#Peugeot 205

Peugeot 205

Peugeot 205

Peugeot 205 to typowy przedstawiciel segmentu B z lat 80. Zaprezentowanie prototypu studyjnego o nazwie M24 zwiastowało w 1981 roku wprowadzenie nowego modelu do produkcji. Przedstawiony dwa lata później gotowy pojazd nazwano 205. Zastąpił on model 104, produkowany od 1972 roku. Małe auto przestano dystrybuować w Europie w 1983, jednak we Francji było składane jako niszowy kompakt jeszcze przez 5 lat.

  • Peugeot 205 to francuski samochód produkowany w latach 1983-1998
  • Konkurencję dla 205-tki stanowiły: Fiat Uno, Ford Fiesta, Volkswagen Polo
  • Peugeot 205 świetnie sprawdzał się w mieście. Bagażnik o pojemności 290 litrów mógł pomieścić nawet większe zakupy
  • Najmocniejsza jednostka tego małego samochodu miała 430-450 KM, co przy tak małej masie pojazdu zapewniało wyjątkowo dobre osiągi
  • Auto sprzedało się w ilości 5.3 mln egzemplarzy
  • Peugeot 205 T16 to limitowana wersja 205-ki wyposażona w silnik o mocy 200 KM
  • Na rynku dostępny były również 4-osobowe 205-tki w wersji kabrio
[1/7] Peugeot 205 to francuski samochód produkowany w latach 1983-1998

Peugeot 205 uważany jest za przełomowy model marki. Sam fakt, że sprzedał się w liczbie przeszło 5,3 miliona egzemplarzy, może świadczyć o tym, że rynek był żądny takiego auta. Chodziło jednak bardziej o odbudowę reputacji finansowej firmy. Peugeot w latach 70. uchodził za markę niewypłacalną i mocno zadłużoną, potrafiącą wytwarzać wyłącznie potężne limuzyny.

Design samochodu nie porywał - był nowoczesny jak na swoje lata, jednak niczego nowego w ówczesnej stylistyce nie wprowadził. Okazało się jednak, że rynek przyjął go bardzo ciepło. 205 było pierwszym autem opracowanym przy współpracy inżynierów marki Simca, którą Peugeot przejął w 1978 roku. Doświadczenie konstruktorów w produkcji małych hatchbacków się przydało. 205 wytwarzany był początkowo jako 3- i 5-drzwiowy kompakt. W marcu 1986 roku do oferty dołączył lubiany przez sympatyków marki kabriolet. Niewielki hatchback liczył 3705 mm długości, 1572 mm szerokości oraz 1350 mm wysokości. Auto o rozstawie osi sięgającym 2420 mm ważyło w zależności od wersji od 720 do nieco ponad 900 kg.

Zliczenie wszystkich wersji silnikowych, a przede wszystkim wyposażeniowych oraz edycji limitowanych jest nie lada wyzwaniem. Początkowo 205 (wyłącznie 5-drzwiowe) zaopatrywane było w motory pochodzące jeszcze z poprzednika. Ich konstrukcja sięgała wczesnych lat 70., dlatego zdecydowano się odświeżyć gamę silnikową. Najpopularniejszymi wersjami były GE, GL, GR, SR oraz GT z jednostkami, których moc wahała się od 45 do 80 KM.

W 1984 roku na rynek została wypuszczona limitowana edycja Lacoste, która liczyła 1000 egzemplarzy. Chwilę potem świat przywitało 200 sztuk 205 T16, skonstruowanego przy współpracy z marką Talbot, głównie dla homologacji rajdowej wersji auta. Doładowany wóz o napędzanych obu osiach rozwijał aż 200 KM, co przy niskiej wadze czyniło z niego cywilną wyścigówkę. W międzyczasie pojawiła się wersja GTi (w kilku wariantach mocy w ciągu lat), która była tańszym odpowiednikiem T16 i generowała 105 KM. Model ten uznawany jest dzisiaj za jeden z najbardziej kultowych.

Rok 1984 był przełomowy - pojawił się wówczas pierwszy silnik wysokoprężny o pojemności 1,8 l. 60-konny motor montowany był w autach o oznaczeniach GLD, GRD i SRD. Kolejny rok produkcji to wprowadzenie 3-drzwiowej odmiany, której nazwy rozpoczynała literka X. Dla modeli benzynowych przewidziano XE, XL, XR i XT, a dla diesli XLD, XRD i XAD.

Peugeot 205 miał rzeszę wielbicieli. Producent lubił więc wypuszczać coraz to nowe limitowane edycje. Przez 15 lat produkcji było ich aż 40, nie licząc równie obszernej bazowej gamy (ponad 30 wersji). Osobne oznaczenia miała odmiana Cabrio, stylizowana przez studio designerskie Pininfarina. Oznaczenie CT to auta z silnikiem 1,4 l. CTI to motor 1,6, a z biegiem czasu powstało także zubożone CJ (1.1), czy znana również z zamkniętego nadwozia limitowana edycja Roland Garros. Białym krukiem są dzisiaj auta o oznaczeniu CTi z silnikiem o pojemności 1,9 l i mocy przeszło 100 KM.

Od 1986 roku Peugeota 205 można było nabyć z automatyczną skrzynią biegów, a dwa lata później przeprowadzono niewielki, niemal niezauważalny lifting. W aucie zmieniła się deska rozdzielcza oraz lusterko zewnętrzne, a pod maskę trafiło kilka zmodernizowanych jednostek napędowych. W 1991 roku wprowadzono kolejne dyskretne zmiany, jak białe boczne kierunkowskazy czy przeniesienie światła cofania z klosza lampy w zderzak.

205 to także szereg sukcesów sportowych. Oprócz cywilnych odmian Rallye (103 KM), GTi (130 KM) czy T16 (200 KM) na szczycie sportowo-zawodowej kariery auta stało 205 T16 Evolution 2, które przy wadze 900 kg generowało moc dochodzącą do 450 KM. Peugeot 205 w latach 80. triumfował m.in. w Rajdzie Paryż Dakar oraz na licznych OS-ach, z Rajdowymi Mistrzostwami Świata na czele.

Samochód produkowany był do 1995 roku w niemal niezmienionej formie. Przeszedł zaledwie dwa niewielkie zabiegi liftingowe, które dotyczyły bardziej strony technicznej niż wizualnej. Karierę kochanego przez świat auta pogrzebały modele 106 oraz 306, które zastąpiły klasyczną 205.