#Ford GT

Ford GT

Koncept Forda GT ma początek na torach najsławniejszego na świecie międzynarodowego wyścigu Le Mans. Ford GT „narodził się” po to, aby skończyć dominację Ferrari na wyścigach o światowej renomie. Tak postanowił sobie sam Henry Ford II, szef Forda oraz wielbiciel sportowych wozów. To uparte postanowienie miało być również osobistą zemstą Henrego nad Enzo Ferrari. Parę lat wcześniej właściciel Forda chciał kupić za 16 milionów dolarów markę Ferrari, lecz włoski producent nagle zmienił zdanie i wycofał się z transakcji.

  • Ford GT stworzony został po to, aby pokonać hegemona wyścigów sportowych, jakim było Ferrari
  • Modelowi GT nadano kształty świadczące o niebanalnym podejściu projektantów Forda do kwestii estetyki
[1/2] Ford GT stworzony został po to, aby pokonać hegemona wyścigów sportowych, jakim było FerrariŹródło zdjęć: © wheelsage.org/Rustam

Ford GT – historia modelu

W 1964 roku w kwietniu, Ford GT (wkrótce słynny pod nazwą Ford GT40. Skrót GT oznacza „Grand Touring”, zaś liczba 40 oznacza wysokość auta zmierzoną w calach) po raz pierwszy staje do wyścigów. Ferrari jednak w tymże roku wygrywa Le Mans po raz piąty. W następnym roku Ferrari również pokonuje przeciwników.

Jednak ambitna ekipa Forda wyciągnęła wnioski, przetestowała swoje koncepcje. W 1966 roku Ford GT dominuje Le Mans i pokonuje długoletniego czempiona, którym był Ferrari. Warto podkreślić, że w czasie tego niezwykłego wyścigu Le Mans, trwającego zwyczajowo 24 godziny i gromadzącego najsławniejsze marki samochodowe świata, Ford GT40 zajął całe podium, deprecjonując rywali.

A to dopiero początek legendy o supersamochodzie od Forda. GT40 cztery razy z rzędu wygrywa wyścigi Le Mans (włącznie do 1969 roku). Po ponad trzydziestu latach od debiutu, amerykańską wyścigówką GT40 ponownie zainspirowali się inżynierowie z Forda. W 2002 roku wyszła nowa wersja Forda GT pierwszej generacji, o którym piszemy w inny miejscu.

Ford GT40 stał się namiętnością wielu wielbicieli motoryzacji, tym bardziej, że aut tych wyprodukowano tylko 146. Następcą Forda GT40 był, debiutujący dopiero w 1995 roku, Ford GT90. W tymże czasie był to jeden z najszybszych samochodów na świecie – aby przyspieszyć100 km/h potrzebował jedynie 3,1 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosiła 378 km/h. Jednak z fabryki wyjechało tylko kilka sztuk tych aut. W 2005 roku GT90 zostało zdetronizowane przez Bugatti Veyron osiągający prędkość 420 km/h.

Ford GT – najważniejsze dane

Produkcja Forda GT40 trwała w latach 1964-1968, wówczas był najszybszym samochodem na świecie:

  • Przyspieszenie do 100 km/h – 5,5 s.
  • Prędkość Maksymalna – 258 km/h.
  • Pojemność skokowa silnika – 4736 cm³.
  • Moc silnika – 306 KM.
  • Liczba cylindrów – V 8.
  • Masa własna – 998 kg.
  • Długość: 429,3 cm, szerokość: 177,8 cm, wysokość 104,1 cm.