Hyundai Pony to pierwsze auto własnej konstrukcji koreańskiego koncernu. Sztandarowy Pony miał dać Hyundaiowi siłę przebicia, aby koncern mógł zaistnieć na światowych rynkach motoryzacji. Koreańczycy swój pojazd pierwszy raz pokazali w 1974 roku w trakcie Turyńskich Targów Motoryzacyjnych. Ku uciesze raczkującego jeszcze producenta samochodów, Pony spotkał się z uznaniem dziennikarzy.
Hyundai Pony – historia modelu
Rok po debiucie na targach, w 1975 roku Pony wszedł do masowej produkcji. Koreańskie auto sklasyfikowano jako kompaktowe (segment C). Za projekt Hyundaia Pony odpowiedzialny był sam Giorgetto Giugiaro – włoski projektant (nie tylko samochodów), uznawany za najlepszego projektanta samochodowego XX wieku (główna nagroda w plebiscycie w 1999 roku). Ówcześnie modne proste linie Hyundaia Pony przypadły do gustu mieszkańcom Europy. Koreańskie auto posiadało obszerne wnętrze, a także duży, jak na swoją klasę, kufer. Cena Hyundaia Pony była bardzo pociągająca i, pomimo niedociągnięć w jakości wykończenia, auto pomogło wybić się Hyundaiowi i rozszerzyć swoją ekspansję na rynki zachodnie.
Hyundai Pony – właściwości auta
Na początku Hyundai Pony konstruowany był jedynie w nadwoziu typu sedan, następnie pojawiła się wersja użytkowa, potem rodzinne kombi. Optymalny trzydrzwiowy Pony hatchback pojawił się w 1980 roku.
Hyundai Pony trafiając na rynek europejski, musiał zmierzyć się z silną konkurencją, która specjalizowała się w konstruowaniu dobrych aut kompaktowych. Pony nie miał raczej szans z rodzimymi dla Europejczyków Volkswagenem Golfem czy Oplem Kadettem. Ale Pony mógł gdzie indziej zawalczyć o swoją pozycję, np.: w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla Austina Princess. Ponadto, Hyundai Pony kosztował o wiele mniej oraz odznaczał się lepszą jakością wykonania od Princessy i Poloneza, a są to modele, które zaczęto eksportować na Zachód w tym samym okresie, co koreańskiego „kucyka”.
Hyundai Pony – jednostki napędowe
Pod maską Hyundaia Pony znajdowały się silniki pochodzące od Mitsubishi , były to jednostki o pojemności: 1.2, 1.4 oraz 1.6 litra. Najchętniej wybieranym silnikiem była jednostka 1.4 generująca moc 68 KM, rozpędzająca samochód maksymalnie do 150 km/h (przyspieszenie do setki zajmowało 15, 5 sekundy). Pierwsza wersja Hyundaia Pony miała 3,98 metra długości ( w późniejszych generacjach wielkość ta wzrosła do 4,28 metra) i ważyła zaledwie 830 kilogramów. Najmocniejszy silnik ze wszystkich generacji Hyundaia Pony generował moc 84 KM.
Hyundai Pony - podsumowanie
Produkcję Hyundaia Pony zatrzymano w 1994 roku. Koreański koncern, dzięki swojemu pierwszemu samodzielnemu projektowi, zarobił ogromne pieniądze, prześcigając wówczas takie azjatyckie marki jak Kia czy Daewoo. W 1995 roku Hyundai pokazał światu sukcesora zasłużonego modelu Pony, którym był Hyundai Accent.