#Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

CX-5 to trzeci i jednocześnie najmniejszy z SUV-ów Mazdy. Samochód jest wytwarzany od 2012 roku, a sprzedawany jako model rocznikowy 2013.

  • Najnowsza, druga generacja Mazdy CX-5 weszła do produkcji masowej w 2017 roku. Auto w całości produkowane jest w Japonii, w Hiroszimie
  • Mazda CX-5 II posiada wyrazistszy design od poprzedniej generacji, a składają się na niego: wąskie reflektory, więcej przetłoczeń na karoserii oraz większy i wyraźnie zarysowany grill
  • Mazda CX-5 to pięciodrzwiowy SUV pochodzący z segmentu C
  • Najsilniejszy silnik w Mazdzie CX-5, to jednostka benzynowa 2.5 SKYACTIV-G, generująca moc 256 KM
  • Mazda CX-5 Maxx to usportowiona wersja CX-5
  • Tak wygląda Mazda CX-5  przeznaczona na rynek USA (auto wyprodukowano w 2017 roku)
  • Panel centralny Mazdy CX-5
[1/7] Najnowsza, druga generacja Mazdy CX-5 weszła do produkcji masowej w 2017 roku. Auto w całości produkowane jest w Japonii, w HiroszimieŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/mazda/cx5/118465/pictures/sp0zr0/) użytkownika Porlamfer

Auto cechuje się interesującą stylizacją karoserii. Mazda nazywa ten styl Kodo. W tłumaczeniu na język polski oznacza on ‘duszę ruchu’. CX-5 jest pierwszym z SUV-ów japońskiego producenta nakreślonym według nowego trendu stylistycznego. W odróżnieniu od CX-7 i CX-9 nowe auto charakteryzuje się muskularną karoserią z wyraźnymi przetłoczeniami, ale pozbawioną ostrych krawędzi.

Przód jest gwałtownie ścięty, a w pasie przednim dominuje wielki wlot powietrza ze sporych rozmiarów logo. Wąskie przednie światła naciągnięto aż na błotniki, dzięki czemu auto sprawia wrażenie bardziej sportowego, niż jest w rzeczywistości. Duże wycięcia w błotnikach i czarne wstawki na ich krawędziach sugerują, że Mazda CX-5 nadaje się do jazdy w teren.

Własności terenowe tego pojazdu nie są jednak zbyt duże, choćby dlatego, że napęd tylnej osi jest dołączany. Nie ma oczywiście mowy o żadnych blokadach mechanizmów różnicowych. Napęd jest rozdzielany przez wielopłytkowe sprzęgło i kierowca nie ma w tej kwestii nic do powiedzenia – nie można więc na stałe włączyć napędu obu osi. Jest także wersja z napędem wyłącznie na przednią oś.

Choć Mazda CX-5 wygląda muskularnie i dość ciężko, jest bardzo lekkim jak na swoje rozmiary autem. Z 2-litrowym silnikiem benzynowym CX-5 waży nieco ponad 1400 kg. Wszystko to zasługa wytężonej pracy inżynierów, którzy dążyli do obniżenia wagi samochodu poprzez wprowadzenie nowych rozwiązań i materiałów do jego konstrukcji.

Na razie do napędzania japońskiego samochodu producent wykorzystuje jeden z dwóch silników. Pierwszym jest jednostka benzynowa, a drugim turbodiesel. Oba motory charakteryzują się tym, że spełniają wymogi normy Euro 6, która wejdzie w życie na przełomie 2013 i 2014 roku. Silniki te mają identyczny stopień sprężania wynoszący 14. Wśród wolnossących jednostek benzynowych to jedna z najwyższych wartości, a wśród turbodiesli jedna z najniższych.

Jednostka benzynowa rozwija moc 160 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 208 Nm przy 4000 obr./min. Diesel może mieć 150 lub 175 KM i moment obrotowy o wartości 380 lub 420 Nm. W mocniejszej wersji jednostka SkyActiv-D (tak Mazda określa nowe silniki o zapłonie samoczynnym) jest oferowany wyłącznie z napędem na wszystkie koła. Niezależnie od wybranego motoru i wersji napędu klient może zdecydować, czy chce korzystać z manualnej, czy automatycznej skrzyni biegów.

Benzynowa jednostka silnikowa Mazdy zadowala się dość małą ilością paliwa - średnio 7,3 l/100 km (test Autokult). Producent obiecuje zużycie benzyny na poziomie 6,6 l. Motory wysokoprężne spalają od 4,6 do 5,5 l/100 km oleju napędowego (dane Mazdy). W obniżaniu spalania pomaga montowany seryjnie system Start&Stop, nazwany przez wytwórcę i-Stop.

W Polsce CX-5 jest oferowana z czterema poziomami wyposażenia. W podstawowej wersji SkyGO Mazda seryjnie montuje ABS z EBD, układ ESP z ASR, czołowe oraz boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne, układ wspomagający ruszanie pod górę, elektrycznie sterowane wszystkie szyby, podgrzewane i sterowane elektrycznie lusterka, komputer pokładowy, manualną klimatyzację i welurową tapicerkę.

W wyposażeniu podstawowym lub opcjonalnym droższych odmian są też światła przeciwmgielne, adaptacyjne reflektory ksenonowe, system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, czujniki deszczu i zmierzchu, czujniki parkowania, kamera cofania czy skórzana tapicerka.

Najtańsza wersja Mazdy CX-5 z benzynowym silnikiem, manualną skrzynią biegów i napędem tylko na przednie koła kosztuje 94 400 zł (stan na 30.11.2012 r.).