#Saab 9-3

Saab 9-3

Saab 9-3 to osobowe auto klasy średniej produkowane w latach 1998 – 2015 przez szwedzki koncern Saab.

  • Saab 9-3 Griffin Sport Sedan produkowany był w latach 2011 - 2012 (model 9-3 zadebiutował w 1998 roku). Auto  należy do klasy wyższej średniej pojazdów osobowych (segment D). Od drugiej generacji Saab 9-3 należy do grupy premium
  • Wraz z rokiem 2011 do Saaba 9-3 dodano nowy silnik benzynowy 2.0, generujący moc 163 KM lub 220 KM
  • Saab 9-3 występował również w wersji kabriolet
  • Saab 9-3X Griffin to uterenowiona wersja modelu 9-3. Terenowy 9-3 charakteryzował się między innymi większym prześwitem, podwójnym wydechem, srebrnymi listwami bocznymi i srebrną listwą umieszczoną na przodzie, srebrnym dyfuzorem etc
  • Terenowy Saab 9-3X Griffin na wyposażeniu miał do wyboru dwa silniki: benzyniaka 2.0 turbo, generującego 210 KM albo diesla 1.9 TTiD o mocy 180 KM. Warto zauważyć, że auto w wersji benzynowej posiadało dołączany napęd na cztery koła (XWD)
  • Saab 9-3 Griffin Aero SportCombi czyli sportowa wersja Saab-a 9-3 w nadwoziu typu kombi. Wersja Griffin Aero oferowała nowy przedni zderzak, zmienne fazy rozrządu, 18-calowe aluminiowe felgi oraz nowego benzyniaka 2.0 generującego moc 220 KM
  • Saab 9-3 w wersji kombi miał długość 4,67 metra, a jego bagażnik posiadał pojemność rzędu 419 - 1273 litrów
  • Panel centralny w Saab-ie 9-3 Aero Sedan
[1/8] Saab 9-3 Griffin Sport Sedan produkowany był w latach 2011 - 2012 (model 9-3 zadebiutował w 1998 roku). Auto należy do klasy wyższej średniej pojazdów osobowych (segment D). Od drugiej generacji Saab 9-3 należy do grupy premiumŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/saab/93/iif/pictures/499841/) użytkownika AV86

Saab 9-3 – ogólne informacje

Saab 9-3 to następca modelu 900 II NG. Pierwsza generacja Saab 9-3 to zmodernizowany model 900. Ulepszono zawieszenie oraz układ kierowniczy. Przy jej produkcji współpracowano z koncernem General Motors. Auto wyposażono w silnik diesela. W 2002 roku powstała druga generacja Saab 9-3 na płycie podłogowej GM Epsilon. W 2008 roku dokonano faceliftingu Saab 9-3. Wnętrze 9-3 wyposażono w funkcję Night Panel. Pozwala ono na wyłączenie w nocy oświetlenia zegarów, z wyjątkiem prędkościomierza. Stacyjkę umieszczono między przednimi fotelami.

W 2011 roku firma Saab zbankrutowała i zaprzestano produkcji Saab 9-3. Dwa lata później model został wykupiony przez firmę NEVS. Zamieniono znaczek na aucie – pozostawiono napis SAAB. Jednak ze względu na prawa autorskie grupy zbrojeniowej Saab AB, zrezygnowano później także z nazwy Saab. Wymieniono fotele oraz wzbogacono wyposażenie o skórzaną tapicerkę, klimatyzację i czujniki parkowania. Z czasem firma NEVS zmieniła politykę i rozpoczęła produkcję aut elektrycznych, bazujących na modelu 9-3.

Saab 9-3 – dane techniczne

Pod względem konstrukcyjnym Saab 9-3 przypominał Opla Vectrę. Dostępny był w wersji z nadwoziem typu hatchback (pięciodrzwiowy), coupe (trzydrzwiowe), kabriolet (dwudrzwiowy) oraz sedan. W ofercie Saab 9-3 znalazły się silniki benzynowe i silniki diesel. Silniki Saab 9-3 posiadają moc 115 – 280 KM oraz pojemność 1796 – 2796 cm3. Składają się z 4 – 6 cylindrów, na każdy przypada 2 – 4 zawory. Auto przyspiesza do 100 km/h w 5,7 – 11,5 s. Maksymalna prędkość Saab 9-3 wynosi 200 – 250 km/h.

Moment obrotowy układu napędowego to 167 – 400 Nm. Spalanie Saab 9-3 wynosi 5,6 – 10,9 l na 100 km. Pojemność bagażnika Saab 9-3 wynosi 325 – 1331 l. Wymiary Saab 9-3 to 4629 – 4691 mm długości, 1711 – 1802 mm szerokości oraz 1428 – 1507 mm wysokości.

Saab 9-3 – opinie

Użytkownicy Saab 9-3 skarżą się na kłopoty z instalacją elektryczną – zawodzi immobilizer i mechanizm odpowiedzialny za obsługę elektryczną szyb. Zdarzają się wycieki oleju oraz zużycie łańcucha rozrządu. Minusem Saaba 9-3 są awarie turbosprężarki, uszkodzenia pompy hamulców oraz problemy z przekładnią kierowniczą.

Zaletą Saaba 9-3 jest kokpit nachylony w stronę kierowcy oraz Night Panel, dzięki któremu można wyłączyć oświetlenie zegarów w nocy. Ponadto we wnętrzu zastosowano plastiki wysokiej jakości. Atutem Saaba 9-3 jest także stacyjka w centralnym panelu.