BMW Serii 6 E24

Generacja
BMW Serii 6 E24

BMW serii 6 linii E24 to następca pięknego i bardzo cenionego dziś modelu E9, którego produkcja zakończyła się w 1975 roku. Było to długie i rozłożyste coupé, zaprojektowane i początkowo składane przez firmę Karmann. Auto wprowadzało powiew świeżości w zakresie stylistyki, jednak z nawiązaniem do dotychczasowych produktów firmy z Monachium. Zarząd firmy zdecydował, że nowy wóz musi mieć wyłącznie 6-cylindrowe silniki, nadające autu segmentu GT niepowtarzalny charakter.

Agresywny i elegancki zarazem kształt wyszedł spod rąk Paula Bracqa i potrafi zawstydzić niejedno dzisiejsze sportowe auto. Stylistykę wersji przeznaczonych na rynek amerykański psują trochę zderzaki, które musiały się pojawić, by spełnić lokalne normy mówiące o konieczności praktycznie bezszkodowego wyjścia ze stłuczki zaistniałej przy 5 mph (8 km/h). 4755 mm długości, 1725 mm szerokości i 1365 mm wysokości sprawiały, że samochód był odbierany jako typowy przedstawiciel klasy GT. Sprawdzał się zarówno na torze wyścigowym, jak i w codziennej eksploatacji czy długiej trasie.

Obszerne wnętrze (głównie dla dwóch osób, choć z tyłu także było przestronnie) zadowalało w nawet najdalszej podróży, umilały ją dodatkowo bardzo komfortowe, najczęściej skórzane fotele. Wyposażenie także było bogate jak na przełom lat 70. i 80.: ABS, elektryka szyb, wspomaganie kierownicy, aluminiowe felgi, szyberdach, podgrzewane fotele o elektrycznym sterowaniu, klimatyzacja, komputer pokładowy - takie elementy nie były niczym nadzwyczajnym w BMW serii 6 E24. Późniejsze modele miały także poduszkę powietrzną dla kierowcy, a auta przeznaczone na rynek amerykański nawet takie rozwiązania jak regulowana wysokość tylnego zawieszenia, klimatyzowana tylna kanapa, osłony przeciwsłoneczne czy dopracowany, 8-głośnikowy zestaw audio.

Początkowo zaprezentowano 630 CS i 633 CSi. Z silnika 3,0 l oraz 3,2 l motory te osiągały odpowiednio 185 oraz 200 KM. Moc na tylne koła była przekazywana za pośrednictwem 4- lub 5-biegowej skrzyni Getrag lub 3- lub 4-stopniowego automatu ZF. W grudniu 1977 roku do oferty wprowadzono motor 635CSi. Jednostka o pojemności 3,4 l generowała 218 KM, była w stanie jechać 230 km/h i rozpędzić auto ważące około 1,5 tony do 100 km/h w 7,3 s. Niespełna 6 lat później, na frankfurckim Motor Show, z myślą o Europejczykach pokazano bardzo pożądaną odmianę M635CSi, która była odpowiednikiem japońskiej oraz amerykańskiej wersji M6, zaprezentowanej w lipcu 1986 roku.

Auto przygotowane przez M GmbH dla Starego Kontynentu miało motor pochodzący z najbardziej sportowego i bardzo elitarnego wozu w gamie - modelu M1. 6,7 s do 100 km/h i przeszło 250 km/h prędkości maksymalnej to wynik imponujący nawet po prawie 30 latach. Niektórzy mówią, że przyśpieszenie do setki było jeszcze lepsze. Magazyn "Car and Driver" podczas testowania M6, wersji słabszej (260 KM) i przez bardziej luksusowe wyposażenie cięższej względem M635CSi, osiągnął czas 6,1 s (fabryczne dane - 6,8 s). Niestety, przyjemność ze sportowej jazdy sporo kosztowała przy dystrybutorze - producent dla wersji M podaje średnie spalanie na poziomie 18 l na 100 km. Dla Ameryki Północnej powstała specjalna luksusowa odmiana L6, zaprezentowana w 1986 roku i bazująca na 635CSi.

Przez 11 lat produkcji, do 1989 roku, linie montażowe w Dingolfing, w Niemczech, opuściło 86 216 egzemplarzy BMW serii 6 E24. Zbudowano 4088 sztuk modelu M635CSi oraz 1767 odmiany M6, które dzisiaj są łakomym kąskiem dla kolekcjonerów.

4.27
Ocena na postawie 41 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaBMW
ModelBMW Serii 6
Produkcja od1976
Produkcja do1982

Wybrane wersje BMW Serii 6 E24

Inne generacje BMW Serii 6

Inne modele BMW

BMW Serii 6 E24: newsy, testy i recenzje

Gwiazdy na premierze BMW iX

Test: BMW 840d Gran Coupe - prawdziwe, czterodrzwiowe coupe

... Następca BMW 6 Gran Coupe zyskał nie tylko nietuzinkowy wygląd, który mocno przyciąga spojrzenia na ulicy, ale i nową nazwę, która jednoznacznie wskazuje, że jest najwyżej w gamie. Nic dziwnego, bo BMW 8 Gran Coupe to naprawdę coupe, tylko z ...

miesiąc temu

BMW: zostajemy przy silnikach spalinowych. Będzie nawet V8!

... BMW nie zamierza całkowicie rezygnować z jednostek spalinowych. Konkurencja już dawno zarzuciła temat rozwoju kolejnych generacji, ale bawarska marka chce trafić do wielu klientów, którzy nie chcą przesiąść się na elektryka. Oto jak ma się to ...

5 dni temu

Nowe BMW Serii 2 wjeżdża do salonów. Znamy ceny bawarskiego coupe

... Polski oddział BMW działa naprawdę sprawnie. Chwilę po oficjalnej premierze nowej Serii 2, w konfiguratorze pojawiły się oficjalne ceny i specyfikacja. Nie jest tanio, ale oferta wydaje się dość uczciwa. ... Nowe BMW Serii 2 doczekało się już ...

7 miesięcy temu

BMW Serii 4 Gran Coupe ma już polski cennik. Szybko poszło

... Nowe BMW Serii 4 Gran Coupe niebawem wjedzie do polskich salonów. Wiemy jak kształtuje się polska specyfikacja tego modelu i ile trzeba zapłacić za poszczególne wersje. ... Była premiera, jest i cennik. BMW zdecydowanie nie traktuje klientów ...

8 miesięcy temu

Tak w Chinach wygląda nowe BMW i3. Nie tego się spodziewaliście

... BMW i3 to popularny elektryk o pudełkowatym kształcie. Nie wiedzieć czemu producent postanowił wykorzystać tę nazwę w zupełnie innym modelu, który jest niczym innym jak Serią 3 na prąd. Jej pierwsze zdjęcia właśnie wyciekły w Chinach. ... ...

2 miesiące temu

BMW i7 jeszcze w kamuflażu. Wiemy, co pod nim kryje

... Nie od dziś wiadomo, że BMW pracuje nad flagową, elektryczną limuzyną, która miałaby być alternatywą dla produktów Mercedesa i BMW. Auto wkracza właśnie w kolejną fazę testów. Choć nadal nie zrzuciło kamuflażu, odsłania przed nami coraz więcej. ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie