#Škoda Citigo

Škoda Citigo

Škoda Citigo

Citigo to jeden z trzech miejskich bliźniaków zaprojektowanych przez koncern Volkswagen. Samochód jest wytwarzany pod marką Volkswagen, Seat i Škoda. Wszystkie auta wyglądają podobnie, a główną różnicę stanowią przednie i tylne części karoserii oraz logotypy producentów. Pojazd wytwarzany w zakładach Škody w Czechach nosi nazwę Citigo.

  • Skoda Citigo to auto osobowe przeznaczone głównie do poruszania się po ulicach miast (segment A). Model Citigo produkowany jest od 2011 roku przez koncern Volkswagen AG pod sztandarem czeskiej Skody
  • Mimo niewielkich rozmiarów i masy wynoszącej około 850 kg, Citigo nie należy do zbyt ekonomicznych aut. Po przejechaniu 100 km w naszym baku może ubyć nawet 8 litrów paliwa
  • Skoda Citigo występowała w trzydrzwiowym lub pięciodrzwiowym nadwoziu typu hatchback. Pomimo małych rozmiarów, Citigo uzyskało maksymalną ilość gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Co więcej, małe autko może pochwalić się sporym bagażnikiem, mającym pojemność 251 - 951 litrów
  • Skoda Citigo to auto idealne do przemierzania miasta. W swojej ofercie Citigo posiada mały i oszczędny silnik benzynowy - R3 1.0 MPI - występujący w dwóch wariantach mocy: 60 KM i 75 KM. Ponadto, silnik R3 1.0 MPI występował również w wersji na gaz ziemny, generując moc 68 KM
  • W 2012 roku pojawiła się wersja pięciodrzwiowa Skody Citigo. Pięciodrzwiowy hatchback różni się od bazowej wersji zmienionym pasem przednim, klapą bagażnika oraz wnętrzem
  • Skoda Citigo pięciodrzwiowy hatchback. Model Citigo produkowany jest w stolicy Słowacji, w Bratysławie
  • Wnętrze auta prezentuje się oryginalnie. Mimo niewielkich rozmiarów Škoda Citigo zapewnia z przodu komfortową podróż
  • Za model z 2017 roku zapłacimy około 40.000 zł. Wysokość kwoty zależy od wersji wyposażenia modelu
[1/8] Skoda Citigo to auto osobowe przeznaczone głównie do poruszania się po ulicach miast (segment A). Model Citigo produkowany jest od 2011 roku przez koncern Volkswagen AG pod sztandarem czeskiej Skody

Produkt Škody, podobnie jak Volkswagen i Seat, dostępny jest w wersji 3- i 5-drzwiowej. Nadwozie ma proste, dość surowe linie. W zakresie stylistyki Citigo nie wnosi nic nowego do świata małych aut, jednak jego prosta stylistyka może się podobać, a co najważniejsze - może być ponadczasowa.

Jeśli przyjrzeć się dokładnie Škodzie, można zauważyć, że Citigo od up! oraz Mii odróżnia się przednimi i tylnymi światłami oraz atrapą silnika. Grill Citigo odróżnia się od tych elementów w innych Škodach i jest zwiastunem nowej stylistyki pojazdów, którą zastosuje czeski wytwórca.

Tak naprawdę rozwiązania stylistyczne były podporządkowane funkcjonalności samochodu. Pudełkowate nadwozie Škody nie jest przypadkowe. Dzięki 1,5-bryłowej formie w kabinie pasażerskiej jest bardzo dużo miejsca. W wygospodarowaniu sporej przestrzeni pasażerskiej pomagają rozstawione niemal w narożnikach karoserii koła.

Projekt kabiny Citigo jest raczej skromny. W pogoni za obniżaniem kosztów Volkswagen postanowił pozostawić część wewnętrznych blach drzwi gołymi, a na desce rozdzielczej zastosować dość twarde plastiki. Nie oznacza to jednak, że wnętrze auta wygląda źle lub, co gorsza, że coś w nim skrzypi i trzeszczy. Poziom spasowania wszystkich elementów jest bardzo dobry. Za dopłatą w wyposażeniu pojazdu klient otrzyma szyberdach, który potęguje wrażenie przestronności.

Citigo sprzedawane jest w Polsce z czterema poziomami wyposażenia. Za 3-drzwiową wersję Easy trzeba zapłacić zaledwie 29 000 zł (stan na 30.10.2012 r.). W zamian nabywca otrzymuje w wyposażeniu seryjnym dwie czołowe i dwie boczne poduszki powietrze, układy ESP i ABS oraz immobiliser. Lista nie jest co prawda długa, ale te dodatki wystarczają do jazdy. W autach z lepszymi poziomami wyposażenia, seryjnie lub za dopłatą, dostępne są: pakiet sportowy z większymi felgami, pakiet na bezdroża, wspomaganie kierownicy, centralny zamek, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, elektrycznie sterowane przednie szyby, czujniki parkowania z tyłu, manualna klimatyzacja, podgrzewane przednie fotele itd.

Czeskie auto ma całkiem spory bagażnik o pojemności ponad 230 l. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy jego pojemność rośnie do 700 l. Co ważne, kanapa jest składana nawet w odmianie Easy.

Škoda Citigo jest na razie oferowana tylko z jedną jednostką napędową - 1-litrowym rzędowym silnikiem o trzech cylindrach. Ten benzynowy motor z wielopunktowym wtryskiem paliwa jest dostępny w dwóch wersjach mocy. W słabszej rozwija 60 KM mocy i 95 Nm momentu obrotowego, a w mocniejszej 75 KM mocy (maksymalny moment obrotowy pozostaje bez zmian). Nawet 60-konna jednostka jest w stanie rozpędzić Škodę do 160 km/h - to prędkość zdecydowanie wystarczająca. Osoby oszczędne mogą liczyć na montaż fabrycznej instalacji gazowej LPG. Niestety, trzeba za nią zapłacić około 3500 zł.

Choć auto ma niewielkie rozmiary i nie waży dużo (około 850 kg), spalanie paliwa podczas typowo miejskiej jazdy przez 60-konny silnik nieco rozczarowuje. Producent deklaruje, że zużycie na 100 km powinno wynosić 5,9 l. Jeśli nawet wziąć pod uwagę, że badanie odbywa się w warunkach wyidealizowanych, trudnych do osiągnięcia w normalnej jeździe, to testowe spalanie (test Autokult) wynoszące aż 8 l/100 km jest wynikiem słabym.

Škoda Citigo jest już od jakiegoś czasu dostępna w polskich salonach. Za najdroższą wersję z pięciorgiem drzwi trzeba zapłacić 40 590 zł. Wspomniana wcześniej odmiana Easy jest oferowana tylko jako 3-drzwiowa z 60-konnym motorem.