BMW serii 5 E28 produkowano w latach 1981-1988. Auto, które mierzy 4620 mm długości, 1700 mm szerokości oraz 1415 mm wysokości, to druga generacji BMW serii 5. Jest następcą modelu E12, który w ciągu dziewięciu lat sprzedaży znalazł prawie 700 000 nabywców. Co ciekawe, mimo że oba samochody są w zakresie stylistyki bardzo podobne, E28 zostało zbudowane z materiałów wykończeniowych lepszej jakości. E28 jest również lżejsze o 60-90 kg, w zależności od wersji, oraz zdecydowanie bardziej zaawansowane technicznie, co pozytywnie wpłynęło m.in. na bezpieczeństwo pasażerów. Do głównych konkurentów BMW serii 5 E28 zaliczamy Audi 100 i Mercedesa W123.
BMW serii 5 E28 oferowano klientom z szeroką gamą jednostek napędowych, obejmującą osiem silników benzynowych oraz jeden motor wysokoprężny.
Najmniej wymagający wybierali wersję o nazwie 518 z silnikiem o pojemności 1,8 l. Dzięki 91 KM przy 5500 obr./min oraz 140 Nm maksymalnego momentu obrotowego przyspiesza ona do setki w 13,7 s i osiąga prędkość maksymalną 166 km/h. Ta sama jednostka, choć nieco zmodyfikowana, znalazła się pod maską modelu 518i, który generuje 104 KM i pozwala rozpędzić się do 175 km/h.
BMW serii 5 E28 oferowano także z motorem 2,0 l w modelu 520i o mocy 125 KM przy 5800 obr./min i 170 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Egzemplarz E28 z taką jednostką przyspiesza do setki w 9,7 s i osiąga prędkość maksymalną 185 km/h. Warto dodać, że taką samą moc generuje również wariant o pojemności 2,7 l w modelu 525e, tyle że w tym przypadku maksymalny moment obrotowy wynosi 240 Nm, a setka pojawia się na liczniku o 0,1 s wcześniej.
W katalogu niemieckiego producenta widniał także model 525i z silnikiem o pojemności 2,5 l i mocy 150 KM przy 5500 obr./min, który osiąga 100 km/h po 9,6 s i prędkość maksymalną 196 km/h, oraz wariant 528i z 2,8 l jednostką napędową o mocy 184 KM przy 5800 obr./min i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego, pozwalającą uzyskać 100 km/h po 8,0 s i maksymalnie rozpędzić się do 212 km/h.
Listę podstawowych modeli z silnikami benzynowymi zamyka wersja M535i z motorem o pojemności 3,4 l i mocy 221 KM przy 5200 obr./min.
Wisienką na torcie jest model BMW M5, który dzięki 3,5 l silnikowi o mocy 286 KM przy 6500 obr./min i 340 Nm maksymalnego momentu obrotowego uzyskuje setkę po 6,1 s i pozwala rozpędzić się do 251 km/h.
Warto także zwrócić uwagę na jedyną w ofercie jednostkę wysokoprężną o pojemności 2,4 l i mocy 115 KM przy 4800 obr./min, którą montowano w modelu 524td. Wariant ten pozwala uzyskać prędkość maksymalną 180 km/h.
Napęd w E28 przekazywany jest na tylną oś za pomocą manualnej lub automatycznej skrzyni biegów.
W ciągu ośmiu lat produkcji powstało 722 328 egzemplarzy BMW serii 5 E28. Europejskim klientom oferowano wszystkie wersje E28, inne rynki (amerykański, japoński, tajlandzki i południowoafrykański) musiały zadowolić się jedynie kilkoma wariantami drugiej generacji BMW serii 5. Wszystkie egzemplarze występują w jednej wersji nadwozia (4-drzwiowy sedan). E28 uważane jest za jedno z najlepiej wykonanych i najmniej awaryjnych samochodów marki BMW w historii.
Następcą BMW serii 5 E28, plasowanego w segmencie E, jest BMW serii 5 E34, które produkowano w latach 1988-1996 i które jest znacznie większe (4720 mm długości, 1751 mm szerokości i 1384 wysokości) niż poprzednik. E34 powstało w liczbie 1 331 056 sztuk.
Plusy:
+ bardzo dobre wykonanie
+ bogata gama jednostek napędowych
+ dobre właściwości jezdne
+ przestronność oraz komfort
Minusy:
- paliwożerne jednostki napędowe
- problemy z silnikiem wysokoprężnym po dłuższej eksploatacji
Marka | BMW |
---|---|
Model | BMW Serii 5 |
Produkcja od | 1981 |
Produkcja do | 1988 |