#Hyundai Pony

Hyundai Pony

Hyundai Pony to pierwsze auto własnej konstrukcji koreańskiego koncernu. Sztandarowy Pony miał dać Hyundaiowi siłę przebicia, aby koncern mógł zaistnieć na światowych rynkach motoryzacji. Koreańczycy swój pojazd pierwszy raz pokazali w 1974 roku w trakcie Turyńskich Targów Motoryzacyjnych. Ku uciesze raczkującego jeszcze producenta samochodów, Pony spotkał się z uznaniem dziennikarzy.

  • Hyundai Pony to pierwszy samodzielny model koreańskiego koncernu. Tym autem Hyundai otworzył drzwi do rynków Zachodnich i rozpoczął ekspansję
  • Hyundai Pony II hatchback widok z tyłu
  • Hyundai Pony cechował się prostą i kanciastą linią. Z biegiem lat sylwetka Pony zaokrąglała się
  • Hyundaia Pony zaprojektował najlepszy projektant samochodów - Giorgetto Giugia
  • Hyundai Pony II hatchback widok z przodu
  • Slider item
[1/6] Hyundai Pony to pierwszy samodzielny model koreańskiego koncernu. Tym autem Hyundai otworzył drzwi do rynków Zachodnich i rozpoczął ekspansję

Hyundai Pony – historia modelu

Rok po debiucie na targach, w 1975 roku Pony wszedł do masowej produkcji. Koreańskie auto sklasyfikowano jako kompaktowe (segment C). Za projekt Hyundaia Pony odpowiedzialny był sam Giorgetto Giugiaro – włoski projektant (nie tylko samochodów), uznawany za najlepszego projektanta samochodowego XX wieku (główna nagroda w plebiscycie w 1999 roku). Ówcześnie modne proste linie Hyundaia Pony przypadły do gustu mieszkańcom Europy. Koreańskie auto posiadało obszerne wnętrze, a także duży, jak na swoją klasę, kufer. Cena Hyundaia Pony była bardzo pociągająca i, pomimo niedociągnięć w jakości wykończenia, auto pomogło wybić się Hyundaiowi i rozszerzyć swoją ekspansję na rynki zachodnie.

Hyundai Pony – właściwości auta

Na początku Hyundai Pony konstruowany był jedynie w nadwoziu typu sedan, następnie pojawiła się wersja użytkowa, potem rodzinne kombi. Optymalny trzydrzwiowy Pony hatchback pojawił się w 1980 roku.

Hyundai Pony trafiając na rynek europejski, musiał zmierzyć się z silną konkurencją, która specjalizowała się w konstruowaniu dobrych aut kompaktowych. Pony nie miał raczej szans z rodzimymi dla Europejczyków Volkswagenem Golfem czy Oplem Kadettem. Ale Pony mógł gdzie indziej zawalczyć o swoją pozycję, np.: w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla Austina Princess. Ponadto, Hyundai Pony kosztował o wiele mniej oraz odznaczał się lepszą jakością wykonania od Princessy i Poloneza, a są to modele, które zaczęto eksportować na Zachód w tym samym okresie, co koreańskiego „kucyka”.

Hyundai Pony – jednostki napędowe

Pod maską Hyundaia Pony znajdowały się silniki pochodzące od Mitsubishi , były to jednostki o pojemności: 1.2, 1.4 oraz 1.6 litra. Najchętniej wybieranym silnikiem była jednostka 1.4 generująca moc 68 KM, rozpędzająca samochód maksymalnie do 150 km/h (przyspieszenie do setki zajmowało 15, 5 sekundy). Pierwsza wersja Hyundaia Pony miała 3,98 metra długości ( w późniejszych generacjach wielkość ta wzrosła do 4,28 metra) i ważyła zaledwie 830 kilogramów. Najmocniejszy silnik ze wszystkich generacji Hyundaia Pony generował moc 84 KM.

Hyundai Pony - podsumowanie

Produkcję Hyundaia Pony zatrzymano w 1994 roku. Koreański koncern, dzięki swojemu pierwszemu samodzielnemu projektowi, zarobił ogromne pieniądze, prześcigając wówczas takie azjatyckie marki jak Kia czy Daewoo. W 1995 roku Hyundai pokazał światu sukcesora zasłużonego modelu Pony, którym był Hyundai Accent.