#Nissan GT-R

Nissan GT-R

Nissan GT-R jest samochodem sportowym produkowanym przez Nissana w Japonii, w mieście Tochigi. Został on zapowiedziany 6 grudnia 2007 roku i wszedł do sprzedaży w czerwcu 2008 roku. W Europie jednak sprzedaż rozpoczęła się dopiero w 2009 roku. Nissan GT-R to następca modelu Nissan Skyline GT-R R34, który był produkowany w latach 1998-2002. Mierzący 4655 mm długości, 1895 mm szerokości oraz 1370 mm wysokości Nissan GT-R waży 1740 kg i oferuje miejsce dla czterech osób.

  • Model GT-R jest samochodem sportowym produkowanym w Japonii przez firmę Nissan
  • Średnie zużycie paliwa Nissana GT-R w cyklu miejskim wynosi 19,2 l/100 km, w cyklu mieszanym - 13,1 l/100 km, a w cyklu pozamiejskim - 9,8 l/100 km
  • Napęd Nissana GT-R przekazywany jest na wszystkie cztery koła za pomocą 6-biegowej, dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni biegów z możliwością sekwencyjnej zmiany przełożeń
  • Mający 4655 mm długości, 1895 mm szerokości oraz 1370 mm wysokości Nissan GT-R waży 1740 kg i oferuje miejsce dla czterech osób
[1/4] Model GT-R jest samochodem sportowym produkowanym w Japonii przez firmę NissanŹródło zdjęć: © wheelsage.org/Porlamfer

Pod maską pierwszych egzemplarzy Nissana GT-R montowany był 3,8 l silnik V6 z turbosprężarkami IHI, generujący 480 KM przy 6400 obr./min oraz 588 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Sprint 0-100 km/h trwa 3,6 s, a prędkość maksymalna wynosi 313 km/h. W 2010 roku przeprowadzono niewielką modernizację 3,8 l jednostki napędowej, co poskutkowało zwiększeniem mocy do 530 KM przy 6400 obr./min oraz 612 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W rezultacie wzrosły również osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h w 3,0 s oraz prędkość maksymalna 315 km/h. Obecnie produkowany jest model 2012 (2013 w USA), wyposażony w tę samą jednostkę co poprzednik, ale o mocy 550 KM oraz 632 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Taka konfiguracja pozwala na przyspieszenie do pierwszej setki w 2,84 s oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej około 320 km/h.

Napęd przekazywany jest na wszystkie cztery koła za pomocą 6-biegowej dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni biegów z możliwością sekwencyjnej zmiany przełożeń, która charakteryzuje się wyjątkowo krótkim czasem zmiany biegów. Warto dodać, że wraz z każdą aktualizacją silnika modernizowano także stylistykę nadwozia.

Średnie zużycie paliwa Nissana GT-R w cyklu miejskim wynosi 19,2 l/100 km, w cyklu mieszanym - 13,1 l/100 km, a w cyklu pozamiejskim 9,8 l/100 km. GT-R emituje około 295 g/CO2 na każdy przejechany kilometr, pojemność zbiornika paliwa wynosi 74 l.

Nissan GT-R jest jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie samochodów na świecie. GT-R może pochwalić się wieloma tytułami oraz nagrodami. "Godzilla" została nagrodzona m.in. przez redakcję Top Gear (Supercar Roku 2007), Autocar (Samochód dla Kierowcy 2008 roku), Automobile Magazine (Samochód Roku 2009), Magazyn EVO (Samochód Roku 2008) czy Motor Trend (Samochód Roku 2009).

Warto również wspomnieć o wersji GT-R spec v, która po raz pierwszy została zaprezentowana w 2009 roku podczas targów motoryzacyjnych w Tokio. Nissan GT-R spec v charakteryzuje się elementami wykonanymi z włókna węglowego, ekskluzywnym lakierem nadwozia o nazwie Ultimate Black Opal, siedzeniami firmy Recaro oraz karbonowymi akcentami wewnątrz.

GT-R spec v jest zasilany przez 3,8 l jednostkę V6, która generuje tyle samo koni co w standardzie, ale oferuje lepszy maksymalny moment obrotowy. Inne zmiany mechaniczne to m.in. przerobione zawieszenie, ceramiczne hamulce oraz 20-calowe aluminiowe felgi.

Za kwotę prawie 300 000 euro oferowana jest również wyścigowa wersja modelu GT-R o nazwie R35 GT-R Nismo GT3. Pod maską R35 GT-R Nismo GT3 pracuje podwójnie turbodoładowany silnik V6 o pojemności 3,8 l i mocy 530 KM. Auto zostało zbudowane przez firmy NISMO oraz JRM zgodnie z regulaminem FIA dotyczącym kategorii GT3.

Nissan GT-R powstał z inicjatywy Kazutoshiego Mizuno, a do jego głównych rywali zaliczamy Chevroleta Corvette C6, Audi R8, Porsche 911, Ferrari 458 Italia oraz Mercedesa SLS AMG.