Opel Corsa C [awarie i problemy]

Opel Corsa

Opel Corsa

Jeśli szukasz prostego w budowie i taniego w eksploatacji miejskiego auta, które bezpiecznie przewiezie Cię od punktu A do punktu B, i nie masz w stosunku do niego zbyt dużych oczekiwań, to Opel Corsa C będzie dobrym wyborem. Ma on potulny charakter, ale nadpobudliwi również znajdą coś dla siebie — lekko usportowioną wersję o mocy 125 KM.

Opel Corsa

Historia modelu

III generacja Opla Corsy zadebiutowała w 2000 roku, która była de facto stylizacyjnym rozwinięciem swojej poprzedniczki, co w tym segmencie zdarza się niezwykle rzadko. Dwa lata później zaprezentowano usportowioną odmianę z serii Opel Performance Center, czyli po prostu OPC niestety tylko jako prototyp. Pod jego maską zagościł 175-konny silniczek o pojemności 1,6 l. W roku 2003 samochód został delikatnie zmodernizowany, choć nie sposób to zauważyć.

Wtedy też w ofercie pojawiły się jednostki z rodziny Twinport z dodatkowymi małymi przepustnicami w kanałach dolotowych silnika. Znacznie bardziej ekonomiczne niż standardowe silniki ECOTEC. Zakończenie produkcji nastąpiło w 2006 roku, kiedy do salonów trafiła kolejna generacja tego modelu, którą opisywaliśmy. Auto był wytwarzane w Niemczech i Hiszpanii, a na świecie sprzedawano je również jako Vauxhalla Corsę i Holdena Barina, a także w postaci niewielkiego sedana, który otrzymał znaczek Chevroleta.

Silniki

Benzynowe:

R3 1,0 (58 — 60 KM)
R4 1,2 (75 KM)
R4 1,2 Twinport (80 KM)
R4 1,4 (90 KM)
R4 1,4 Twinport (90 KM)
R4 1,8 (125 KM)

Diesle:

R4 1,3 CTDI (70 KM)
R4 1,7 DI (65 KM)
R4 1,7 DTI (75 KM)
R4 1,7 CDTI (100 KM)

Zobacz również: Opel Astra Sport Tourer (2016) - pierwsze wrażenie

Który silnik benzynowy będzie najlepszym wyborem do tego auta? Na pewno nie jednostka podstawowa, która nie dość, że sporo pali, to jeszcze boryka się z problemami nietrwałości łańcucha rozrządu. Jest też hałaśliwa i mało elastyczna. Znacznie lepiej jest z bezawaryjnością motorów o pojemności 1,2 litra, ale najbardziej trafnym wyborem będzie wariant 1,4 l w technologii Twinport. Diesle dzięki temu, że nie są zbyt wysilone, nie miewają raczej awarii spotykanych w innych współczesnych jednostkach wysokoprężnych – sporadycznie zdarzają się jedynie usterki pompy wtryskowej i jej sterownika.

Opel Corsa Wnętrze

Dane techniczne

We wszystkich wersjach silnikowych Corsy C napęd przekazywany jest na koła osi przedniej. Biegi można zmieniać samodzielnie za pomocą 5-stopniowej skrzyni manualnej albo może je zmieniać je 4-biegowy automat bądź zautomatyzowana przekładnia Easytronic. W przednim zawieszeniu Corsy III zastosowano kolumny resorujące, z tyłu zaś zamontowano wysokiej trwałości belkę skrętną. W testach zderzeniowych samochód uzyskał wynik 4 gwiazdek.

Awaryjność

Użytkownicy Corsy C narzekają przede wszystkim na nietrwały układ kierowniczy, w którym bardzo często przekładnia nabiera luzów. Odradzam zakup auta skonfigurowanego ze skrzynią zautomatyzowaną Easytronic, która prawie zawsze ma problemy z oprogramowaniem sterującym jej pracą. Znacznie bezpieczniej zdecydować się na klasyczny 4-biegowy automat, choć przy tak niewielkich mocach silników nie ma ta chyba większego sensu.

Trwałość zawieszenia jest raczej przeciętna. Z przodu najszybciej poddają się łączniki stabilizatorów i ich gumy, w tylnej części auta słabym punktem są natomiast amortyzatory. Podatne na uszkodzenia są także przeguby półosi napędowych oraz łożyska kół. Newralgicznym elementem osprzętu silnika jest czujnik ciśnienia oleju. W wyniku jego uszkodzenia może dojść nawet do wycieków oleju.

Opel Corsa

Właśnie dlatego warto regularnie sprawdzać poziom oleju, którego w niektórych egzemplarzach z silnikami o pojemnościach 1,4 i 1,8 l oleju może ubywać również z powodu wadliwie zaprojektowanych konstrukcji tych jednostek. Zdarzają się również drobne niedociągnięcia, takie jak przedwczesne wyeksploatowanie bardzo delikatnych cięgien dźwigni zmiany biegów. Uszkodzeniu ulegają także siłowniki odpowiedzialne za poziomowanie świateł mijania. Z drobnych niedomagań trzeba wymienić też zacierający się mechanizm przednich wycieraczek.

Często spotykane są usterki przekaźników przeróżnych urządzeń pokładowych. Na elementach układu wydechowego bardzo szybko zaczyna pojawiać się korozja. Należy regularnie kontrolować stan elastycznej siatki łączącej układ wydechowy z kolektorem, która z czasem pęka. W wyniku oszczędności i — co za tym idzie — niechlujnego wykonania niektórych elementów wykończenia Corsy C w czasie eksploatacji od nadwozia odpadają plastikowe maskownice nadkoli.

Opel Corsa

Naszym zdaniem

III wcielenie Opla Corsy to dobry samochód dla osób potrzebujących niedrogiego auta, którego eksploatacja nie będzie wymagała zbyt dużych nakładów finansowych. Co prawda nie można z czystym sumieniem powiedzieć, że jest to auto bezawaryjne, ale większość usterek da się usunąć za śmiesznie niskie pieniądze.

Wybór egzemplarzy jest spory, bo na aukcjach internetowych można znaleźć mnóstwo pojazdów kupionych i serwisowanych w Polsce. Odradzam jednak wybór mocno zaniedbanych egzemplarzy poflotowych. Swego rodzaju namiastką prototypu OPC był wariant 1,8 l o mocy 125 koni, który co prawda nie zapewni wysokiego poziomu adrenaliny, ale i tak wywoła uśmiech na twarzy niejednego kierowcy. Ceny Corsy C wahają się od 9000 do ok. 16 000 zł.

Zobacz także:

Toyota Yaris I [awarie i problemy]

Renault Clio II [awarie i problemy]

Peugeot 206 [awarie i problemy]

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Sportowe wersje zwykłych samochodów mogą być pułapką