Gdyby sugerować się wizjami samochodów sprzed kilkudziesięciu lat, to współczesne pojazdy miałyby napęd atomowy lub przynajmniej turbinę gazową. Stawia to pod znakiem zapytania obecne wizje futurystycznych samochodów elektrycznych czy zużywających wodór. Przyszłość może być znacznie bardziej banalna. CZYTAJ WIĘCEJ
Kiedyś dymiące Trabanty i Syreny były sposobem na zmotoryzowanie biednych państw bloku wschodniego. Prosty, składający się z zaledwie kilku ruchomych części silnik dwusuwowy był idealny do napędu taniego samochodu. Czasy się zmieniły, ludzie wzbogacili, a proste dwusuwy nie mogły spełnić nowych wymagań co do zużycia paliwa i emisji spalin. Jednak to co znamy z np. Syreny nie jest jedynym obliczem silnika dwusuwowego. CZYTAJ WIĘCEJ
Szarpany ruch miejski, korki - to właśnie specyfika Europy. Powinna sprzyjać ona popularności skrzyń automatycznych. Tymczasem manualne cały czas dominują. Dlaczego? CZYTAJ WIĘCEJ
Silnik parowy kojarzy się z powolnymi i dymiącymi lokomotywami. Faktycznie ich sprawność rzadko przekraczała 10%. Wbrew temu, co może się wydawać, rozwój napędu parowego się nie zatrzymał. Obecnie takie silniki są mało szkodliwe dla środowiska i mają kilkukrotnie wyższą sprawność niż kiedyś. CZYTAJ WIĘCEJ
100 KM z litra pojemności w przypadku turbodiesla? Dekadę temu wydawało się to mało możliwe. Dziś takie silniki są powszechne, a to za sprawą tzw. doładowania sekwencyjnego. CZYTAJ WIĘCEJ
Wydaje się, że czasy politycznych przepychanek o biopaliwa i tankowania oleju roślinnego wprost z dyskontu spożywczego bezpowrotnie minęły. Jednak nadal spór o to czy biopaliwa są dobrym źródłem energii dla naszych silników nie został rozwiązany. CZYTAJ WIĘCEJ
Silniki benzynowe marnują ogromne ilości energii zawartej w paliwie. Ich spaliny jeszcze po opuszczeniu cylindrów są gorące i mają wysokie ciśnienie. Energia w nich zawarta zostaje bezproduktywnie rozproszona. CZYTAJ WIĘCEJ
Jak uzyskać równomierny rozkład masy (50:50) pomiędzy osiami samochodu? Pierwszym nasuwającym się pomysłem jest umieszczenie silnika centralnie. Jednak równie dobre efekty daje znacznie praktyczniejsze rozwiązanie: układ transaxle. CZYTAJ WIĘCEJ
Zbudowanie dobrego silnika R6 wymaga wysiłku. Wiąże się z nim wiele problemów konstrukcyjnych. Jedną z niewielu marek, której udało się pokonać te problemy, jest BMW. CZYTAJ WIĘCEJ
Silnikowi z zapłonem samoczynnym (diesel) coraz trudniej sprostać nowym normom emisji spalin. Silnik z zapłonem iskrowym jest zdecydowanie zbyt paliwożerny. Potrzebne jest nowe rozwiązanie, które zastąpi oba typy silników. CZYTAJ WIĘCEJ