#BMW M1

BMW M1

BMW M1 to sportowy samochód produkowany od 1978 do 1981 roku. Pełna nazwa tego modelu to BMW M1 E26, jednak nie stosuje się jej zbyt często.

  • BMW M1 to sportowy samochód produkowany od 1978 do 1981 roku
  • Karoserię BMW M1 stworzył Giorgetto Giugiaro, słynny projektant z Włoch
  • BMW M1 było sprzedawane z tylko jednym typem nadwozia, czyli 2-drzwiowym coupe
  • Wnętrze BMW M1 dzisiaj już nie powala na kolana, ale na przełomie lat 70. i 80. uchodziło za komfortowe
[1/4] BMW M1 to sportowy samochód produkowany od 1978 do 1981 roku

BMW M1 – najważniejsze informacje

W latach 70. firmy Lamborghini i BMW zawarły współpracę, której owocem miało być innowacyjne auto sportowe. W wyniku konfliktów została ona jednak zerwana, zaś marka BMW na własną rękę stworzyła model M1, który okazał się przełomem w historii niemieckiego koncernu motoryzacyjnego. Powód? Firma BMW nigdy wcześniej nie produkowała na masową skalę samochodu z silnikiem umieszczonym nie z przodu czy z tyłu, lecz centralnie. Inna sprawa, że owa "produkcja na masową skalę" w przypadku BMW M1 skończyła się na dokładnie 453 egzemplarzach auta, z których 20 było przeznaczonych na wyścigi.

Karoserię BMW M1 stworzył Giorgetto Giugiaro, słynny projektant z Włoch. BMW M1 było sprzedawane z tylko jednym typem nadwozia, czyli 2-drzwiowym coupe. Wyróżnikiem BMW M1 były efektowne, otwierane światła i bardzo płaska, a przy tym rozłożysta sylwetka.

BMW M1 dopiero po czasie zostało docenione przez krytyków. W 2004 r. magazyn Sports Car International opublikował listę najlepszych samochodów sportowych z lat 70., a BMW M1 znalazło się na niej na 10. pozycji.

Ile kosztuje BMW M1?

Cena BMW M1 stale rośnie. Pod koniec lat 70., gdy BMW M1 było jeszcze produkowane, można było kupić ten samochód za około 45 tys. dolarów. Obecnie BMW M1 jest istnym białym krukiem na motoryzacyjnym rynku, w związku z czym trzeba za nie zapłacić co najmniej ćwierć miliona dolarów.

Warto pamiętać, że BMW M1 nie ma nic wspólnego z autami BMW serii 1, których produkcja ruszyła dopiero w 2004 r.

BMW M1 – dane techniczne

Silnikiem BMW M1 był napędzany benzyną model M88/1, który wyposażono w 6 cylindrów i którego pojemność wynosiła 3.5 l. Jednostka napędowa BMW M1 charakteryzowała się ponadto pochodzącym z silników Diesla wtryskiem paliwa Kugelfischer. Na każdy cylinder silnika BMW M1 przypadały 4 zawory.

Dzięki 273 koniom mechanicznym BMW M1 mogło rozpędzić się maksymalnie do 260 km/h.

BMW M1 posiadało napęd na tylne koła i było sprzedawane z tylko jedną skrzynią biegów – manualną z 5 przełożeniami.

BMW M1 Homage

W 2008 r., czyli w 30. rocznicę powstania modelu M1, firma BMW zaprezentowała nowe auto koncepcyjne. Nosiło ono nazwę BMW M1 Homage, a projektem nadwozia ponownie zajął się Giorgetto Giugiaro. W oczy rzucał się przede wszystkim brak otwieranych świateł przednich, choć generalnie pojazd nawiązywał swoim wyglądem do BMW M1 z lat 1978-1981. O danych technicznych BMW M1 z 2008 r. niestety nic nie wiadomo, ponieważ samochód nie trafił do masowej produkcji.