#Škoda Octavia

Škoda Octavia

Skoda Octavia jest klasyfikowana jako samochód kompaktowy, a do salonów trafiła w 1996 roku. Jednak wbrew pozorom historia Skody Octavii nie zaczęła się w roku 1996, a już w 1959. Produkcja pierwszej Skody Octavii trwała do 1971 roku, po czym została wstrzymana na równe ćwierć wieku.

  • Skoda Octavia jest klasyfikowana jako samochód kompaktowy, a do salonów trafiła w 1996 roku
  • Obecnie Skoda Octavia jest montowana przede wszystkim w Czechach, w miejscowości Mlada Boleslav
  • Skoda Octavia jest produkowana w dwóch typach nadwozia: sedan oraz kombi
  • Skoda Octavia kombi to typowo rodzinny samochód z segmentu C
  • Największymi rywalami Skody Octavii na rynku motoryzacyjnym są m.in. takie auta, jak Mitsubishi Lancer, Toyota Corolla czy Renault Megane
  • Wnętrze każdej kolejnej Skody Octavii charakteryzuje się przede wszystkim wysokim stopniem funkcjonalności
  • Pierwsza generacja Skody Octavii została zaprojektowana przez konstruktorów Volkswagena
  • Skoda Octavia 2 generacji to samochód, który nadal cieszy się w Polsce dużą popularnością
[1/8] Skoda Octavia jest klasyfikowana jako samochód kompaktowy, a do salonów trafiła w 1996 roku

Skoda Octavia – najważniejsze informacje

Obecnie Skoda Octavia jest montowana przede wszystkim w Czechach, w miejscowości Mlada Boleslav, ale nie tylko. Kraje produkcji Skody Octavii to także Indie, Kazachstan czy Ukraina. Co ciekawe na początku Skoda Octavia była produkowana również w Polsce, w Poznaniu. Mimo że model Octavia jest produkowany pod marką czeskiej firmy Skoda, to za jego powstanie odpowiedzialni są przede wszystkim niemieccy projektanci Volkswagena.

Bardzo popularnymi wersjami Skody Octavii są Skoda Octavia Tour i Skoda Octavia Drive, które nie różnią się jednak znacząco od standardowego modelu tego auta.

Mimo że Skoda Octavia jest zaliczana do segmentu C, to z każdą kolejną generacją zbliża się coraz bardziej do samochodów klasy średniej z segmentu D.

Aktualnie największymi rywalami Skody Octavii na rynku motoryzacyjnym są m.in. takie auta, jak Mitsubishi Lancer, Toyota Corolla czy Renault Megane. Skoda Octavia od lat konkuruje zatem w bardzo trudnym segmencie samochodów, jednak radzi sobie w nim nadspodziewanie dobrze. Przykładowo w Polsce Skoda Octavia od lat plasuje się w czołowej piątce najlepiej sprzedających się aut – mowa oczywiście o pojazdach prosto z salonu, a nie samochodach z drugiej ręki, choć na rynku wtórnym ten model również cieszy się niesłabnącą popularnością.

Na początku 2016 roku ogłoszono, że całkowita sprzedaż Skody Octavii przekroczyła już 5 milionów egzemplarzy.

Skoda Octavia – dane techniczne

Każda kolejna generacja Skody Octavii jest tworzona na płycie podłogowej Volkswagena Golfa. Klienci zainteresowani kupnem tego samochodu od samego początku jego istnienia mają do wyboru Skodę Octavię kombi i Skodę Octavię w wersji liftback, która od typowego hatchback'a różni się tym, że jej tylna szyba jest nachylona pod nieco mniejszym kątem w stosunku do bagażnika.

Od 2004 roku Skoda Octavia jest dostępna dodatkowo w wersji z półautomatyczną skrzynią biegów. Wcześniej ten samochód wyposażano tylko w typowo manualne i automatyczne przekładnie. Ponadto Skoda Octavia jest sprzedawana jedynie z napędem na przód.

Skoda Octavia – opinie

Skoda Octavia jest mocno chwalona za to, że jak na samochód całkiem sporej wielkości, którego cena rzadko spada poniżej 80 tysięcy zł (oczywiście dotyczy to aut z salonu), charakteryzuje się dość niskimi kosztami utrzymania. Można więc powiedzieć, że w Skodę Octavię zwykle porządnie inwestuje się tylko raz – przy zakupie, bo późniejsza wymiana większości podzespołów nie uderza po kieszeni szczególnie mocno.

Zaletą Skody Octavii są też dobre, ekonomiczne jednostki napędowe – dotyczy to w równym stopniu silników benzynowych, jak i silników Diesla. Cechą, która wyróżnia Skodę Octavię jest poza tym na pewno ergonomia, a dowodem na to jest np. pojemny bagażnik, którym może pochwalić się nie tyko wersja kombi, ale również liftback.

Niektórzy użytkownicy jako wady Skody Octavii wymieniają natomiast ograniczoną widoczność i zbyt głośną pracę silnika.