#Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe

Santa Fe to niewielki crossover SUV produkowany nieprzerwanie od 2001 roku przez wielobranżowy południowokoreański koncern Hyundai.

  • Hyundai Santa Fe to auto typu SUV, należące do segmentu D. Samochód produkowany jest od 2001 roku. W 2012 roku na rynek weszła najnowsza, trzecia generacja Santa Fe. W 2015 roku auto doczekało się face liftingu (efekty widoczne na zdjęciu)
  • Santa Fe III po liftingu z 2015 roku. Przód Santa Fe po modernizacji został lekko zmieniony, a nowych kształtów nabrały reflektory do jazdy dziennej oraz światła przeciwmgielne. Tył Santa Fe po faceliftingu posiadał nowy zderzak, a także nowe kształty świateł zespolonych
  • Hyundai Santa Fe miał 4,7 metra długości, na swój pokład mógł zabrać maksymalnie 7 osób, a jego bagażnik posiadał pojemność w granicach 516 - 1680 litrów
  • Hyundai Santa Fe Sport z 2014 roku. Pod maską sportowego Santa Fe krył się zrywny benzyniak R4 2.0 Turbo, generujący 264 KM
  • Hyundai Grand Santa Fe to większa wersja modelu Santa Fe. Tego dużego SUV-a wyposażono w diesla R4, 16V Turbo, generującego 197 KM (maksymalny moment obrotowy 436 Nm). Grand Santa Fe z takim silnikiem osiągał prędkość maksymalną, wynoszącą 200 km/h, a do setki przyspieszał w przeciągu 10 sekund
  • Hyundai Grand Santa Fe ważył 1915 kilogramów, miał 4,92 metra długości, 1.7 metra wysokości, a rozstaw osi wynosił 2,8 metra
  • Panel centralny w Hyundai Santa Fe
[1/7] Hyundai Santa Fe to auto typu SUV, należące do segmentu D. Samochód produkowany jest od 2001 roku. W 2012 roku na rynek weszła najnowsza, trzecia generacja Santa Fe. W 2015 roku auto doczekało się face liftingu (efekty widoczne na zdjęciu)Źródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/hyundai/santa_fe/iii/pictures/ftw1bh/) użytkownika Porlamfer

Samochód pierwszej generacji znany był też pod nazwami Santa Fe Classic w Rosji i Huatai-Hyundai Santa Fe w Chinach. Produkcję tego samochodu prowadzono w trzech fabrykach: w Korei Południowej, Rosji (w zakładach TagAZ) i Turcji.

Przypominające nieco japońskie samochody auto o podniesionym podwoziu mieściło w swoim wnętrzu pięć osób. Miejsca z przodu i z tyłu było wystarczająco dużo dla osób średniego wzrostu, jednak najwyżsi pasażerowie mogli narzekać na brak przestrzeni na nogi, gdy zajęli tylną kanapę, a przednie fotele były maksymalnie odsunięte do tyłu.

Materiały użyte do wykonania wnętrza nie miały najwyższej jakości, ale też nie odbiegały od średniej w tej klasie pojazdów. Hyundaia należy pochwalić za jakość montażu poszczególnych elementów – nawet po wielu latach eksploatacji w większości egzemplarzy nic nie skrzypi ani nie trzeszczy podczas jazdy.

Kształt nadwozia, wąskie słupki i podniesione zawieszenie oraz duża powierzchnia szyb zapewniały kierowcy siedzącemu w Santa Fe doskonałą widoczność w każdym kierunku. Problemem natomiast była niska jakość wyciszenia wnętrza, co objawiało się przedostawaniem się dźwięków silnika do kabiny przy niskich prędkościach i głośno opływającym nadwozie powietrzem przy szybkiej jeździe.

