Mercedes-Benz Klasy S W220

Generacja
Mercedes-Benz Klasy S W220

Mercedes-Benz klasy S (W 220)

Mercedes klasy S linii W220 to limuzyna, która zastąpiła w 1998 roku już nieco przestarzały, produkowany przez 7 lat model W140. Wytwarzana była w niemieckim Sindelfingen przez koncern DaimlerChrysler AG. To pierwszy model najwyższej linii marki, który miał nie kanciastą stylistykę, tylko bardziej płynną i opływową sylwetkę. Nazwa pochodzi od pierwszej litery słowa "Sondern", oznaczającego ‘specjalny’.

Flagowe auto marki ze Stuttgartu charakteryzowało się bardzo delikatną kreską karoserii. Potężna limuzyna zdawała się mniej arystokratyczna i lżejsza od poprzedników, a to głównie za sprawą nowej, dynamicznej sylwetki. W przedniej części nadwozia zrezygnowano z ostrych kantów, pojawił się tam zderzak o trzech pokrywających się w poziomie wlotach powietrza. Wyżej była potężna atrapa chłodnicy, umiejscowiona między rozłożystymi lampami, z gracją kształtującymi linię błotnika. Maskę dumnie zdobiła gwiazda, która w ostatnich modelach zaczęła być montowana tylko w najwyższych wersjach.

Profil auta wyróżniał się brakiem jakichkolwiek kątów prostych czy ostrych wcięć. Każdy detal miał lekko płynące, faliste linie. Tylna część nadwozia charakteryzowała się lampami zbliżonymi designem do tych stosowanych w klasie C linii W203 (choć S-klasa była wcześniej). Klasycznie narysowany zderzak krył dwie, a często i cztery końcówki układu wydechowego.

W 2002 roku limuzyna segmentu F otrzymała kilka kosmetycznych zmian. Modernizacje liftingowe sięgnęły detali karoserii (nowe lampy i przemodelowane zderzaki) oraz gamy silnikowej. Zmianom nie oparło się również wnętrze. Nadwozie liczące 5038 mm długości (w odmianie Lang - 5164 mm) było idealnym miejscem dla spragnionych niebywałego komfortu pasażerów. Szerokość 1855 mm pozwalała umieścić w kabinie cztery bardzo luksusowe siedzenia (standardowo dwa plus kanapa), na których przyjemnie czuły się nawet osoby mające ponad 200 cm wzrostu.

Na pokładzie Mercedesa S W220 znajdowały się praktycznie wszystkie elementy, które kiedykolwiek montowano w samochodzie osobowym (oczywiście mowa o najbardziej luksusowych wersjach klasy S). Widok skórzanych, elektrycznie regulowanych foteli z pamięcią ustawienia i funkcją masażu, panoramicznego dachu, czterostrefowej klimatyzacji, tempomatu, znakomitej jakości zestawu multimedialnego z monitorami w zagłówkach i funkcją TV, szeregu systemów wspomagających jazdę czy kompletu 10 poduszek powietrznych nie był czymś nadzwyczajnym.

Do Mercedesa klasy S W220 producent oferował kilkanaście jednostek napędowych. Grupę benzynowych silników otwierała wersja S320, która z motoru V6 o pojemności 3,2 l generowała 224 KM. Na niektórych rynkach dostępna była także odmiana S280 (197 KM). Wyżej stały wersje S350 (3,7 l V6 i 245 KM), S430 (4,3 l V8 i 279 KM), S500 (5,0 l V8 i 306 KM) czy S600, które z silnika 6,0 l V12 (od 2002 roku z podwójnie doładowanego 5,5 l) generowało 367 KM (500 KM). Dla zwolenników niebywałych wrażeń powstały odmiany sygnowane logo AMG. Model S55 AMG (oferowany w latach 2001-2002) z silnika o pojemności 5,4 l rozwijał 360 KM. Po liftingu motor ten osiągał już 500 KM. Przez jeden miesiąc 2001 roku w produkcji był również S63 AMG (444 KM), a na szczycie oferty w 2005 roku stanął S65 AMG, który wyciskał z V12 Bi-Turbo moc 612 KM, co nadal daje mu miejsce w grupie najmocniejszych limuzyn świata.

Samochód dysponował piekielną wartością 1001 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dzięki czemu 100 km/h osiągał w 4,2 s i mógł pędzić (po zdjęciu elektronicznego ogranicznika) przeszło 300 km/h. Producent oferował także jednostki wysokoprężne. S320 CDI generował 197 KM lub 204 KM, a mocniejsze S400 CDI z V8 pod maską 250 KM i 560 Nm. Takie auto nie tylko miało świetne osiągi, ale też zadowalało się przyzwoitą ilością oleju napędowego (ok. 9,6 l/100 km).

Samochód, na którego bazie powstało rozłożyste coupé, nazwane CL (C215), rywalizował głównie z Audi A8, BMW serii 7 i Jaguarem XJ. W 2005 roku pojazd został zastąpiony nową generacją klasy S, fabrycznie oznaczoną kodem W221.

4.27
Ocena na postawie 44 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMercedes-Benz
ModelMercedes-Benz S-Klasa
Produkcja od1998
Produkcja do2002

Inne generacje Mercedes-Benz S-Klasa

Inne modele Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Klasy S W220: newsy, testy i recenzje

Porozmawiajmy o Elektromobilności z ekspertami Renault.

Test: Mercedes-Benz Klasy V 300d 4Matic - wydanie drugie, luksusowe

... Zapewne nie zauważyliście liftingu Mercedesa Klasy V, który doczekał się z zewnątrz kilku mało interesujących dodatków. O wiele więcej dzieje się we wnętrzu i pod maską. Twórcy chcieli, by auto jeszcze bardziej zbliżyło się do komfortu Klasy S. ...

miesiąc temu

Mercedes Klasy S już w Polsce. Znamy ceny króla limuzyn

... Nowy Mercedes Klasy S generacji W223 to bez wątpienia jedna z najważniejszych motoryzacyjnych premier 2020 roku. Limuzyna doczekała się już polskiego cennika. Jak nietrudno się domyślać, tanio nie jest. ... Polskie ceny nowego Mercedesa Klasy S ...

3 miesiące temu

Test: Mercedes-AMG GLC 63 S - szybko zapomnisz, że to SUV

... Kiedy kończysz 40 lat, pryszcze znikają z twarzy, poważniejesz, być może masz już dzieci, ale nadal chcesz jeździć szybkim samochodem, wtedy taki Mercedes-AMG GLC 63 jest w sam raz. Choć w praktyce ... 1938 Choć Mercedes GLC należy do klasy ...

wczoraj

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie