#Opel Insignia

Opel Insignia

Opel Insignia

Insignia to model samochodu klasy średniej (segment D) produkowanego od 2008 przez niemiecką firmę Adam Opel AG, należącą do amerykańskiego koncernu General Motors. Insignia jest następcą dwóch modeli jednocześnie: Vectry oraz Signum. Wprowadzenie na rynek Insignii było poprzedzone prezentacją dwóch prototypów o tej właśnie nazwie, które pokazywały przyszłe trendy stylistyczne Opla.

  • Opel Insignia w wersji Grand Sport Turbo korzysta z napędu 4x4 zapożyczonego od Saaba. Napęd 4x4 w Insigni posiada sprzęgło hydrokinetyczne (Haldex), mechanizm redukujący poślizg, a także adaptacyjne zawieszenie FlexRide
  • Opel Insignia to auto osobowe klasy średniej (segment D), produkowane przez koncern General Motors pod egidą niemieckiego Opla. Model Insignia zadebiutował w 2008 roku, a od 2017 roku pojawiła się druga generacja Insigni
  • Opel Insignia II spokrewniony jest z IV generacją Chevroleta Malibu, oba modele dzielą tą samą płytę podłogową GM E2XX. Zaś stylistyka modelu Insignia zainspirowana jest koncepcyjnym Oplem Monza
  • Opel Insignia pod względem stylistyki nawiązuje do konceptu Opel GTC (prezentacja odbyła się w Genewie 2007 roku), a nazwa Insignia została użyta po raz pierwszy we Frankfurcie 2003 roku, podczas prezentacji prototypu Insignia Concept. Model Insignia zdobył nagrodę Car of the Year 2009
  • Opel Insignia występuje w trzech następujących typach nadwozia: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback, 5-drzwiowe kombi
  • Na zdjęciu Opel Insignia Sports Tourer Turbo. Topowym benzyniakiem modelu Insignia jest jednostka 2.0 NFT R4 o mocy 260 KM (przyspieszenie do 100 km/h w przeciągu 7,3 s), a najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym w ofercie Insigni jest motor 2.0 DTR R4, generujący moc 210 KM
  • Opel Insignia Sports Tourer Turbo posiada bagażnik o pojemności od 560 do 1665 litrów (w zależności od konfiguracji siedzeń)
  • Elegancki i nowoczesny panel centralny Opla Insigni
[1/8] Opel Insignia w wersji Grand Sport Turbo korzysta z napędu 4x4 zapożyczonego od Saaba. Napęd 4x4 w Insigni posiada sprzęgło hydrokinetyczne (Haldex), mechanizm redukujący poślizg, a także adaptacyjne zawieszenie FlexRideŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/opel/insignia/115998/pictures/v7ujfu/) użytkownika Porlamfer

Produkcyjną Insignię po raz pierwszy pokazano w 2008 roku na salonie samochodowym w Londynie. Jeszcze w tym samym roku auto weszło do produkcji. Wóz wytwarzany jest w Niemczech, a na całym świecie, oprócz podstawowej nazwy, Insignia sprzedawana jest jako Buick Regal (w Stanach Zjednoczonych), Chevrolet Vectra (w Chile), Shanghai Buick Regal (w Chinach) oraz Vauxhall Insignia (w Wielkiej Brytanii).

Samochód występuje z trzema rodzajami nadwozia: jako 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback oraz 5-drzwiowe kombi.

Insignia jako pierwszy z nowych modeli Opla zerwała z kanciastymi, podkreślonymi ostrymi liniami nadwoziami. Jej stylistyka jest bardzo świeża i odznacza się okrągłymi, mięsistymi kształtami. By obłości nie wyglądały zbyt monotonnie, tu i ówdzie poprzecinane są ostrymi krawędziami. Zastosowanie niezbyt dużych okien bocznych sprawia, że auto wygląda na większe niż w rzeczywistości. Trzeba jednak zaznaczyć, że Insignia do małych aut nie należy, bo ma 4,8 m długości (sedan i liftback) lub 4,9 m (kombi zwane Sports Tourer).

Wnętrze jest bardzo przestronne. Nawet wysokie osoby zasiadające na tylnej kanapie nie odczują braku miejsca na nogi, nawet gdy przednie fotele będą mocno odsunięte do tyłu. Z przodu miejsca jest mnóstwo zarówno na nogi, jak i nad głowami. Siedzenia są duże i wygodne, a do tego zapewniają dobre trzymanie boczne.

Deska rozdzielcza jest bardzo nowoczesna i wygląda estetyczne, a tworzywa użyte do jej obicia nawet w podstawowej wersji wyglądają solidnie. Cała ta konstrukcja ma jednak wady w postaci zbyt wielu przycisków na konsoli środkowej oraz dziwnie wyskalowanych zegarów, w których cyfry są rozmieszczone nie poziomo, ale dookoła, więc niskie i wysokie wartości na obrotomierzu i prędkościomierzu są trudne do odczytania. Wnętrze odznacza się dobrą wentylacją, a auto ma wydajne ogrzewanie.

W podstawowej wersji montowane są elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, uchwyty ISOFIX, przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne, ABS oraz ESP. W opcji dostępne są tempomat, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, skórzana tapicerka czy czujniki deszczu.

W czołowym teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP Opel Insignia uzyskał maksymalny wynik pięciu gwiazdek.

Samochód jest sprzedawany z kilkoma silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Do tych pierwszych zalicza się jednostka napędowa o objętości 1,4 l, wspomagana turbosprężarką. Motor ma 140 KM mocy maksymalnej. Od początku produkcji oferowany jest 1,6-litrowy silnik wolnossący o mocy zaledwie 115 KM, który niestety nie zapewnia dobrych osiągów temu autu. Lepszym wyborem od niego był 1,8-litrowy motor o mocy 140 KM, który w czerwcu 2011 roku został zastąpiony wspomnianym 1,4-litrowym turbo.

Dobre osiągi Insignii gwarantuje 180-konny turbodoładowany silnik o objętości skokowej 1,6 l. Jeszcze lepiej na drodze zachowuje się wóz wyposażony w 2-litrowy motor turbo, który do 2011 roku miał moc 220 KM, od maja 2011 roku o 30 KM większą.

Oprócz silników rzędowych pod maską Opla montowana jest sześciocylindrowa jednostka napędowa o objętości skokowej 2,8 l, wspomagana turbosprężarką. W normalnej wersji osiąga ona 260 KM mocy maksymalnej. Jest także dostępna odmiana 325-konna, instalowana w Insignii OPC. Wóz osiąga prędkość maksymalną ograniczoną do 250 km/h (270 km/h z pakietem OPC Unlimited), a do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 6 sekund.

Osoby ceniące oszczędność mogą nabyć auto z 2-litrowym turbodieslem, który oferowany jest w wersji 110-konnej, 130-konnej oraz 160-konnej. W tej pierwszej auto jest jednak dość niemrawe. Jeśli ktoś potrzebuje naprawdę mocnego silnika wysokoprężnego, powinien nabyć wóz z 2-litrową jednostką wyposażoną w dwie turbosprężarki, która ma 195 KM mocy maksymalnej.

Co interesujące, Insignia dostępna jest zarówno z napędem na przednie, jak i wszystkie koła. Ten ostatni napęd jest standardem w Insignii OPC.

Najtańszego Opla Insignię można nabyć za nieco ponad 85 000 zł.