Mini Cooper 2 generacji

Generacja
Mini Cooper 2 generacji Zobacz 3 zdjęcia

Druga generacja odświeżonej brytyjskiej legendy to kontynuacja filozofii MINI zaproponowanej przez BMW, które jest właścicielem marki. Niemcy w 2001 roku stworzyli nieduże autko nawiązujące do klasycznego Mini i w 2007 roku zaproponowali jego generację.

Zapewne wielu nie wie, że jest to w ogóle kolejna generacja tego auta. Drugi, nowożytny One/Cooper wygląda na pierwszy rzut oka tak samo jak poprzednik. Jednak prawda jest taka, że wymieniono każdy panel nadwozia na nowy. Pytanie: po co zmieniać coś, co jest dobre? Ale Niemcy mają doświadczenie w tworzeniu wspaniałych konstrukcji, które potem powoli ewoluują przez lata (np. Porsche 911). Poza tym zmiana wyglądu Mini byłaby strzałem w stopę, bo to auto musi pozostać wierne stylowi klasycznego protoplasty.

Najbardziej widoczne zmiany to nowe przednie lampy ze zintegrowanymi kierunkowskazami, przestylizowany grill, a także zmodyfikowane tylne lampy. Z drugiej generacji zniknęło oryginalne rozwiązanie, dzięki któremu wraz z maską samochodu podnosiły się przednie lampy. Tutaj zostają po prostu na swoim miejscu. Najważniejsza zmiana to wydłużenie samochodu o 6 cm, co w tak małym aucie robi różnicę.

Zmiany w stosunku do poprzedniej generacji można zauważyć także wewnątrz. Widoczne są też jednak nawiązania do stylu poprzednika. Przykładowo, prędkościomierz wielkości talerza do pizzy znajduje się w centrum deski rozdzielczej. W odróżnieniu jednak od poprzednika na tym talerzu da się odczytać prędkość nawet wtedy, jeśli wybierze się z listy opcji nawigację satelitarną. Zostanie ona wkomponowana w środek, podczas gdy w One/Cooperze z lat 2001-2006 zastępowała prędkościomierz zupełnie, a ten pojawiał się w klasycznej formie za kierownicą.

Wnętrze jest bardziej obszerne. Przede wszystkim BMW zadbało o większą ilość miejsca z tyłu. Wydłużone nadwozie i wcięcia w przednich fotelach pozwoliły wygospodarować więcej przestrzeni na nogi. Wygodnie może nie jest, ale One/Coopera drugiej generacji nie można już z czystym sumieniem nazwać autem wyłącznie dwumiejscowym. Bagażnik powiększył się o 10 l, co oczywiście dalej nie czyni tego MINI samochodem nadającym się na dłuższy wakacyjny wypad.

Drugi One/Cooper to nadal auto, które przede wszystkim pozwala cieszyć się jazdą w iście gokartowym stylu. Prowadzi się pewnie, jak po sznurku. W wersjach Cooper i Cooper S zastosowano nowe tylne zawieszenie i komponenty z aluminium, aby obniżyć masę samochodu. Co więcej, da się zamówić także pakiet Sport z utwardzonymi sprężynami. Poprawiono układ kierowniczy, który w trybie Sport sprawia, że kierownica przekazuje dłoniom kierowcy dokładne informacje o fakturze drogi. Tryb ten wyostrza również reakcję gazu na ruchy stopy kierowcy.

Pod maskę trafiały zarówno silniki benzynowe, jak i zużywające olej napędowy. W One można natrafić na benzynowy silnik 1,4 (potem wycofany). Poza tym wszystkie inne benzynowe wersje mają 1,6-litrowe serce, wolnossące lub turbodoładowane. Największy silnik to dwulitrowy diesel konstrukcji BMW, mniejszego 1,6-litrowego diesla zapożyczono od Peugeota. Po raz pierwszy ropniak pojawił się pod maską Coopera (Cooper D).

W poprzedniej generacji wszystkie Coopery jeździły na bezołowiówkę. Co więcej, od wiosny 2011 roku w ofercie znajduje się także Cooper SD z wspominanym już dieslem o pojemności 2 l. Jednak to 184-konny Cooper S jest opcją ciekawszą. Odstraszać może jedynie jego cena, która wynosi niemal 100 tys. zł.

Jeśli komuś nie żal pieniędzy, to może zwrócić uwagę na specjalną propozycję Niemców: najmocniejszą wersję sygnowaną nazwą John Cooper Works. Ten mały potwór ma moc 211 KM, utwardzone zawieszenie, zmodyfikowany układ wydechowy i świetne hamulce Brembo, kryjące się za 17-calowymi, aluminiowymi obręczami kół. Takie MINI przyspiesza do pierwszej setki w ciągu nieco powyżej 6,2 s. Jest szybko! A do tego efektownie, bo wersja JCW (John Cooper Works) ma pakiet stylistyczny polepszający aerodynamikę.

3.67
Ocena na postawie 41 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMini
ModelMini Cooper
Produkcja od2006
Produkcja do2015

Wybrane wersje Mini Cooper 2 generacji

Inne generacje Mini Cooper

Inne modele Mini

Oceny użytkowników (1)

Mini Cooper 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Autokult odc.3 - Nowa Toyota Supra, Opel GTX Experimental, Red Bull Ring

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie