowego wraz ze skrzynią biegów.

Z jakimi jeszcze niemiłymi niespodziankami musi się liczyć właściciel Octavii? Awarie podnośników elektrycznie otwieranych szyb i centralnego zamka to usterki znane niemal wszystkim użytkownikom tego modelu. Powodem takich niedomagań najczęściej są gnijące wiązki elektryczne.

Posiadacze Skody Octavii I skarżą się na samoistnie pękającą przednią szybę. Zawieszenie jest trwałe, ale od czasu do czasu trzeba wymienić w nim łączniki stabilizatora i gumowo-metalowe tuleje. Spotykane są również przypadki odpryskiwania lakieru na tylnej klapie bagażnika, czego następstwem jest pojawienie się rdzy.

Skoda Superb Combi Ambition 2,0 TDI – czeskie klimaty [test autokult.pl]

Naszym zdaniem

Skoda Octavia I to propozycja dla statecznych osób szukających stosunkowo niezawodnego auta, które zapewnia niedrogą eksploatację i bezproblemową odsprzedaż w przyszłości. Poważne usterki występują tu sporadycznie, a jeśli już się pojawią, nie ma problemu ze znalezieniem odpowiedniego serwisu – Skodę naprawiają niemal wszyscy mechanicy.

Kolejne plusy tego samochodu to przestronność, praktyczność i dobra ergonomia. Na to auto nigdy nie brakuje chętnych. Niestety, interesują się nim również złodzieje. Ceny Octavii I wahają się od 7000 do ok. 30 000 zł.

Zobacz także:

Awarie i problemy: Skoda Octavia II

Awarie i problemy: VW Golf IV

Seat Toledo II/Leon I [awarie i problemy]

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego Używane Volvo S80 I [1998-2005] - poradnik kupującego Używana Toyota Celica VII [1999-2005] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego Używane Mitsubishi Pajero Pinin [1999-2005] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego