#Ford Sierra

Ford Sierra

Ford Sierra to duży samochód rodzinny, który w zależności od regionu geograficznego był też sprzedawany pod nazwami Mazda Sierra oraz Merkur XR4Ti.

  • Ford Sierra był następcą modelu Tanus i Cortina. Występował pod nazwami: Ford P100, Ford Sapphire i Merkur XR4T
  • W 1993 roku Ford Sierra został zastąpiony przez Mondeo, które jest produkowane do dziś
  • Wersja z najmocniejszym silnikiem 2.0 Cosworth RS500 potrzebowała zaledwie 6.1 s do setki. Prędkość maksymalna tego modelu wynosiła 248 km/h
  • Sierre można było nabyć w kilku typach nadwozia m.in sedan, pickup, liftback i kombi. Każda wersja miała inne wymiary
  • Wnętrze auta nie prezentowało się najlepiej. Na wszechobecny, słaby jakościowo plastik narzekało wiele użytkowników
[1/5] Ford Sierra był następcą modelu Tanus i Cortina. Występował pod nazwami: Ford P100, Ford Sapphire i Merkur XR4TŹródło zdjęć: © http://en.wheelsage.org/FWHL

Ford Sierra – informacje ogólne

Premiera Forda Sierry miała miejsce 22 września 1982 roku na pokazach motoryzacyjnych w Birmingham, zaś do sprzedaży auto trafiło niespełna miesiąc później - dokładnie 15 października.

Model Sierra wskoczył w salonach Forda w miejsce dwóch samochodów: Forda Cortiny i Forda Taunusa, które wycofano z produkcji. Natomiast po zakończeniu sprzedaży Sierry (co nastąpiło w 1993 roku) następcą tego pojazdu został Ford Mondeo.

Produkcja Forda Sierry była w zasadzie globalna, gdyż obejmowała nie tylko kraje europejskie, takie jak Niemcy czy Belgia, lecz również m.in. Argentynę, Nową Zelandię i Republikę Południowej Afryki.

Ford Sierra szybko został doceniony, bo już rok po debiucie zajął drugie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku. Co ciekawe temu modelowi jeszcze bardziej poszczęściło się w konkursie na Irlandzki Samochód Roku 1993, w którym Ford Sierra zgarnął główną nagrodę.

Ford Sierra występował z różnymi typami nadwozia, m.in. liftback, kombi i sedan. Jednak nie w każdym kraju były dostępne wszystkie wersje Forda Sierry. Przykładowo w Nowej Zelandii klienci narzekali na brak Forda Sierry kombi, a mieszkańcom Wielkiej Brytanii brakowało wersji sedan tego modelu.

Bagażnik Forda Sierry był całkiem pojemny, choć jego dokładne wymiary zależały oczywiście od typu nadwozia. I tak Ford Sierra sedan miał 420-litrowy bagażnik, podczas gdy w wersji kombi tego modelu pojemność bagażnika wynosiła 430 l (a po złożeniu siedzeń aż 1470 l). Najmniejszy, 390-litrowy bagażnik miał z kolei Ford Sierra typu liftback.

Za design Forda Sierry odpowiada aż 3 światowej sławy projektantów: Robert Lutz, Patrick le Quément i Uwe Bahnsen. Model Sierra był efektem "Projektu Toni", który zakładał stworzenie nowego samochodu dla Forda. Co ciekawe stylizacja nadwozia Sierry była bardzo nowoczesna jak na lata 80., co zostało... źle odebrane przez wielu bardziej konserwatywnych klientów, którzy nie byli zadowoleni z faktu, że to auto wyparło z salonów prostego, kanciastego Forda Cortinę.

W 1985 roku zadebiutowała nowa wersja Forda Sierry z napędem 4x4. Model był znany pod nazwą Sierra XR4x4. Wcześniej Ford Sierra był oferowany wyłącznie z napędem na tylną oś. Z kolei w 1986 roku zaczęto produkować Forda Sierrę Cosworth, czyli sportową wersję tego modelu przeznaczoną na wyścigi.

Ford Sierra - sprzedaż

Ford Sierra przez ponad dekadę na rynku motoryzacyjnym sprzedał się w prawie 3 milionach egzemplarzy. Samochód walczył o klienta z takimi modelami, jak np. Volkswagen Passat, Opel Ascona (później Opel Vectra) i Honda Accord.

W samej Wielkiej Brytanii Ford Sierra znalazł prawie 1,3 miliona nabywców i nadal, po ponad 20 latach od zniknięcia z salonów, plasuje się w czołówce najlepiej sprzedających się samochodów w historii tego państwa.

Co ciekawe ostatnia nowa sztuka Forda Sierry została kupiona w 1995 roku, a więc 2 lata po zakończeniu produkcji tego modelu. Wcześniej, w 1994 roku, rozeszło się 200 egzemplarzy Forda Sierry.

Według szacunków z 2016 roku po europejskich drogach jeździ jeszcze około 4 tys. sztuk Forda Sierry.

Ford Sierra – opinie

Model Sierra cieszył się reputacją samochodu o dobrym stosunku jakości do ceny, ale było tak tylko w czasach, gdy w salonach Forda jeszcze sprzedawano nowe egzemplarze tego auta. Cena używanego Forda Sierry zwykle jest bowiem mocno wygórowana (dochodzi nawet do 10 tys. zł!), biorąc pod uwagę fakt, że minęło już grubo ponad 20 lat od zakończenia jego produkcji.

Niemniej Ford Sierra uchodził za auto oferujące dużą przestrzeń jak na segment D, do którego je zaliczano. Jednak wnętrze Forda Sierry zostało kiepsko wykończone i charakteryzowało się nadmiarem niezbyt wytrzymałych plastikowych elementów. Poza tym wiele egzemplarzy Forda Sierry nękały niewielkie usterki, które znacznie zwiększały koszty utrzymania tego samochodu. Z tym problemem firma Ford poradziła sobie częściowo na trzy lata przed zakończeniem produkcji Sierry, wymieniając niektóre części na solidniejsze.