#Morgan 4/4

Morgan 4/4

Morgan 4/4 jest autem, które produkowane było od 1936 roku przez przedsiębiorstwo Morgan Motor Company, będąc zarazem pierwszym samochodem z napędem 4x4.

  • Morgan 4/4 w okresie swojej świetności był najpopularniejszym roadsterem na rynku.
  • Morgan 4/4 uzyskiwał ok. 140 km/h prędkości maksymalnej.
[1/2] Morgan 4/4 w okresie swojej świetności był najpopularniejszym roadsterem na rynku.Źródło zdjęć: © http://wheelsage.org/SRT

Morgan 4/4 – historia

Pierwsze Morgany 4/4 charakteryzowały się wspomnianym napędem na obie osie jak i silnikami wyposażonymi w cztery cylindry. Oprócz tego pierwsze modele auta miały trzy koła i jednostki napędu V-twin. Co więcej, od marca 1951 do grudnia 1955 roku Morgan 4/4 nieprzerwanie produkowany jest do dzisiaj, przez ten czas zmieniając silniki, począwszy od Coventry Climax o pojemności 1.2 do modelu Forda z 2004 roku i pojemnością na poziomie 1.6.

Morgan 4/4 – wersja z dwoma siedzeniami

Oryginalnie wersja Morgana 4/4 z dwoma miejscami wewnątrz kabiny zaprezentowana została w 1936 roku i niemal od razu stała się najpopularniejszym autem w swoim segmencie, co przełożyło się na produkcję 663 egzemplarzy w 1939 roku i 249 w okresie od 1946 do 1950 roku stanowiło ponad połowę tego typu aut na rynku. W początkowym okresie roadster wykorzystywał w działaniu 1.2-litrową jednostkę Coventy Climax, która w 1939 roku zastąpiona została przez silnik Standard Special z pojemnością 1.2 i mocą 40 KM, a obsługiwana była przez 4-biegową przekładnię Meadows.

Morgan 4/4 – wersja z czterema siedzeniami

Morgan 4/4 powiększony o kolejne dwa fotele zaprezentowany został w 1937 roku i do 1939 pojawił się na rynku w 239 egzemplarzach. Od poprzednika odróżniał go rozbudowany dach i powiększone okna boczne oraz wykorzystanie platformy przeniesionej z modelu Morgan Plus 4. Było to niezależne zawieszenie łączące obie osie z dyskowymi hamulcami w standardowym wyposażeniu i bębnowymi hamulcami umieszczonymi z tyłu. Do napędu wykorzystano silnik Ford 100E z 1.7 litra pojemności obsługiwany przez 3-biegową przekładnię. Wnętrze wyścielone zostało skórą, podłogę pokrywa specjalna warstwa gumy, a w dodatkowym wyposażeniu użytkownik mógł wykorzystać klimatyzację. W 1956 roku magazyn The Motor poddał testom Morgana 4/4, podczas których auto osiągnęło prędkość maksymalną w wysokości 121 km/h do pierwszej setki przyspieszając w niecałe 30 sekund. Przekładało się to na parametry spalania w wysokości 8 l/100 km w modelu mieszanym, a wersja testowa Morgana 4/4 kosztowała ok. 713 funtów.

Morgan 4/4 – kolejne wersje

Od 1960 roku Morgan 4/4 przeszedł lifting i z dopiskiem III przedstawiony został podczas targów samochodowych, wyróżniając się zwiększonym o 50 mm rozstawem osi i hydraulicznymi absorberami zamiast starszych modeli Hartford. W przypadku napędu użyto silnika Ford Anglia 105E z pojemnością 997 cc i skrzynią z 4 biegami. Kolejna seria IV Morgana 4/4 w ilości 114 egzemplarzy stworzona została w 1961 roku, nieznacznie różniąc się od poprzedniej III wersji. Silnik 109E Ford Classic obsługiwany przez 4-biegową przekładnię zestawiony został z poszerzonym podwoziem i dyskowymi hamulcami. Natomiast testy popularnego magazynu The Motor wykazały, że prędkość maksymalna Morgan 4/4 w wersji IV wynosiła ok. 130 km/h do setki rozpędzając się w niecałe 20 sekund. W ten sposób spalanie osiągnęło poziom 8.8 l/100 km w modelu jazdy mieszanej. V wersja Morgana 4/4 to rok 1963 i 639 wybudowanych egzemplarzy z silnikiem Ford Cortina 116E i 4-biegową przekładnią.

Morgan 4/4 – silniki

Przez cały okres produkcji Morgan 4/4 otrzymał kilka jednostek napędowych, które przeszły do historii motoryzacji. Przykładem może być Ford Zetec z pojemnością 1.7 i 16-cylindrami, który przemianowany został na Rubabout i charakteryzował się zredukowaną ilością filtrów. Od tej pory auto wyposażone było również w jednostki CVH (1982 rok) z 4-biegowymi przekładniami i Twin Cam (1981 rok) z 5-biegowymi. Ponadto, od 2006 roku użytkownicy mogli używać kolejnej wersji Zeteca czyli Forda Durateca wyróżniającego się wydechem umieszczonym z lewej strony. Jednostka powstała z okazji 70 rocznicy debiutu Morgana 4/4.

Morgan 4/4 – wymiary

Morgan 4/4 charakteryzował się przedłużoną konstrukcją, której długość wynosiła 3810 mm, a szerokość 1422 mm przy wysokości 1219 mm i rozstawie osi na odległość 2438 mm. Masa własna pojazdu ukształtowała się na 795 kg.