#Peugeot 206

Peugeot 206

Peugeot 206

Peugeot 206 to auto klasy kompakt, które zastąpiło produkowane przez 15 lat 205. W hierarchii segmentowej francuskiego producenta samochód klasy B, zaprezentowany w 1998 roku, stał pomiędzy modelami 106 i 306. Dostępny był na większości rynków, w niemal każdej szerokości geograficznej. W Malezji samochód nosił nazwę 206 Bestari i sprzedawany był pod marką Naza.

  • Peugeot 206 to kompaktowy samochód osobowy produkowany przez 15 lat, od 1998 roku
  • Bezpieczeństwo 206-tki potwierdzały testy zderzeniowe Euro NCAP, w których model zdobył 4 na 5 gwiazdek
  • Wnętrze auta wyróżniało się nowoczsnym designem
  • Modelem o bliźniaczej konstrukcji jest chiński Citroen C2
  • Samochód produkowano w typach nadwozia: coupe-cabrio, sedan i kombi
  • Auto zajęło trzecie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1999
  • Model składano w fabrykach znajdujących się w Ameryce Południowej, Azji i Europie
  • W 2005 roku swój debiut odnotowała wersja sedan 205-tki
  • Konkurencyjnymi autami są m.in: Dacia Sandero, Fiat Punto, Honda Jazz oraz Opel Corsa
[1/9] Peugeot 206 to kompaktowy samochód osobowy produkowany przez 15 lat, od 1998 roku

Model 206 to przełomowy pojazd w historii Peugeota. Zastąpił on mocno wysłużone 205 i wprowadził mnóstwo nowoczesności w całej dotychczasowej gamie francuskiej marki. Poprzednik zaprezentowany w 1983 roku lata świetności już dawno miał za sobą, dlatego pozbawione ostrych krawędzi, łagodne i opływowe 206 było nową erą konstrukcyjną. Samochód charakteryzował się skośnymi przednimi lampami, przypominającymi kocie oczy (nawiązanie do logo marki). W atrapę chłodnicy, a raczej niewielką jej listwę, wkomponowano znak firmowy, pod którym znalazł się charakterystyczny zderzak z olbrzymim, zaokrąglonym wlotem powietrza.

Do niepowtarzalnych cech frontu Peugeota 206 można zaliczyć także podwójną kratkę otworu wentylacyjnego na masce. Auto wyróżniało się również obłą sylwetką profilu, z małymi klamkami w kształcie półokręgu. Tylna część nadwozia była mniej bogata w oryginalne kształty, chociaż i tu nie zabrakło np. wcięć w zderzaku, owalnego, centralnie umiejscowionego światła przeciwmgielnego czy opływowych lamp.

Samochód na różnych rynkach występował w kilku odmianach nadwoziowych. Poszczególne z nich (odpowiednio: 3- i 5-drzwiowy hatchback, SW czyli kombi, CC - CoupeCabrio, SD - Sedan) miały następujące wymiary: 3835/4028/4000/4188 mm długości, 1652/1652/1652/1655 mm szerokości oraz 1428/1460/1373/1456 mm wysokości. W każdym aucie w przyzwoitych warunkach mogło podróżować nawet 5 osób. Wyjątek stanowiła odmiana CC (odgrywająca w ofercie rolę zarówno coupé, jak i kabrioletu), w której drugi rząd siedzeń był umownie nazywany kanapą. Najlepiej czuła się tam kobieca torebka lub siatki z zakupami.

Najczęściej spotykana, 3- lub 5-drzwiowa wersja hatchback miała bagażnik o pojemności 245 l, którą po złożeniu kanapy można było powiększyć do 1130 l (w przypadku nieco mniej popularnej odmiany SW były to wartości równe 313 l i 1136 l). Najmniej urodziwą odmianą Peugeota 206 była wersja SD - 4-drzwiowy sedan budowany w Iranie m.in. na rynek Rosji, Turcji, Algierii czy Brazylii.

Wnętrze w porównaniu z poprzednikiem było szczytem nowoczesności - pełno długich łuków, okrągłych kształtów i przyjemnych w dotyku materiałów. W bogatszych wersjach można było spotkać nawet skórzaną tapicerkę, szklany dach, elektrycznie sterowane szyby i lusterka czy podgrzewane fotele.

W 2003 roku Peugeot 206 przeszedł niewielkie zmiany stylistyczne; odświeżono głównie lampy, zderzaki oraz wnętrze. 2009 rok wniósł do oferty francuskiego producenta na rynku europejskim model 206+, zwiastujący schyłek obecności w katalogach świetnie prosperującego modelu. Auto z przodu było zbliżone do późniejszego 207, z tyłu z kolei przemodelowano zderzak oraz klosze lamp, zmieniono także wnętrze. Peugeot 206 zasłynął dzięki wielu sukcesom na międzynarodowej arenie rajdowej. Potężne błotniki i zderzaki oraz wysoki tylny spoiler zdradzały potęgę 206 WRC, które zdobyło szereg laurów podczas elitarnych rund rajdowych mistrzostw świata.

Silniki stosowane do napędzania Peugeota 206 to jednostki benzynowe oraz wysokoprężne. Najmniejszy w ofercie był 1,0 l, generujący 76 KM. Nieco słabsze były 1,1 l (59 KM) oraz 1,4 l (74 KM, a w późniejszej odmianie już 87 KM). Wyżej stały motory 1,6 l (87 KM i 108 KM) oraz 2,0 (134 KM i 175 KM), montowane głównie w specjalnych, nacechowanych sportowo edycjach 206 GTI 180 i 206 RC. Oferta diesli obejmowała cztery jednostki: 1,4 HDi (67 KM), 1,9 l (70 KM), 1,6 HDi (108 KM) i 2,0 HDi (jedynie 90 KM). Napęd przekazywany był na przednią oś przez 5-biegową skrzynię manualną lub 4-stopniowy automat.

Auto składane w licznych fabrykach (Anglia, Iran, Brazylia, Argentyna, Chiny, Indonezja, Malezja, Chile oraz 2 zakłady we Francji) posłużyło za bazę do budowy modelu siostrzanej marki - Citroën. Samochód oferowany w Chinach, różniący się wyłącznie detalami, został nazwany C2, co nie ma jednak nic wspólnego z Citroënem C2 znanym w Europie.

Ostatnie Peugeoty 206 zjechały z taśmy produkcyjnej w 2010 roku. Karierę tego auta kontynuował model 207, który był oferowany już od 4 lat.

Peugeot 206 - typowe awarie i problemy
Artur Kuśmierzak

Peugeot 206 - typowe awarie i problemy

Peugeot 206 Plus ze świeżym noskiem
Mateusz Gajewski

Peugeot 206 Plus ze świeżym noskiem