Pod maską pierwszej generacji Hyundaia Santa Fe instalowano cztery silniki, z czego trzy to jednostki benzynowe. Najmniejszy motor miał 4 cylindry i objętość skokową 2,4 l. Była to bardzo popularna jednostka napędowa w Stanach Zjednoczonych, gdzie standardowo łączono ją z 5-biegową, manualną skrzynią biegów (dostępny był też 4-biegowy automat).

Większe silniki benzynowe to jednostki V6. Mniejszy z nich miał 2,7 l objętości skokowej i moc 200 KM. Wybierając go, klient mógł zdecydować się na manualną lub automatyczną skrzynię biegów, pod warunkiem że auto kupował sprzed 2003 roku. W tym właśnie roku Hyundai zdecydował się pozostawić wersję 2,7 l tylko z automatyczną skrzynią. Na szczycie listy znajdował się 3,5-litrowy motor V6 osiągający moc 173 KM.

W produkcji znajdował się też 2-litrowy turbodiesel zaprojektowany przez włoską firmę VM Motori, a produkowany przez GM Daewoo. Ten silnik rozwijał moc 111 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 250 Nm.

Przez wszystkie prawie siedem lat produkcji Hyundai Santa Fe przechodził nieustanne zmiany i poprawki. Jedynym poważnym mankamentem, którego nie udało się wyeliminować, była korozja szybko atakująca nadwozie.

W kwietniu 2006 roku pojawił się znacznie nowocześniejszy model Santa Fe drugiej generacji. Produkcję podjęto w dwóch fabrykach w Stanach Zjednoczonych oraz w wytwórniach w Korei Południowej, Turcji i Malezji. W Malezji wóz ten występuje pod marką Inokom.

Nowy Santa Fe zapewnia 4-gwiazdkową ochronę pasażerów przy zderzeniu czołowym, ale uzyskał gorszy wynik podczas testu polegającego na potrąceniu pieszego. Santa Fe pierwszej generacji otrzymał jedną na pięć możliwych gwiazdek, a Santa Fe drugiej generacji żadnej!

Nowy wóz zapewnia niewiele więcej miejsca w środku w porównaniu z poprzednikiem, ale oferuje znacznie większy komfort podróży. Wynika to z lepiej zaprojektowanych foteli i przygotowanego zawieszenia. Wnętrze samochodu wykonano z dobrej jakości materiałów i precyzyjnie zmontowano.

Santa Fe II jest sprzedawany z czterema silnikami benzynowymi i dwoma dieslami. Najmniejszy benzynowiec ma objętość skokową 2,4 l i osiąga moc 174 KM. Większy, 2,7-litrowy motor to już jednostka V6 ze 185 KM mocy maksymalnej. Jeszcze więcej mocy – 242 KM, rozwija 3,3-litrowe V6. Najmocniejszy jest silnik 3,5-litrowy - aż 276 KM mocy maksymalnej.

Na polskim rynku Santa Fe II jest oferowana tylko z silnikami Diesla. Mniejszy z nich ma 2 l objętości skokowej i 150 KM, większy – 2,2 l objętości i 197 KM mocy maksymalnej. W przypadku mniejszego motoru do wyboru jest wersja z napędem na przednie i na wszystkie koła, a także wnętrza 5- i 7-osobowe. Wybór większego diesla oznacza automatycznie wybranie napędu na cztery koła.

W zależności od wersji silnikowej dostępne są maksymalnie trzy poziomy wyposażenia: Style, Premium i Executive. Nawet w najniższym poziomie znajdują się przednie i boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny powietrzne, a także systemy ABS i ESP.

Wśród typowych usterek Hyundaia Santa Fe II generacji wymienia się awarie dwumasowych kół zamachowych (w silnikach Diesla) oraz szybko zużywające się zawieszenie.

Mocne strony tego samochodu to ilość miejsca w środku, jakość materiałów w kabinie pasażerskiej i mocne silniki.

Najtańszy Santa Fe wyposażony 2-litrowego diesla i napęd na przednie koła kosztuje 119 900 zł (stan z 19.12.2011 r.).