#MG ZT

MG ZT

ZT to samochód klasy wyższej średniej produkowany w latach 2001-2005 przez brytyjską firmę samochodową MG należącą do grupy MG Rover w miejscowości Birmingham.

  • ZT to samochód klasy wyższej średniej produkowany w latach 2001-2005 przez brytyjską firmę samochodową MG
  • Produkcja modelu MG ZT odbywała się w Anglii, w miejscowości Birmingham
  • MG ZT został zbudowany na bazie modelu 75 produkowanego przez firmę Rover
  • Niezależnie od typu nadwozia, MG ZT charakteryzował się elegancką, zgrabną sylwetką
  • MG ZT był produkowany m.in. jako 5-drzwiowe kombi
  • We wnętrzu MG ZT dominuje elegancki i przyjemny w dotyku welur, a w droższych wersjach skóra
[1/6] ZT to samochód klasy wyższej średniej produkowany w latach 2001-2005 przez brytyjską firmę samochodową MGŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](https://commons.wikimedia.org/w/index.php?search=mg+zt+2005&title=Special:Search&go=Go&searchToken=8lvh3fjef15489zeao1pr7l3i#/media/File:2005_MG_ZT_(MY04)_260_sedan_(15882013212).jpg) autorstwa Jeremy / Wikimedia Commons [CC BY 2.0](https://crea

ZT został zbudowany na bazie modelu 75 produkowanego przez firmę Rover. Auto ma klasyczne nadwozie typu sedan lub eleganckie i pojemne kombi. W przeciwieństwie do modelu 75 ZT ma wiele akcentów stylistycznych, które nadają mu sportowy charakter (np. inna atrapa chłodnicy).

Wnętrze wozu jest zdecydowanie luksusowe. Dominuje w nim elegancki i przyjemny w dotyku welur lub w droższych wersjach skóra. Nie brakuje też wstawek z drewna. Z przodu pasażerowie mogą podróżować na obszernych i wygodnych fotelach, którym jednak brakuje podparcia bocznego.

Tylna kanapa również jest wygodna i obszerna, jednak najwyższym osobom może zabraknąć nieco miejsca na nogi, szczególnie jeśli przyzwyczajone są do podróżowania samochodami niemieckiej konkurencji.

Wnętrze ZT utrzymane jest w typowym brytyjskim klimacie i sprawia wrażenie kabiny taniego Jaguara, co można uznać za dużą zaletę tego samochodu.

W przeciwieństwie do zwykłego Rovera 75 MG ZT ma sztywniejsze sprężyny i nieco inaczej zestrojone całe zawieszenie. Przygotowaniem wozów serii ZT zajmował się Peter Stevens odpowiedzialny niegdyś za projekt McLarena F1.

W parze z nowymi nastawami zawieszenia i nieco wydajniejszymi hamulcami idą silniki. Pod maską tego MG montowane są cztery silniki w łącznie pięciu specyfikacjach.

Najniżej w hierarchii mocy znajduje się motor M47 wyprodukowany przez niemiecką firmę BMW. Jest dieslowska jednostka napędowa, która w zależności od wersji osiąga moc 116 KM lub 131 KM. Pewien niedobór mocy słabszej odmiany rekompensują dość wysoki moment obrotowy wynoszący 260 Nm i niskie spalanie paliwa. Motor 131-konny ma maksymalny moment obrotowy wynoszący 300 Nm.

Wśród silników benzynowych znajduje się 1,8-litrowy motor serii K. Jest on dostępny jako silnik wolnossący i doładowany. Ten pierwszy ma moc 120 KM i pozwala przyspieszyć do 100 km/h temu MG w 10,9 s. Jest to wynik słaby jak na auto o sportowych ambicjach. Lepiej prezentuje się odmiana turbodoładowana o mocy 160 KM, w której spory, bo wynoszący 215 Nm moment obrotowy pozwala rozpędzić wóz do setki w 8,50 s. Prędkość maksymalna tego MG wynosi 215 km/h.

Pod maską samochodu instalowany jest też 6-cylindrowy silnika Rovera o symbolu KV6. Jednostka silnikowa występuje w trzech nieco różniących się specyfikacjach. Najsłabsza „160” daje 160 KM mocy maksymalnej, mocniejsza „180” wytwarza 177 KM mocy, a najmocniejsza „190” 190 KM. W tej ostatniej odmianie MG ZT osiąga całkiem przyzwoite 230 km/h prędkości maksymalnej, a 100 km/h ma na liczniku po 7,7 s.

Na końcu tego łańcucha znajduje się silnik montowany m.in. w Fordzie Mustangu. To V-ósemka o objętości skokowej aż 4,6 l, która ma moc 260 KM. Maksymalny moment obrotowy tego potwora wynosi aż 410 Nm. Uzbrojony w ten motor MG ZT 260 potrzebuje tylko 6,20 s na przyspieszenie do 100 km/h, a jego prędkość jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.

W przeciwieństwie do wszystkich innych odmian silnikowych ZT 260 ma klasyczny układ napędowy (pozostałe wersje mają przedni zblokowany napęd).

Na rynku jest też sporo firm tuningowych, które są w stanie podnieść moc tego silnika (za pomocą kompresora) do ponad 400 KM. Jeden z takich wozów osiąga prędkość prawie 290 km/h.

W 2003 roku pobito rekord prędkości wśród nieprodukcyjnych kombi. Na starcie stanęło ponad 800-konne MG ZT 260 i rozpędziło się do 360 km/h.

Po zawirowaniach wokół firmy MG Rover produkcję modelu ZT zakończono w 2005 roku. Gdy przedsiębiorstwo zostało przejęte przez Nanjing Automobile z Chin, model ZT zastąpiono autem o nazwie 7, które w istocie jest rozwinięciem MG ZT. Produkcję siódemki uruchomiono w 2007 roku.

MG ZT odznacza się bardzo dobrym układem napędowym, a także niezłym stosunkiem jakości do ceny. Dla wielu osób nie bez znaczenia na pewno będzie elegancki i ponadczasowy wygląd auta.

Do minusów zaliczają się nie najlepsza widoczność z wnętrza oraz niska ekonomiczność silników (szczególnie jednostki V8).

Ciekawostką jest to, że ZT były wyposażane w elastyczny system multimedialny produkcji BMW. Nawet po latach można rozbudowywać go o kolejne urządzenia i funkcje, takie jak Bluetooth, zmieniarka płyt CD i DVD czy odtwarzacz MP3.

W Polsce liczba Roverów 75 jest niewielka, a modelu ZT produkcji MG wręcz minimalna.