Mini Cooper 2 generacji

Generacja
Mini Cooper 2 generacji Zobacz 3 zdjęcia

Druga generacja odświeżonej brytyjskiej legendy to kontynuacja filozofii MINI zaproponowanej przez BMW, które jest właścicielem marki. Niemcy w 2001 roku stworzyli nieduże autko nawiązujące do klasycznego Mini i w 2007 roku zaproponowali jego generację.

Zapewne wielu nie wie, że jest to w ogóle kolejna generacja tego auta. Drugi, nowożytny One/Cooper wygląda na pierwszy rzut oka tak samo jak poprzednik. Jednak prawda jest taka, że wymieniono każdy panel nadwozia na nowy. Pytanie: po co zmieniać coś, co jest dobre? Ale Niemcy mają doświadczenie w tworzeniu wspaniałych konstrukcji, które potem powoli ewoluują przez lata (np. Porsche 911). Poza tym zmiana wyglądu Mini byłaby strzałem w stopę, bo to auto musi pozostać wierne stylowi klasycznego protoplasty.

Najbardziej widoczne zmiany to nowe przednie lampy ze zintegrowanymi kierunkowskazami, przestylizowany grill, a także zmodyfikowane tylne lampy. Z drugiej generacji zniknęło oryginalne rozwiązanie, dzięki któremu wraz z maską samochodu podnosiły się przednie lampy. Tutaj zostają po prostu na swoim miejscu. Najważniejsza zmiana to wydłużenie samochodu o 6 cm, co w tak małym aucie robi różnicę.

Zmiany w stosunku do poprzedniej generacji można zauważyć także wewnątrz. Widoczne są też jednak nawiązania do stylu poprzednika. Przykładowo, prędkościomierz wielkości talerza do pizzy znajduje się w centrum deski rozdzielczej. W odróżnieniu jednak od poprzednika na tym talerzu da się odczytać prędkość nawet wtedy, jeśli wybierze się z listy opcji nawigację satelitarną. Zostanie ona wkomponowana w środek, podczas gdy w One/Cooperze z lat 2001-2006 zastępowała prędkościomierz zupełnie, a ten pojawiał się w klasycznej formie za kierownicą.

Wnętrze jest bardziej obszerne. Przede wszystkim BMW zadbało o większą ilość miejsca z tyłu. Wydłużone nadwozie i wcięcia w przednich fotelach pozwoliły wygospodarować więcej przestrzeni na nogi. Wygodnie może nie jest, ale One/Coopera drugiej generacji nie można już z czystym sumieniem nazwać autem wyłącznie dwumiejscowym. Bagażnik powiększył się o 10 l, co oczywiście dalej nie czyni tego MINI samochodem nadającym się na dłuższy wakacyjny wypad.

Drugi One/Cooper to nadal auto, które przede wszystkim pozwala cieszyć się jazdą w iście gokartowym stylu. Prowadzi się pewnie, jak po sznurku. W wersjach Cooper i Cooper S zastosowano nowe tylne zawieszenie i komponenty z aluminium, aby obniżyć masę samochodu. Co więcej, da się zamówić także pakiet Sport z utwardzonymi sprężynami. Poprawiono układ kierowniczy, który w trybie Sport sprawia, że kierownica przekazuje dłoniom kierowcy dokładne informacje o fakturze drogi. Tryb ten wyostrza również reakcję gazu na ruchy stopy kierowcy.

Pod maskę trafiały zarówno silniki benzynowe, jak i zużywające olej napędowy. W One można natrafić na benzynowy silnik 1,4 (potem wycofany). Poza tym wszystkie inne benzynowe wersje mają 1,6-litrowe serce, wolnossące lub turbodoładowane. Największy silnik to dwulitrowy diesel konstrukcji BMW, mniejszego 1,6-litrowego diesla zapożyczono od Peugeota. Po raz pierwszy ropniak pojawił się pod maską Coopera (Cooper D).

