#Škoda Favorit

Škoda Favorit

W 1976 roku na rynku zadebiutowała Škoda 120 z silnikiem umieszczonym z tyłu. Już w latach 80. czeski producent, wtedy jeszcze całkowicie niezależny od niemieckiego Volkswagena, rozpoczął pierwsze prace nad następcą tego przestarzałego nie tylko pod względem technicznym, ale też stylistycznym modelu.

  • Za design Škody Favorit odpowiada włoska firma Bertone
  • Produkcję Škody Favorit zakończono w 1995 roku, a schedę po niej przejęła nowa Felicia
[1/2] Za design Škody Favorit odpowiada włoska firma BertoneŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Skoda_Favorit_Utrecht_1989.jpg) autorstwa Charles01 / Wikimedia Commons Domena publiczna

W 1982 roku w czeskim Mlada Boleslav wszyscy usiedli do stołu i zaczęli debatować, jaki powinien być następca Škody 120. Czesi uznali, że najlepiej będzie rozpocząć od atrakcyjnej stylistyki, która zainspiruje ich przy dalszych pracach. Od razu odezwano się więc do kilku włoskich biur projektowych.

Ostatecznie jednak wybrana została firma Bertone, która znana jest dzisiaj bardziej entuzjastom Ferrari czy Lamborghini niż kierowcom czeskich aut. To było świetne posunięcie. Umowa została podpisana w czerwcu 1983 roku, a już w sylwestra 1984 roku we współpracy z Bertone powstał pierwszy prototyp Škody Favorit.

Po przygotowaniu podzespołów oraz testach w 1987 roku wystartowała przedpremierowa produkcja auta, które po raz pierwszy zostało pokazane światu na Targach Technicznych w Brnie w tym samym roku. Pod maskę Škody trafiły początkowo dwa czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1,3 l, produkujące 58 KM w wersji 135 oraz 63 KM w wersji 136.

Największą uwagę przykuwała jednak stylistyka. Duża powierzchnia szyb wynosząca 2,373 m2 zapewniała świetną widoczność oraz optycznie powiększała wnętrze mierzącego 3815 mm długości, 1620 mm szerokości oraz 1415 mm wysokości auta.

Zaproponowany przez Bertone projekt nadwozia spodobał się także klientom i już w 1990 roku Škoda zrezygnowała z produkcji modeli 120 oraz 130, które wytwarzane były równolegle z Favoritem.

Kiedy w 1991 roku Škoda stała się częścią koncernu Volkswagena, Niemcy myśleli już o wprowadzeniu na rynek nowego modelu, jednak uznali, że warto zmodernizować ledwie trzyletniego Favorita.

W aucie pojawił się więc katalizator oraz nowocześniejszy gaźnik, a wygląd doczekał się delikatnego faceliftingu. Zmodyfikowano wówczas przód, zmieniając atrapę chłodnicy. Na krótki czas zaprzestano produkcji silnika 136, który jednak później ponownie trafił pod maskę Škody.

Do wyposażenia bogatszej wersji LS przed 1993 rokiem można zaliczyć m.in. obrotomierz, fotele z pełnymi zagłówkami, wycieraczkę tylnej szyby czy elektryczny zegarek. W 1993 roku pojawiły się kolejne zmiany, tym razem jednostki napędowe dostały już wtrysk paliwa firmy Bosch. Te wersje można odróżnić po literce "i" znajdującej się na końcu nazwy modelu.

Wtedy także przeprowadzono ostatni już facelifting modelu Favorit, w którym zmieniono tapicerkę, kolor deski rozdzielczej, a także zmodernizowano tablicę zegarów.

Od 1990 roku Škoda produkowała także model Forman, czyli Favorita w odmianie kombi. Auto było o 345 mm dłuższe od hatchbacka, a dodatkowa przestrzeń zaowocowała powiększonym bagażnikiem. W hatchbacku mógł on pomieścić jedynie 251 l, a po złożeniu tylnej kanapy 1038 l bagażu. W przypadku kombi wartości te wynosiły odpowiednio 400 l oraz 1300 l.

Czeski producent oferował także wersję pick-up zbudowaną na bazie modelu Favorit, nazwaną Škoda Pick-up.

Produkcję Škody Favorit zakończono w 1995 roku, a schedę po niej przejęła nowa Felicia. Od 1988 do 1995 roku z taśmy produkcyjnej w Mlada Boleslav zjechało 783 167 egzemplarzy tego modelu.

Škoda wyprodukowała też kilka egzemplarzy prototypowych wersji modelu Favorit, spośród których należy wyróżnić takie projekty jak Favorit Typ 782 z nadwoziem typu sedan czy Favorit Typ 783 z trzydrzwiowym nadwoziem typu hatchback.

Plusy:

  • Stylistyka Bertone
  • Doskonała widoczność
  • Pojemność bagażnika Škody Forman

Minusy:

  • Słaby układ jezdny
  • Słabe wyciszenie wnętrza
  • Kiepskiej jakości wykończenie