Ford Focus II [awarie i problemy]

Ford Focus

Ford Focus

Prawie każde auto kompaktowe ma cechy, które odróżniają je od konkurencji. Volkswagen Golf jest najlepiej wyposażony i przynajmniej w teorii niezawodny, a Ford Focus? Przede wszystkim rewelacyjnie się prowadzi, ale to nie wszystko.

Historia modelu

Druga generacja Forda Focusa zadebiutowała w 2004 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. Rok po premierze do salonów wjechały wersje sedan i usportowiona odmiana ST. W 2006 roku zaprezentowano wersję Coupe Cabrio z hardtopem.

W 2008 roku samochód przeszedł drobny facelifting. Zmieniono między innymi przednie i tylne reflektory oraz atrapę chłodnicy i przedni zderzak – właśnie te elementy rzucają się w oczy najbardziej, ale na zmiany zdecydowano się również we wnętrzu. W 2010 roku podczas North American International Auto Show zaprezentowano kolejną generację Focusa, a rok później auto trafiło do Europy.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,4 (80 KM)
R4 1,6 (100 KM)
R4 1,6 VTi (115 KM)
R4 1,8 (125 KM)
R4 2,0 (145 KM)
R5 2,5 (225 KM) ST
R5 2,5 (305 — 350 KM) RS i RS500

Diesle:

R4 1,6 TDCi (90 – 109 KM)
R4 1,8 TDCi (115 KM)
R4 2,0 TDCi (110 – 136 KM)

Silniki benzynowe to trwałe konstrukcje, które raczej się nie psują. Nie warto jednak zaprzątać sobie głowy wersją podstawową 1,4 l, która jest zdecydowanie za słaba dla tego modelu. Osoby, dla których najważniejsza przy wyborze jednostki napędowej jest ekonomia, ale jednocześnie nie chcą, żeby samochód był ospały, powinny wybrać wariant 1,6 l o mocy 100 KM lub jego mocniejszą wersję VTi ze zmiennymi fazami rozrządu. Obydwa silniki zostały skonstruowane przy współpracy z Yamahą. Oczywiście, zawsze można zdecydować się na mocniejsze wersje, które będą nie tylko szybciej jeździć, ale też więcej palić.

Zobacz również: Ford Mustang GT 5.0 V8 - dźwięk silnika i wydechu

W przypadku jednostek benzynowych wybór silnika stosunkowo bezawaryjnego jest dość bogaty, z dieslami jest znacznie gorzej. Właściwie psują się wszystkie. Awarie wtryskiwaczy, bardzo niska trwałość dwumasowych kół zamachowych (nie ma go 90-konna wersja 1,6 TDCi) oraz zacierające się turbosprężarki o zmiennej geometrii kierownic to problemy Focusa II, których trudno się ustrzec podczas eksploatacji.

Ford Focus

Najtrwalszym motorem jest silnik skonstruowany przy współpracy z PSA, 1,6 TDCi, najczęściej zawodzi z kolei 1,8 TDCi. Na domiar złego niektóre egzemplarze zostały wyposażone w

Ford Focus II Wnętrze

Awaryjność

O wątpliwej niezawodności Forda od dłuższego czasu krążą już legendy, jednak od czasów kapryśnego Escorta firma dokonała ogromnego postępu. Niestety, nie oznacza to w pełni bezproblemowej eksploatacji. Jedną z najpoważniejszych usterek jest uszkodzenie pompy elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego. Na szczęście zastosowano ją tylko w wersjach z silnikami wysokoprężnymi.

Elektronika również bywa zawodna: problemy z uchylaniem szyb czy sterowaniem lusterek to nie wszystko. Często zawodzi również komputer komfortu. W efekcie na desce rozdzielczej pojawia się dyskoteka migających kontrolek.

Ford Focus

W niektórych egzemplarzach są już pierwsze ogniska korozji — głównie przy dolnych rantach drzwi, w okolicach lusterek oraz na klapie bagażnika i elementach podwozia. Na szczęście problem nie dotyczy wszystkich egzemplarzy. Na pochwałę zasługuje za to solidne zawieszenie, w którym wybijają się jedynie łączniki stabilizatorów, zarówno z przodu, jak i z tyłu – nie są to jednak drogie elementy.

Spotykane są również przypadki przedwczesnego zużywania się łożysk przednich kół. Uwaga na egzemplarze z większymi przebiegami, w których najprawdopodobniej będzie konieczna kompleksowa wymiana podzespołów zawieszenia. Lepiej ich unikać!

Uciążliwa jest przedostająca się do wnętrza woda, głównie za sprawą uszkodzonej uszczelki podszybia lub nieszczelności układu klimatyzacji, niekiedy też winne są otwory montażowe.

Ford Focus

Naszym zdaniem

Ford Focus II generacji to kolejna udana generacja tego modelu, rewelacyjnie się prowadzi, jest praktyczny i niebanalny stylistycznie. Poza tym ze względu na tanie oryginalne części zamienne zdecydowana większość pojawiających się w nim usterek jest niedroga w naprawie. Egzemplarzy na rynku wtórnym jest naprawdę sporo, ale wśród nich jest wiele zaniedbanych aut pochodzących z flot — lepiej omijać je szerokim łukiem. Ceny używanych Focusów II wahają się od około 20 000 do 40 000 zł.

Zobacz także:

Awarie i problemy: Ford Focus Mk1

Awarie i problemy: Ford Mondeo Mk3

Awarie i problemy: VW Golf IV

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Najbardziej niedoceniane samochody, czyli okazje rynku wtórnego Kupujemy klasyka: Daewoo-FSO Polonez Caro/Atu Plus [1997-2002] Najbezpieczniejsze używane samochody 2017 roku według IIHS Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.1] Ile naprawdę palą benzynowe samochody hybrydowe? DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km