W poprzedniej generacji wszystkie Coopery jeździły na bezołowiówkę. Co więcej, od wiosny 2011 roku w ofercie znajduje się także Cooper SD z wspominanym już dieslem o pojemności 2 l. Jednak to 184-konny Cooper S jest opcją ciekawszą. Odstraszać może jedynie jego cena, która wynosi niemal 100 tys. zł.

Jeśli komuś nie żal pieniędzy, to może zwrócić uwagę na specjalną propozycję Niemców: najmocniejszą wersję sygnowaną nazwą John Cooper Works. Ten mały potwór ma moc 211 KM, utwardzone zawieszenie, zmodyfikowany układ wydechowy i świetne hamulce Brembo, kryjące się za 17-calowymi, aluminiowymi obręczami kół. Takie MINI przyspiesza do pierwszej setki w ciągu nieco powyżej 6,2 s. Jest szybko! A do tego efektownie, bo wersja JCW (John Cooper Works) ma pakiet stylistyczny polepszający aerodynamikę.

3.67
Ocena na postawie 41 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMini
ModelMini Cooper
Produkcja od2006
Produkcja do2015

Wybrane wersje Mini Cooper 2 generacji

Inne generacje Mini Cooper

Inne modele Mini

Oceny użytkowników (1)

Mini Cooper 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Mini Cabrio Sidewalk dla lubiących słońce i wiatr

... Styczeń to niezbyt trafny miesiąc na premierę kabrioletu. Mimo to Mini właśnie pochwaliło się otwartym modelem w edycji specjalnej Sidewalk. To świetna propozycja nie tylko dla tych, którzy chcą się wyróżnić, ale i dla osób pragnących połączyć ...

tydzień temu

Elektomobilność z perspektywy długodystansowca

Mini John Cooper Works również z automatem daje gokartową frajdę

... Mini JCW z automatyczną skrzynią biegów jest zaskakująco grzeczne. Ciche, nawet komfortowe i daje ogromną śluzę bezpieczeństwa pomiędzy przyczepnością a jej całkowitym brakiem. Rozumiem, że tak ma być i jest to potrzeba rynku, ale czy takie auto ...

3 tygodnie temu

Sportowe auto na cztery sposoby. Rodzina Mini John Cooper Works

... Czy sportowe auto musi mieć nadwozie typu coupé? Mini pokazuje, że nie. Dzisiaj rodzina John Cooper Works – czyli najmocniejsze modele z Oxfordu – składa się z czterech samochodów. Różnią się wyglądem, ale każdy z nich jest piekielnie szybki. ...

6 miesięcy temu

Mini Cooper S Hatch 5d, czyli dlaczego moje ulubione mini ma 5 drzwi

... Co widzisz, gdy myślisz o autach Mini? U mnie są to zdjęcia Wielkiej Brytanii z lat 60., gdy małe, trzydrzwiowe samochody były na każdym kroku. Mimo to, moje ulubione mini wcale nie jest to bezpośrednim następcą tego modelu. ... Historia Mini ...

6 miesięcy temu

Mini Cooper Hatch, czyli "gokart" nie musi być niepraktyczny

... Przez lata postrzegany jako niepraktyczny i dla dwóch osób, Mini Cooper Hatch musiał się zmienić. Ale… nie zmienił się. Dodano jego pięciodrzwiową wersję, która eliminuje problemy trzydrzwiowej. ... Pod maską pięciodrzwiowego Mini pracują te ...

5 miesięcy temu

Mini ma w planach więcej crossoverów i modeli elektrycznych

... Mini już dawno przestało być marką jednego modelu. Obecnie ich oferta jest na tyle bogata, że nietrudno się w niej pogubić. A to jeszcze nie koniec. Koncern BMW, do którego należy Mini, zamierza uzupełnić gamę o kolejne propozycje - głównie ...

6 miesięcy temu

Mini Clubman przeszło facelifting. Bez rewolucyjnych zmian

... Jeden z najbardziej praktycznych modeli w gamie Mini został odświeżony. Na pierwszy rzut oka trudno dostrzec jakiekolwiek zmiany. Jest jednak kilka istotnych poprawek, które pozwolą odróżnić nową wersję od poprzedników. ... przeciwmgłowe, które ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie