#Citroën C6

Citroën C6

Citroën C6 to luksusowy sedan produkowany przez konsorcjum PSA od 2005 roku w Rennes, we Francji. Zastąpił on model XM po ponad czteroletniej nieobecności francuskiej marki w segmencie E. Pierwszy raz wygląd nowego flagowego modelu Citroëna można było podziwiać już w 1999 roku podczas targów samochodowych w Genewie. Potrzeba było jednak 6 lat, by projekt Lignage dojrzał i stał się autem produkcyjnym.

  • Citroën C6 to luksusowy sedan produkowany przez konsorcjum PSA
  • Citroën C6 zastąpił model XM po ponad czteroletniej nieobecności francuskiej marki w segmencie E
  • W swoim wnętrzu Citroën C6 ma dobrej jakości materiały oraz nowocześnie zaprojektowany kokpit
[1/3] Citroën C6 to luksusowy sedan produkowany przez konsorcjum PSAŹródło zdjęć: © wheelsage.org/Porlamfer

Nadwozie modelu C6 jest kontrowersyjne. W świecie motoryzacji można je albo kochać, albo nienawidzić. To wzbudzające skrajne emocje auto z pewnością wyróżnia się z tłumu. Na czele długiej maski króluje szeroko rozciągnięte logo marki. Chromowane listwy kończą się w światłach o niespotykanym, nieregularnym i ostrym kształcie. Lampy sięgają daleko w stronę przednich nadkoli. Gdy patrzy się z boku na Citroëna C6, widać przede wszystkim, że auto jest bardzo długie. Podkreślają to ciągnące się daleko za słupek C okna. Łączą się one z tylnymi światłami, które zawijają się wokół krawędzi bagażnika. Są one jedną z cech charakterystycznych modelu. Innym nietypowym rozwiązaniem cechującym model C6 jest tylna szyba wygięta do wewnątrz auta.

Do środka zarówno pasażerowie tylnej kanapy, jak i przednich foteli dostają się przez bezramkowe drzwi. Citroën dołożył wszelkich starań, by wnętrze flagowego okrętu marki było możliwie luksusowe. Dzięki temu C6 ma dobrej jakości materiały oraz nowocześnie zaprojektowany kokpit. Liczba przycisków na konsoli środkowej może nieco onieśmielać. Na szczęście przy projektowaniu zegarów styliści francuskiej marki zdecydowali się na proste i eleganckie rozwiązania. Przed kierowcą widnieje elektroniczny obrotomierz i prędkościomierz. Bieżące parametry jazdy mogą być wyświetlane na przedniej szybie. Nad konsolą środkową umieszczono duży, kolorowy wyświetlacz. Ponieważ C6 to przede wszystkim auto stworzone dla pasażerów, na tylnej kanapie jest bardzo dużo miejsca. Płaska podłoga i komfortowe miejsca z tyłu to niewątpliwe atuty tego modelu.

Wyposażenie modelu C6 obejmuje między innymi skórzaną bądź zamszową tapicerkę, elektrycznie sterowane lusterka, szyby oraz fotele, nawigację satelitarną oraz bardzo dobrej jakości system audio, łącze Bluetooth, dwustrefową klimatyzację i wiele innych. Dzięki hydropneumatycznemu zawieszeniu Hydroactive III+ model C6 gwarantuje komfort jazdy na najwyższym poziomie, według wielu lepszy nawet od czołowych niemieckich graczy w tym segmencie. Dla poprawy bezpieczeństwa Citroën zastosował reflektory kierunkowe, aktywne zagłówki zbliżające się do karku w przypadku uderzenia od tyłu, dwie poduszki powietrzne czołowe, kurtyny powietrzne, poduszkę chroniącą kolana kierowcy oraz cztery poduszki boczne. Dzięki temu model C6 zdobył maksymalną liczbę gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Co ciekawe, był to pierwszy samochód, któremu udało się uzyskać 4 gwiazdki za zachowanie przy zderzeniu z pieszym. To zasługa między innymi aktywnej maski, unoszonej na wysokość 65 mm w czasie 40 ms za pomocą ładunku pirotechnicznego w razie zderzenia. Dzięki temu potrącony człowiek unika obrażeń głowy i ramion od silnika.

Do 2009 roku dostępne były trzy jednostki napędowe dla Citroëna C6. Najsłabsza z nich to 2,2-litrowy motor HDi Biturbo generujący 180 KM i 370 Nm. Najmocniejsza, ale nie gwarantująca najlepszych osiągów to 3-litrowy silnik V6 o mocy 211 KM i momencie obrotowym wynoszącym 290 Nm. Bardzo dobre osiągi i stosunkowo nieduże spalanie zapewnił motor 2,7 V6 HDi Biturbo. Ten diesel osiągał 204 KM i 440 Nm, co pozwalało rozpędzić Citroëna C6 do 230 km/h. Przyspieszenie wynosiło w nim 9,3 s. Od 2009 roku Citroën oferuje tylko jedną jednostkę w swoim flagowym okręcie: 3-litrowy silnik o zapłonie samoczynnym. Z sześciu cylindrów w układzie V motor HDi Biturbo generuje 241 KM i 450 Nm. Dzięki tym parametrom francuska limuzyna rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 8,5 s.

Citroën C6 jest produkowany do tej pory. Najczęściej występują w nim problemy z elektryką. Może się zdarzyć, że komputer pokładowy zasygnalizuje awarię i odetnie dopływ paliwa, mimo że w rzeczywistości nic złego nie będzie się działo z samochodem. Przy niskich temperaturach kłopoty z elektroniką mogą się wzmagać, a liczba sygnalizowanych nieistniejących awarii - wzrastać. Przez większość użytkowników C6 jest jednak chwalony. Osoby decydujące się na zakup tego samochodu otrzymają oryginalne auto o doskonałym komforcie.

Ostatni Citroën C6 wyjechał z fabryki
Bartosz Pokrzywiński

Ostatni Citroën C6 wyjechał z fabryki