BMW Serii 7 E32

Generacja
BMW Serii 7 E32 Zobacz 2 zdjęcia

BMW E32 to luksusowy sedan serii 7 (najwyższy model w ofercie bawarskiej firmy). Druga generacja zastąpiła dotychczasowy model - E23 - w czerwcu 1986 roku. Samochód nie przeszedł stylistycznej rewolucji. Projektant stronił od prowokujących linii, pozostał wierny konserwatywnym kształtom.

Samochód mierzący 4910 mm długości, 1845 mm szerokości oraz 1411 mm wysokości był nowoczesny i naszpikowany elektroniką. Piątka pasażerów mogła nim podróżować w luksusowych warunkach. Ilość miejsca była jeszcze większa niż w bardzo komfortowym poprzedniku (rozstaw osi wzrósł o prawie 4,5 cm, a długość o 5 cm). Producent świetnie wyposażył samochód: standardowo montowane były m.in. układy wspomagające jazdę (ABS i kontrola trakcji), pełna elektryka szyb i foteli, klimatyzacja, poduszki powietrzne, komputer pokładowy czy skórzana lub welurowa tapicerka. Wyposażenie dodatkowe prawie nie miało końca, a niektóre pozycje z listy opcji robią wrażenie nawet dzisiaj.

W dobrze doposażonych egzemplarzach, noszących miano Highline, można spotkać nawet takie rozwiązania, jak: lodówka, telefon, wnętrze w pełni obite skórą oraz drewnem, podgrzewanie zamków, przedniej szyby i spryskiwaczy, system dociskający wycieraczki do szyby przy wyższych prędkościach, podgrzewane wszystkie fotele z masażem, systemy EDC i PDC (system zmiany twardości zawieszenia i czujniki parkowania), Serwotronic (wzmacnianie siły wspomagania układu kierowniczego przy wzroście prędkości), tempomat, ogrzewanie postojowe, domykanie drzwi, klapy bagażnika oraz szyberdachu, spryskiwacze reflektorów i halogenów, powiększony do 120 l zbiornik paliwa (względem seryjnego - 90 l) czy podwójne szyby służące wyciszeniu wnętrza oraz lepszej izolacji ciepła. Auta zjeżdżające z taśmy produkcyjnej w Dingolfing mogły zostać zamówione w odmianie L, której rozstaw osi był dłuższy o 11,4 cm.

Gama silnikowa obejmowała wyłącznie jednostki benzynowe, których było pięć. Podstawowym silnikiem był motor o pojemności 3,0 l generujący 188 KM w wersji 730i. Wyżej stało 735i, które z silnika 3,4 l osiągało 211 KM. Kolejne jednostki to 32-zaworowe V8 o pojemnościach 3,0 l (730i V8 - 218 KM) oraz 4,0 l (740i - 286 KM). Na szczycie luksusowego Mount Everes stała odmiana 750i, która z jednostki 5,0 l V12 wyciskała 300 KM oraz 450 Nm, pozwalające rozpędzić limuzynę ważącą 1930 kg do 100 km/h w 7,4 s oraz mknąć 250 km/h. Niestety, tak potężny silnik palił nawet przeszło 20 l benzyny na 100 km.

W latach 1987-1988 światło dzienne ujrzało kilka egzemplarzy wersji 767iL Goldfish. Ten prototyp napędzany był motorem V16, który miewał jednak kłopoty z chłodzeniem, dlatego większa produkcja nie doszła do skutku. Wszystkie seryjne odmiany miały 4- oraz 5-biegowe automatyczne przekładnie (rzadziej 5-stopniowe manualne skrzynie, stosowane w słabszych wersjach), a napęd przekazywany był na koła tylne. Poszczególne odmiany silnikowe można było poznać po "nerkach" atrapy chłodnicy, choć nie zawsze była to miarodajna metoda. Wszystkie auta z 6-cylindrowymi silnikami miały węższy grill, a 8- i 12-cylindrowe szerszy. Paradoksalnie do tych mocniejszych można było zamówić bardziej "ciasną" atrapę.

W latach 1986-1994 zbudowano 311 068 egzemplarzy BMW serii 7 generacji E32. Auto konkurujące m.in. z Mercedesem klasy S (W126 oraz W140) i Audi V8 zastąpił równie udany model E38.

Plusy:
- ogromna ilość miejsca
- bogate wyposażenie
Minusy:
- monotonna stylistyka
- wysokie koszty utrzymania

4.29
Ocena na postawie 44 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaBMW
ModelBMW Serii 7
Produkcja od1986
Produkcja do1994

Wybrane wersje BMW Serii 7 E32

Inne generacje BMW Serii 7

Inne modele BMW

Oceny użytkowników (24)

Przejdź do strony: 1 2

BMW Serii 7 E32: newsy, testy i recenzje

Toyota Corolla z gigantycznym przebiegiem. Mechanik był zaskoczony

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie