Mercedes-Benz Klasy S W220

Generacja
Mercedes-Benz Klasy S W220

Mercedes-Benz klasy S (W 220)

Mercedes klasy S linii W220 to limuzyna, która zastąpiła w 1998 roku już nieco przestarzały, produkowany przez 7 lat model W140. Wytwarzana była w niemieckim Sindelfingen przez koncern DaimlerChrysler AG. To pierwszy model najwyższej linii marki, który miał nie kanciastą stylistykę, tylko bardziej płynną i opływową sylwetkę. Nazwa pochodzi od pierwszej litery słowa "Sondern", oznaczającego ‘specjalny’.

Flagowe auto marki ze Stuttgartu charakteryzowało się bardzo delikatną kreską karoserii. Potężna limuzyna zdawała się mniej arystokratyczna i lżejsza od poprzedników, a to głównie za sprawą nowej, dynamicznej sylwetki. W przedniej części nadwozia zrezygnowano z ostrych kantów, pojawił się tam zderzak o trzech pokrywających się w poziomie wlotach powietrza. Wyżej była potężna atrapa chłodnicy, umiejscowiona między rozłożystymi lampami, z gracją kształtującymi linię błotnika. Maskę dumnie zdobiła gwiazda, która w ostatnich modelach zaczęła być montowana tylko w najwyższych wersjach.

Profil auta wyróżniał się brakiem jakichkolwiek kątów prostych czy ostrych wcięć. Każdy detal miał lekko płynące, faliste linie. Tylna część nadwozia charakteryzowała się lampami zbliżonymi designem do tych stosowanych w klasie C linii W203 (choć S-klasa była wcześniej). Klasycznie narysowany zderzak krył dwie, a często i cztery końcówki układu wydechowego.

W 2002 roku limuzyna segmentu F otrzymała kilka kosmetycznych zmian. Modernizacje liftingowe sięgnęły detali karoserii (nowe lampy i przemodelowane zderzaki) oraz gamy silnikowej. Zmianom nie oparło się również wnętrze. Nadwozie liczące 5038 mm długości (w odmianie Lang - 5164 mm) było idealnym miejscem dla spragnionych niebywałego komfortu pasażerów. Szerokość 1855 mm pozwalała umieścić w kabinie cztery bardzo luksusowe siedzenia (standardowo dwa plus kanapa), na których przyjemnie czuły się nawet osoby mające ponad 200 cm wzrostu.

Na pokładzie Mercedesa S W220 znajdowały się praktycznie wszystkie elementy, które kiedykolwiek montowano w samochodzie osobowym (oczywiście mowa o najbardziej luksusowych wersjach klasy S). Widok skórzanych, elektrycznie regulowanych foteli z pamięcią ustawienia i funkcją masażu, panoramicznego dachu, czterostrefowej klimatyzacji, tempomatu, znakomitej jakości zestawu multimedialnego z monitorami w zagłówkach i funkcją TV, szeregu systemów wspomagających jazdę czy kompletu 10 poduszek powietrznych nie był czymś nadzwyczajnym.

Do Mercedesa klasy S W220 producent oferował kilkanaście jednostek napędowych. Grupę benzynowych silników otwierała wersja S320, która z motoru V6 o pojemności 3,2 l generowała 224 KM. Na niektórych rynkach dostępna była także odmiana S280 (197 KM). Wyżej stały wersje S350 (3,7 l V6 i 245 KM), S430 (4,3 l V8 i 279 KM), S500 (5,0 l V8 i 306 KM) czy S600, które z silnika 6,0 l V12 (od 2002 roku z podwójnie doładowanego 5,5 l) generowało 367 KM (500 KM). Dla zwolenników niebywałych wrażeń powstały odmiany sygnowane logo AMG. Model S55 AMG (oferowany w latach 2001-2002) z silnika o pojemności 5,4 l rozwijał 360 KM. Po liftingu motor ten osiągał już 500 KM. Przez jeden miesiąc 2001 roku w produkcji był również S63 AMG (444 KM), a na szczycie oferty w 2005 roku stanął S65 AMG, który wyciskał z V12 Bi-Turbo moc 612 KM, co nadal daje mu miejsce w grupie najmocniejszych limuzyn świata.

Samochód dysponował piekielną wartością 1001 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dzięki czemu 100 km/h osiągał w 4,2 s i mógł pędzić (po zdjęciu elektronicznego ogranicznika) przeszło 300 km/h. Producent oferował także jednostki wysokoprężne. S320 CDI generował 197 KM lub 204 KM, a mocniejsze S400 CDI z V8 pod maską 250 KM i 560 Nm. Takie auto nie tylko miało świetne osiągi, ale też zadowalało się przyzwoitą ilością oleju napędowego (ok. 9,6 l/100 km).

Samochód, na którego bazie powstało rozłożyste coupé, nazwane CL (C215), rywalizował głównie z Audi A8, BMW serii 7 i Jaguarem XJ. W 2005 roku pojazd został zastąpiony nową generacją klasy S, fabrycznie oznaczoną kodem W221.

4.27
Ocena na postawie 44 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMercedes-Benz
ModelMercedes-Benz S-Klasa
Produkcja od1998
Produkcja do2002

Inne generacje Mercedes-Benz S-Klasa

Inne modele Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Klasy S W220: newsy, testy i recenzje

Mercedes-Benz CLA 220 Coupe: klasa średnia zamknięta w kompakcie

... Pod względem rozmiarów podgryza Mercedesa Klasy C, a stylistycznie jeszcze większego CLS. Natomiast patrząc na tradycyjną segmentację, jest wewnętrznym rywalem Mercedesa Klasy A Limuzyna ... . Z nieukrywaną radością przetestowałem Mercedesa CLA, ...

3 tygodnie temu

Ford S-Max i Galaxy będą hybrydami. Debiut już w 2021 roku

... Minivany coraz bardziej tracą na znaczeniu. Widać to chociażby na przykładzie Forda, który w 2019 roku zrezygnował z modelu C-Max. Na szczęście pozostawił przy życiu S-Max'a i Galaxy ... Ford, jak zresztą większość konkurentów, sukcesywnie ...

7 dni temu

Szef Daimlera potwierdza. Będzie elektryczny Mercedes Klasy G

... Legendarny Mercedes Klasy G, który do tej pory kojarzony był głównie z dużymi i paliwożernymi silnikami, doczeka się elektrycznej wersji, zasilając najprawdopodobniej gamę modeli EQ. Nie wiadomo jednak, kiedy to nastąpi. ... Mercedes Klasy G ...

2 miesiące temu

Mercedes klasy X z Polski - pickup dla wymagających

... Polska firma Carlex Design, a właściwie jej dział Pickup Division stworzyła imponujący projekt na bazie Mercedesa klasy X. Auto powinno przypaść do gustu wszystkim wielbicielom jazdy w trudniejszym terenie, a także tym, którzy lubią wyróżnić się ...

6 miesięcy temu

Mercedes klasy G od Carlex Design. Polacy dają radę

... Carlex Design to polski specjalista od samochodowych wnętrz, słynący z uwielbienia dla luksusowych pojazdów terenowych oraz SUV-ów. Tym razem na warsztat trafił Mercedes klasy G, na bazie którego powstała specjalna edycja 40 years of G-Class. ...

4 miesiące temu

Nowy Mercedes Klasy S w dwóch wersjach. Jedna z nich pod inną marką

... Mercedes pracuje nad swoim flagowym modelem – Klasą S, która na rynku pojawi się w 2020 roku. Mówi się o dwóch wersjach różniących się napędem – hybrydowej plug-in oraz elektrycznej. A co z tradycyjną spalinową? ... pod nową submarką EQ. Będzie ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie