#Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

W 2002 roku Volkswgen dołączył do grupy producentów, którzy mają w swojej ofercie luksusowe i dobrze wyposażone auto segmentu SUV. Ta nisza rynku zaczęła coraz bardziej rosnąć, a Niemcy po kilku latach postanowili zejść o rozmiar niżej i sprawdzić, czy potrafią zrobić nieco mniejsze i tańsze autko tego segmentu.

  • Najnowsza, czyli druga generacja Volkswagena Tiguan trafiła do masowej produkcji w 2015 roku. Jest to auto typu crossover, należące do segmentu C
  • Usportowiony model Volkswagen Tiguan R-Line. Nazwa modelu Tiguan pochodzi z połączenia dwóch wyrazów: tiger (tygrys) + iguana (iguana - rodzaj jaszczurki)
  • Podłużna maska Volkswagena Tiguan R-Line posiada dwa subtelne przetłoczenia, nadające topornemu pojazdowi trochę finezji i  sportowego wyglądu
  • Gdy spojrzymy na Volkswagena Tiguan R-Line z boku, przekonamy się, że samochód wyróżnia się wysoką sylwetką. Tiguan ma 4,43 metra długości, a 18-calowe felgi nadają topornemu nadwoziu nieco charakteru. Na drzwiach auta zobaczymy lekkie przetłoczenie, które łączy nadkola z listwami przy progach
  • Volkswagen Tiguan R-Line pod maską chowa wyjątkowy silnik wysokoprężny, a jest nim diesel R4 2.0 TDI, generujący moc 115, 150, 190, a nawet 240 KM
  • Volkswagen Tiguan Allspace to przedłużona wersja modelu, przeznaczona na światowe rynki. Premiera Tiguany Allspace odbyła się w 2017 roku
  • Panel centralny w Volkswagenie Tiguan R-Line
[1/7] Najnowsza, czyli druga generacja Volkswagena Tiguan trafiła do masowej produkcji w 2015 roku. Jest to auto typu crossover, należące do segmentu CŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/volkswagen/tiguan/94228/pictures/wlbq0z/) użytkownika Porlamfer

Po tej decyzji na targach motoryzacyjnych w Los Angeles w 2006 roku Volkswagen zaprezentował model koncepcyjny, który już w następnym roku, tym razem na targach we Frankfurcie, został odsłonięty jako pojazd w wersji produkcyjnej. Co ciekawe, nazwa Tiguan wzięła się z połączenia słów „tiger” i „iguana”, a wybrana została dzięki plebiscytowi, który przeprowadził niemiecki Auto Bild. Spośród innych propozycji odrzucone zostały nazwy Nanuk, Namib, Samun, Marrakesh oraz Beduin.

Auto powstało na platformie PQ35, która stała się bazą do budowy m.in. Audi TT, Volkswagena Tourana czy Škody Yeti. Stylistyka Tiguana nie była dla nikogo żadnym zaskoczeniem. Co więcej, na tle konkurencji auto wydaje się bardziej pseudoterenową wersją rodzinnego vana lub kombi niż pełnoprawnym SUV-em. Przednie reflektory dostały delikatną łezkę, którą wkrótce później wprowadzono także do Touarega. W zakresie stylistyki Tiguanowi zdecydowanie bliżej do Golfa Plus niż swojego większego brata, co widać także we wnętrzu. Deska rozdzielcza została niemal żywcem przejęta z Golfa.

Kompaktowy SUV w swojej pierwszej wersji, która dostępna była na rynku od 2007 roku, mierzył 4424 mm długości. Po faceliftingu, który miał miejsce w 2011 roku, Volkswagen wydłużył nieznacznie nadwozie, które obecnie mierzy 4457 mm długości, 1800 mm szerokości oraz 1670 mm wysokości. W zależności od wersji Tiguan waży od 1546 do 1604 kg. Przy okazji wcześniej wspomnianego faceliftingu niemiecki producent ujednolicił przedni pas i w obecnie oferowanym modelu grill schodzi się z reflektorami. Wcześniej klosze reflektorów były oddzielone od grilla delikatną linią, która okalała tablicę rejestracyjną.

Podobnie jak w przypadku innych kompaktowych SUV-ów dostępnych na rynku także tutaj producent nie zdecydował się na wprowadzenie systemu napędu na cztery koła (który u Volkswagena nosi nazwę 4Motion) do każdej wersji auta. Słabsze wersje silnikowe, w tym 110-konny diesel 2,0 TDI oraz 122-konny motor benzynowy 1,4 TSI, dostępne są wyłącznie z napędem na przednią oś.

W najmocniejszej odmianie napędzanej dokładnie taką samą jednostką, która pracuje pod maską Golfa GTI MK6, pod prawym pedałem kierowca ma 210 KM oraz 280 Nm momentu obrotowego. Moc przekazywana jest na koła za pośrednictwem systemu 4Motion oraz 6-biegowej manualnej lub 7-biegowej dwusprzęgłowej przekładni DSG. Nowoczesna skrzynia sprawia, że auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,3 s oraz osiąga prędkość maksymalną 213 km/h.

Dla miłośników jednostek wysokoprężnych dostępne są różne warianty jednostki 2,0 TDI o mocy 110, 140 lub 170 KM. Najmocniejszy diesel sprzedawany jest niestety wyłącznie z 6-biegową manualną skrzynią, jednak dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 350 Nm Tiguan 2,0 TDI 170 KM rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,9 s, spalając przy tym średnio zaledwie 6,3 l oleju napędowego.

Już w podstawowej wersji CityLine w wyposażeniu standardowym auta znaleźć można m.in. asymetrycznie składaną tylną kanapę z podłokietnikiem i możliwością przesuwania, system ESP ze stabilizacją przyczepy oraz kontrolą przechyłu, czujniki parkowania z przodu oraz z tyłu, system start-stop czy 16-calowe obręcze aluminiowe.

Volkswagen Tiguan to bardzo praktyczny SUV z bagażnikiem o pojemności 470 l, którego powierzchnię można powiększyć do 1510 l po złożeniu tylnej kanapy. Do jego zalet należą: wysoki poziom bezpieczeństwa, który potwierdza 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, bogate wyposażenie podstawowe oraz dynamiczne jednostki napędowe. Do wad Tiguana zaliczyć można nudnawą stylistykę, której brakuje wyrazu na tle konkurencji, oraz drogie wyposażenie dodatkowe.

Volkswagen Tiguan - tak wygląda prawdziwy SUV
Materiał sponsorowany

Volkswagen Tiguan - tak wygląda prawdziwy SUV