#Mazda Xedos 6

Mazda Xedos 6

Xedos 6 to luksusowy model klasy średniej produkowany w latach 1992-1999 przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation. Auto wytwarzane było wyłącznie w Japonii, a do Polski trafiało tylko w ramach indywidualnego importu.

  • Xedos 6 to luksusowy model klasy średniej produkowany w latach 1992-1999 przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation
  • Mazda Xedos 6 była wytwarzana wyłącznie w Japonii, a do Polski trafiała tylko w ramach indywidualnego importu
  • Jak przystało na samochód luksusowy, Xedos 6 był dostępny tylko z jednym typem nadwozia – najbardziej cenionym w wyższych sferach 4-drzwiowym sedanem
[1/3] Xedos 6 to luksusowy model klasy średniej produkowany w latach 1992-1999 przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation

Pojawienie się na rynku amerykańskim takich marek jak Lexus, Acura i Infiniti nie mogło pozostać bez odzewu ze strony Mazdy. Amerykanie cenili sobie japońskie samochody za solidność, jednak uważali, że nie są to wozy luksusowe. Właśnie dlatego japońscy producenci stworzyli sztuczne marki, które przynajmniej z grubsza nie miały kojarzyć się z japońską masówką.

W przeciwieństwie do Toyoty, Hondy i Nissana Mazda nie zdecydowała się na utworzenie nowej marki samochodów sprzedawanych tylko w Stanach Zjednoczonych. Odpowiednikiem Infiniti, Lexusa i Acury były modele Xedos wytwarzane przez Mazdę. Xedos 6 oferowany był również w Japonii, ale tam nazywał się Eunos 500 – nazwa Eunos w Japonii przez pewien czas zarezerwowana była dla pojazdów z lepszym wyposażeniem.

Wytwórca ten przewidział dwa auta o nazwie Xedos. Większym była wersja Xedos 9 oparta na modelu Mazda 929, a mniejszym Xedos 6 zbudowany na platformie Mazdy 626.

Rozmiarami Xedos 6 nieco różnił się od Mazdy 626 – był większy, ale rozstaw osi obu samochodów pozostał taki sam. Auto mierzyło około 4,7 m długości i miało rozstaw osi wynoszący nieco więcej niż 2,6 m.

Jak przystało na samochód luksusowy (a przynajmniej skierowany do klientów szukających takiego auta), Xedos 6 był dostępny tylko z jednym typem nadwozia – najbardziej cenionym w wyższych sferach 4-drzwiowym sedanem. Oczywiście ta Mazda nadal pozostawała autem klasy średniej, jednak producent wierzył, że Xedos odbierze część klientów chcących nabyć większe samochody.

Xedos 6 miał bardzo ładne i nowocześnie wyglądające nadwozie, które do dziś często jest uznawane za ponadczasowe. Auto było projektowane na początku lat 90., więc nie dziwią nikogo bardzo łagodne, obłe linie karoserii, tak charakterystyczne dla pojazdów z tamtego okresu. Z przodu Xedos 6 wyróżniał się chromowaną atrapą chłodnicy i wąskimi, ale długimi światłami z przezroczystymi kloszami kierunkowskazów.

Wnętrze było bardzo przestronne i swobodnie mieściło cztery osoby. Również podróż w pełnym składzie (pięć osób) nie była uciążliwa, pod warunkiem że osoba zasiadająca na środkowym miejscu tylnej kanapy nie była zbyt wysoka. W przeciwnym razie mogłaby uderzać głową w podsufitkę. Poza tym zarówno z przodu, jak i z tyłu miejsca było dużo na nogi i nad głowami.

Deska rozdzielcza składała się z miękko nakreślonych linii i łuków. Wyposażenie samochodu było dość bogate. Poza poduszkami powietrznymi większość egzemplarzy miała klimatyzację (ręczną lub automatyczną), elektryczne sterowane szyby i lusterka, podgrzewane przednie fotele, komputer pokładowy, ABS, skórzaną tapicerkę i tempomat.

Początkowo Mazdę Xedos 6 oferowano tylko z 2-litrowym silnikiem benzynowym - jednostką napędową V6, co było zaskakujące jak na tak mały motor. Silnik osiągał moc od 140 KM do 145 KM. Wkrótce do oferty dołączył mniejszy rzędowy 1,6-litrowiec o mocy od 108 KM do 115 KM. Na rynku japońskim Eunos 500 sprzedawany był ze 160-konną jednostką benzynową.

W 1994 roku Mazda Xedos 6 przeszła niewielki facelifting, w ramach którego zmieniono w niej przednie kierunkowskazy, a we wnętrzu dokonano zmiany koła kierownicy. W Europie ten model nie był tak popularny jak w USA, choć auto cieszyło się opinią luksusowego i niezawodnego.

Mazda zdecydowała się na zakończenie produkcji w 1999 roku po zbudowaniu ponad 72 tysięcy sztuk, z czego większość trafiła do Stanów Zjednoczonych. Dostępne w Polsce egzemplarze często są autami powypadkowymi sprowadzonymi z USA.