BMW Serii 7 E23

Generacja
BMW Serii 7 E23 Zobacz 2 zdjęcia

BMW serii 7 linii E23 to najbardziej luksusowe auto w gamie monachijskiego producenta na przełomie lat 70. i 80. Zostało zaprezentowane w 1976 roku i zastąpiło największą wówczas limuzynę w ofercie - model E3.

Samochód nieco złagodniał względem poprzednika, zachował jednak sportową stylistykę. Podcięty front był bliźniaczy z tym stosowanym w sportowym coupé - serii 6 E24. Auto wyróżniało się bardzo długą i rozciągniętą sylwetką (4860 mm długości, 1800 mm szerokości, 1430 mm wysokości), która dzięki zaawansowanym zabiegom designerskim Paula Bracqa nie wydawała się ciężka ani ospała. Stylistyka nie była porywająca, jednak BMW serii 7 linii E23 się podobało i do dziś cenione jest za komfort oraz olbrzymią przestrzeń wygospodarowaną dla piątki pasażerów.

Czterodrzwiowa limuzyna zapewniała ilość miejsca mogącą zawstydzić wszystkich ówczesnych konkurentów (nawet Mercedesa klasy S W116). W wyposażeniu seryjnym serii 7 E23 znajdowały się nawet takie udogodnienia, jak ABS, klimatyzacja czy komputer pokładowy. W późniejszych egzemplarzach z lat 80. nie dziwiła obecność poduszki powietrznej kierowcy, skórzanej tapicerki, drewnianego obicia, podgrzewania elektrycznych foteli czy automatycznych lusterek i szyb.

W 1983 roku seria E23 przeszła nieznaczny lifting. Obejmował on m.in. przemodelowane zderzaki z dokładką przedniego czy nieco inne "nerki" grilla. Wewnątrz dopracowano deskę rozdzielczą, a auto prowadziło się trochę lepiej za sprawą zmodyfikowanego zawieszenia. Początkowo BMW oferowało trzy modele: 728, 730 oraz 733i, których jednostki napędowe były dość przestarzałe i pochodziły bezpośrednio z poprzednika (E3). Pierwszy z wymienionych silników rozwijał 172 KM, wersja 730 - 184 KM, a 733i 197 KM. W 1979 roku gama jednostek napędowych otrzymała elektryczny wtrysk paliwa Bosch L-Jetronic. Wersja 728i od tej pory zastępowała dwie dotychczasowe, słabsze. Zamiast odmiany 733i pojawiła się 732i, a na skrajnych punktach linii modelowej stały od teraz 725i oraz 735i (odpowiednio 150 i 218 KM).

Lata 80. przyniosły w ofercie BMW model 745i, będący szczytem ówczesnego luksusu oraz prestiżu. 3,2 l (później 3,4 l) motor generował 252 KM i 374 Nm momentu obrotowego. Co ciekawe, południowoafrykańska wersja 745i rozwijała moc 286 KM (dokładnie takie jednostki występowały w modelach M5 E28 oraz M635CSi E24). Przez 2 lata produkcji (1984-1986) zbudowano zaledwie 209 sztuk, z czego część startowała w pucharze "South African Modified Saloon Car Championship" w grupie A. Były to jedyne oficjalne zawody, w których można było zobaczyć BMW serii 7.

Na rynku amerykańskim oferowano wyjątkowo bogatą wersję L7. Auta takie miały we wnętrzu skórzaną tapicerkę (również boczki drzwi i deska rozdzielcza), drewniane wykończenie, szyberdach, poduszkę powietrzną oraz wszelkie inne opcje, w zwykłych modelach dostępne wyłącznie za dopłatą. Wszystkie silniki w gamie E23 były sześciocylindrowymi jednostkami w układzie rzędowym. Łączono je z 4- lub 5-biegowymi skrzyniami manualnymi bądź 3- (do 1982 roku) albo 4-stopniowymi automatami.

Samochód oferowany na rynkach: europejskim, japońskim, amerykańskim oraz południowoafrykańskim sprzedał się w liczbie 285 029 egzemplarzy. W kwietniu 1986 roku zaprzestano produkcji największej limuzyny w ofercie BMW. Zastąpił ją nowo powstały następca, noszący fabryczny kod E32.

Plusy:
- elegancka sylwetka
- dużo przestrzeni dla pasażerów
- bogate wyposażenie
- świetne prowadzenie
- przyzwoita gama silnikowa
Minusy:
- duże zużycie paliwa
- mało doceniany model

4.06
Ocena na postawie 40 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaBMW
ModelBMW Serii 7
Produkcja od1977
Produkcja do1982

Wybrane wersje BMW Serii 7 E23

Inne generacje BMW Serii 7

Inne modele BMW

Oceny użytkowników (1)

BMW Serii 7 E23: newsy, testy i recenzje

Autokult odc.3 - Nowa Toyota Supra, Opel GTX Experimental, Red Bull Ring

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie