Mini Cooper 2 generacji

Generacja
Mini Cooper 2 generacji Zobacz 3 zdjęcia

Druga generacja odświeżonej brytyjskiej legendy to kontynuacja filozofii MINI zaproponowanej przez BMW, które jest właścicielem marki. Niemcy w 2001 roku stworzyli nieduże autko nawiązujące do klasycznego Mini i w 2007 roku zaproponowali jego generację.

Zapewne wielu nie wie, że jest to w ogóle kolejna generacja tego auta. Drugi, nowożytny One/Cooper wygląda na pierwszy rzut oka tak samo jak poprzednik. Jednak prawda jest taka, że wymieniono każdy panel nadwozia na nowy. Pytanie: po co zmieniać coś, co jest dobre? Ale Niemcy mają doświadczenie w tworzeniu wspaniałych konstrukcji, które potem powoli ewoluują przez lata (np. Porsche 911). Poza tym zmiana wyglądu Mini byłaby strzałem w stopę, bo to auto musi pozostać wierne stylowi klasycznego protoplasty.

Najbardziej widoczne zmiany to nowe przednie lampy ze zintegrowanymi kierunkowskazami, przestylizowany grill, a także zmodyfikowane tylne lampy. Z drugiej generacji zniknęło oryginalne rozwiązanie, dzięki któremu wraz z maską samochodu podnosiły się przednie lampy. Tutaj zostają po prostu na swoim miejscu. Najważniejsza zmiana to wydłużenie samochodu o 6 cm, co w tak małym aucie robi różnicę.

Zmiany w stosunku do poprzedniej generacji można zauważyć także wewnątrz. Widoczne są też jednak nawiązania do stylu poprzednika. Przykładowo, prędkościomierz wielkości talerza do pizzy znajduje się w centrum deski rozdzielczej. W odróżnieniu jednak od poprzednika na tym talerzu da się odczytać prędkość nawet wtedy, jeśli wybierze się z listy opcji nawigację satelitarną. Zostanie ona wkomponowana w środek, podczas gdy w One/Cooperze z lat 2001-2006 zastępowała prędkościomierz zupełnie, a ten pojawiał się w klasycznej formie za kierownicą.

Wnętrze jest bardziej obszerne. Przede wszystkim BMW zadbało o większą ilość miejsca z tyłu. Wydłużone nadwozie i wcięcia w przednich fotelach pozwoliły wygospodarować więcej przestrzeni na nogi. Wygodnie może nie jest, ale One/Coopera drugiej generacji nie można już z czystym sumieniem nazwać autem wyłącznie dwumiejscowym. Bagażnik powiększył się o 10 l, co oczywiście dalej nie czyni tego MINI samochodem nadającym się na dłuższy wakacyjny wypad.

Drugi One/Cooper to nadal auto, które przede wszystkim pozwala cieszyć się jazdą w iście gokartowym stylu. Prowadzi się pewnie, jak po sznurku. W wersjach Cooper i Cooper S zastosowano nowe tylne zawieszenie i komponenty z aluminium, aby obniżyć masę samochodu. Co więcej, da się zamówić także pakiet Sport z utwardzonymi sprężynami. Poprawiono układ kierowniczy, który w trybie Sport sprawia, że kierownica przekazuje dłoniom kierowcy dokładne informacje o fakturze drogi. Tryb ten wyostrza również reakcję gazu na ruchy stopy kierowcy.

Pod maskę trafiały zarówno silniki benzynowe, jak i zużywające olej napędowy. W One można natrafić na benzynowy silnik 1,4 (potem wycofany). Poza tym wszystkie inne benzynowe wersje mają 1,6-litrowe serce, wolnossące lub turbodoładowane. Największy silnik to dwulitrowy diesel konstrukcji BMW, mniejszego 1,6-litrowego diesla zapożyczono od Peugeota. Po raz pierwszy ropniak pojawił się pod maską Coopera (Cooper D).

W poprzedniej generacji wszystkie Coopery jeździły na bezołowiówkę. Co więcej, od wiosny 2011 roku w ofercie znajduje się także Cooper SD z wspominanym już dieslem o pojemności 2 l. Jednak to 184-konny Cooper S jest opcją ciekawszą. Odstraszać może jedynie jego cena, która wynosi niemal 100 tys. zł.

Jeśli komuś nie żal pieniędzy, to może zwrócić uwagę na specjalną propozycję Niemców: najmocniejszą wersję sygnowaną nazwą John Cooper Works. Ten mały potwór ma moc 211 KM, utwardzone zawieszenie, zmodyfikowany układ wydechowy i świetne hamulce Brembo, kryjące się za 17-calowymi, aluminiowymi obręczami kół. Takie MINI przyspiesza do pierwszej setki w ciągu nieco powyżej 6,2 s. Jest szybko! A do tego efektownie, bo wersja JCW (John Cooper Works) ma pakiet stylistyczny polepszający aerodynamikę.

3.67
Ocena na postawie 41 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMini
ModelMini Cooper
Produkcja od2006
Produkcja do2015

Wybrane wersje Mini Cooper 2 generacji

Inne generacje Mini Cooper

Inne modele Mini

Oceny użytkowników (1)

Mini Cooper 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Mini Vision Urbanaut – gdy dasz wolną rękę stylistom

... Mini Vision Urbanaut to wynik swobodnych eksperymentów działu stylistów tej marki. Nie każdy pomysł wykorzystany w tym dziele zostanie spożytkowany w przyszłych modelach Mini, ale daje nam pogląd, czego można spodziewać się - mniej więcej - w ...

2 tygodnie temu

Trzecia Rewolucja Volkswagena. ID. 3 kontra jego duchowi poprzednicy.

Test: Mini Cooper S Cabrio - jego urok nie tkwi w perfekcji

... Mini miało być wybawieniem dla Wielkiej Brytanii, a jego pierwsza wersja, którą kojarzycie chociażby z filmu o Jasiu Fasoli, była naprawdę małym miejskim samochodem. Mierzył on zaledwie 3055 mm ... długości i 1440 mm szerokości. Aktualna wersja ...

3 miesiące temu

Zmień swoje mini w elektryka. Gotowy zestaw kosztuje 50 tys. zł

... Klasyczne mini z elektrycznym napędem nie jest niczym nowym. Na Wyspach istnieje wiele firm podejmujących się takich przeróbek. Jedna z nich, Swindon Powertrain, podeszła jednak do tematu inaczej, przygotowując zestaw do samodzielnego montażu. ...

4 tygodnie temu

Wjechała "miniakiem" na tor podczas wyścigu. Pomyliła drogę

... Nietypowa sytuacja miała miejsce na torze Interlagos podczas wyścigów mercedesów. Na torze znienacka pojawił się biały mini cooper. Kierowca samochodu wracał z innego wyścigu. ... i… znalazła się na torze wśród wyścigowych mercedesów. Na nitkę ...

miesiąc temu

Mini Cabrio Sidewalk dla lubiących słońce i wiatr

... Styczeń to niezbyt trafny miesiąc na premierę kabrioletu. Mimo to Mini właśnie pochwaliło się otwartym modelem w edycji specjalnej Sidewalk. To świetna propozycja nie tylko dla tych, którzy chcą się wyróżnić, ale i dla osób pragnących połączyć ...

11 miesięcy temu

Sportowe auto na cztery sposoby. Rodzina Mini John Cooper Works

... Czy sportowe auto musi mieć nadwozie typu coupé? Mini pokazuje, że nie. Dzisiaj rodzina John Cooper Works – czyli najmocniejsze modele z Oxfordu – składa się z czterech samochodów. Różnią się wyglądem, ale każdy z nich jest piekielnie szybki. ...

dawno temu

Mini Cooper Hatch, czyli "gokart" nie musi być niepraktyczny

... Przez lata postrzegany jako niepraktyczny i dla dwóch osób, Mini Cooper Hatch musiał się zmienić. Ale… nie zmienił się. Dodano jego pięciodrzwiową wersję, która eliminuje problemy trzydrzwiowej. ... Pod maską pięciodrzwiowego Mini pracują te ...

dawno temu

Test Mini Coopera SE: realna alternatywa dla wersji spalinowej

... Elektryczne mini ma wysoką cenę, jest równie niepraktyczne co wersja spalinowe, a do tego ma mizerny zasięg. Na tle tańszych konkurentów wygląda jak nieśmieszny żart. Tylko że w rzeczywistości ma znacznie więcej sensu, niż wielu może się ...

8 miesięcy temu

Mini Moke powraca. Chętni na wyjątkowe buggy muszą się spieszyć

... Mini Moke to plażowe buggy, którego początki sięgają 1962 roku. Auto z przerwami było produkowane w różnych zakątkach globu aż do 1993 roku. Teraz powraca w zupełnie nowym wydaniu limitowanym do zaledwie 56 egzemplarzy. ... Pierwsze Mini Moke ...

2 miesiące temu

Mini Countryman nareszcie z flagą w lampach - facelifting modelu

... Mini, które sukcesywnie odświeża gamę swoich modeli, wzięło na warsztat popularnego Countrymana, który wzorem swojego rodzeństwa otrzymał charakterystyczne, tylne światła, nowe multimedia i wzbogacone wyposażenie. ... światła z grafiką ...

6 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie