Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

BMW Serii 7 E23

Generacja
BMW Serii 7 E23 Zobacz 2 zdjęcia

BMW serii 7 linii E23 to najbardziej luksusowe auto w gamie monachijskiego producenta na przełomie lat 70. i 80. Zostało zaprezentowane w 1976 roku i zastąpiło największą wówczas limuzynę w ofercie - model E3.

Samochód nieco złagodniał względem poprzednika, zachował jednak sportową stylistykę. Podcięty front był bliźniaczy z tym stosowanym w sportowym coupé - serii 6 E24. Auto wyróżniało się bardzo długą i rozciągniętą sylwetką (4860 mm długości, 1800 mm szerokości, 1430 mm wysokości), która dzięki zaawansowanym zabiegom designerskim Paula Bracqa nie wydawała się ciężka ani ospała. Stylistyka nie była porywająca, jednak BMW serii 7 linii E23 się podobało i do dziś cenione jest za komfort oraz olbrzymią przestrzeń wygospodarowaną dla piątki pasażerów.

Czterodrzwiowa limuzyna zapewniała ilość miejsca mogącą zawstydzić wszystkich ówczesnych konkurentów (nawet Mercedesa klasy S W116). W wyposażeniu seryjnym serii 7 E23 znajdowały się nawet takie udogodnienia, jak ABS, klimatyzacja czy komputer pokładowy. W późniejszych egzemplarzach z lat 80. nie dziwiła obecność poduszki powietrznej kierowcy, skórzanej tapicerki, drewnianego obicia, podgrzewania elektrycznych foteli czy automatycznych lusterek i szyb.

W 1983 roku seria E23 przeszła nieznaczny lifting. Obejmował on m.in. przemodelowane zderzaki z dokładką przedniego czy nieco inne "nerki" grilla. Wewnątrz dopracowano deskę rozdzielczą, a auto prowadziło się trochę lepiej za sprawą zmodyfikowanego zawieszenia. Początkowo BMW oferowało trzy modele: 728, 730 oraz 733i, których jednostki napędowe były dość przestarzałe i pochodziły bezpośrednio z poprzednika (E3). Pierwszy z wymienionych silników rozwijał 172 KM, wersja 730 - 184 KM, a 733i 197 KM. W 1979 roku gama jednostek napędowych otrzymała elektryczny wtrysk paliwa Bosch L-Jetronic. Wersja 728i od tej pory zastępowała dwie dotychczasowe, słabsze. Zamiast odmiany 733i pojawiła się 732i, a na skrajnych punktach linii modelowej stały od teraz 725i oraz 735i (odpowiednio 150 i 218 KM).

Lata 80. przyniosły w ofercie BMW model 745i, będący szczytem ówczesnego luksusu oraz prestiżu. 3,2 l (później 3,4 l) motor generował 252 KM i 374 Nm momentu obrotowego. Co ciekawe, południowoafrykańska wersja 745i rozwijała moc 286 KM (dokładnie takie jednostki występowały w modelach M5 E28 oraz M635CSi E24). Przez 2 lata produkcji (1984-1986) zbudowano zaledwie 209 sztuk, z czego część startowała w pucharze "South African Modified Saloon Car Championship" w grupie A. Były to jedyne oficjalne zawody, w których można było zobaczyć BMW serii 7.

Na rynku amerykańskim oferowano wyjątkowo bogatą wersję L7. Auta takie miały we wnętrzu skórzaną tapicerkę (również boczki drzwi i deska rozdzielcza), drewniane wykończenie, szyberdach, poduszkę powietrzną oraz wszelkie inne opcje, w zwykłych modelach dostępne wyłącznie za dopłatą. Wszystkie silniki w gamie E23 były sześciocylindrowymi jednostkami w układzie rzędowym. Łączono je z 4- lub 5-biegowymi skrzyniami manualnymi bądź 3- (do 1982 roku) albo 4-stopniowymi automatami.

Samochód oferowany na rynkach: europejskim, japońskim, amerykańskim oraz południowoafrykańskim sprzedał się w liczbie 285 029 egzemplarzy. W kwietniu 1986 roku zaprzestano produkcji największej limuzyny w ofercie BMW. Zastąpił ją nowo powstały następca, noszący fabryczny kod E32.

Plusy:
- elegancka sylwetka
- dużo przestrzeni dla pasażerów
- bogate wyposażenie
- świetne prowadzenie
- przyzwoita gama silnikowa
Minusy:
- duże zużycie paliwa
- mało doceniany model

4.06
Ocena na postawie 40 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaBMW
ModelBMW Serii 7
Produkcja od1977
Produkcja do1982

Wybrane wersje BMW Serii 7 E23

Inne generacje BMW Serii 7

Inne modele BMW

Oceny użytkowników (1)

BMW Serii 7 E23: newsy, testy i recenzje

STAG: Q&A ODCINEK 2

Oto nowe BMW Serii 4. Plotki dotyczące grilla potwierdzone

... W końcu oficjalnie możemy zobaczyć gigantyczne nerki nowego BMW serii 4. O ile wygląd nadwozia może być zaskakujący, zaprezentowane coupe powiela rozwiązania znane już chociażby z Serii 3. ... Jaki jest nowy front BMW Serii 4, każdy widzi. ...

4 dni temu

BMW Serii 4 zadebiutuje 2 czerwca. Zapowiada się wielki grill

... Spekulacje na temat wyglądu nowego BMW Serii 4 nie cichną wśród fanów marki od wielu miesięcy, zwłaszcza po wycieku kolejnych zdjęć szpiegowskich. Teraz przyszedł czas na oficjalną prezentację wersji ... Półtora roku po premierze siódmej ...

2 tygodnie temu

Służba Ochrony Państwa dostała gigantyczny rabat na bmw serii 7

... Flota SOP niebawem powiększy się o trzy nowe samochody - limuzynę bmw serii 7 oraz dwa komfortowe vany w postaci mercedesów vito tourer. Łączny koszt zakupu pojazdów przekroczy 1 milion złotych i to pomimo rabatu sięgającego 180 tysięcy złotych, ...

6 miesięcy temu

BMW serii 7 vs BMW X7, czyli pojedynek dwóch rodzajów luksusu

... Klasyczna limuzyna czy luksusowy SUV? Coraz więcej osób, które kupują auta z najwyższej półki, wybiera tę drugą opcję. Porównując do siebie dwa flagowe modele BMW postanowiłem sprawdzić, czy faktycznie ogromne X7 jest dobrą alternatywą dla ...

9 miesięcy temu

BMW M2 znika z Europy. Powodem są normy emisji spalin

... Jedno z najlepszych aut w obecnej gamie BMW niebawem zniknie z europejskiego rynku. Mowa o sportowym M2, którego trzylitrowy silnik zbliża się do limitów emisji spalin narzucanych przez Unię Europejską. Co ciekawe, auto nadal będzie dostępne na ...

2 tygodnie temu

Test BMW 745Le xdrive: w wersji hybrydowej urzeka komfortem

... BMW serii 7 po liftingu to jeden z ostatnich projektów Haralda Krügera, który nie do końca poradził sobie z transformacją marki. Pod żadnym pozorem nie oznacza to, że The 7 – jak nazywa ją producent – jest limuzyną, która zawodzi oczekiwania. ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie