BMW Serii 5 E28

Generacja
BMW Serii 5 E28 Zobacz 2 zdjęcia

BMW serii 5 E28 produkowano w latach 1981-1988. Auto, które mierzy 4620 mm długości, 1700 mm szerokości oraz 1415 mm wysokości, to druga generacji BMW serii 5. Jest następcą modelu E12, który w ciągu dziewięciu lat sprzedaży znalazł prawie 700 000 nabywców. Co ciekawe, mimo że oba samochody są w zakresie stylistyki bardzo podobne, E28 zostało zbudowane z materiałów wykończeniowych lepszej jakości. E28 jest również lżejsze o 60-90 kg, w zależności od wersji, oraz zdecydowanie bardziej zaawansowane technicznie, co pozytywnie wpłynęło m.in. na bezpieczeństwo pasażerów. Do głównych konkurentów BMW serii 5 E28 zaliczamy Audi 100 i Mercedesa W123.

BMW serii 5 E28 oferowano klientom z szeroką gamą jednostek napędowych, obejmującą osiem silników benzynowych oraz jeden motor wysokoprężny.

Najmniej wymagający wybierali wersję o nazwie 518 z silnikiem o pojemności 1,8 l. Dzięki 91 KM przy 5500 obr./min oraz 140 Nm maksymalnego momentu obrotowego przyspiesza ona do setki w 13,7 s i osiąga prędkość maksymalną 166 km/h. Ta sama jednostka, choć nieco zmodyfikowana, znalazła się pod maską modelu 518i, który generuje 104 KM i pozwala rozpędzić się do 175 km/h.

BMW serii 5 E28 oferowano także z motorem 2,0 l w modelu 520i o mocy 125 KM przy 5800 obr./min i 170 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Egzemplarz E28 z taką jednostką przyspiesza do setki w 9,7 s i osiąga prędkość maksymalną 185 km/h. Warto dodać, że taką samą moc generuje również wariant o pojemności 2,7 l w modelu 525e, tyle że w tym przypadku maksymalny moment obrotowy wynosi 240 Nm, a setka pojawia się na liczniku o 0,1 s wcześniej.

W katalogu niemieckiego producenta widniał także model 525i z silnikiem o pojemności 2,5 l i mocy 150 KM przy 5500 obr./min, który osiąga 100 km/h po 9,6 s i prędkość maksymalną 196 km/h, oraz wariant 528i z 2,8 l jednostką napędową o mocy 184 KM przy 5800 obr./min i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego, pozwalającą uzyskać 100 km/h po 8,0 s i maksymalnie rozpędzić się do 212 km/h.

Listę podstawowych modeli z silnikami benzynowymi zamyka wersja M535i z motorem o pojemności 3,4 l i mocy 221 KM przy 5200 obr./min.

Wisienką na torcie jest model BMW M5, który dzięki 3,5 l silnikowi o mocy 286 KM przy 6500 obr./min i 340 Nm maksymalnego momentu obrotowego uzyskuje setkę po 6,1 s i pozwala rozpędzić się do 251 km/h.

Warto także zwrócić uwagę na jedyną w ofercie jednostkę wysokoprężną o pojemności 2,4 l i mocy 115 KM przy 4800 obr./min, którą montowano w modelu 524td. Wariant ten pozwala uzyskać prędkość maksymalną 180 km/h.

Napęd w E28 przekazywany jest na tylną oś za pomocą manualnej lub automatycznej skrzyni biegów.

W ciągu ośmiu lat produkcji powstało 722 328 egzemplarzy BMW serii 5 E28. Europejskim klientom oferowano wszystkie wersje E28, inne rynki (amerykański, japoński, tajlandzki i południowoafrykański) musiały zadowolić się jedynie kilkoma wariantami drugiej generacji BMW serii 5. Wszystkie egzemplarze występują w jednej wersji nadwozia (4-drzwiowy sedan). E28 uważane jest za jedno z najlepiej wykonanych i najmniej awaryjnych samochodów marki BMW w historii.

Następcą BMW serii 5 E28, plasowanego w segmencie E, jest BMW serii 5 E34, które produkowano w latach 1988-1996 i które jest znacznie większe (4720 mm długości, 1751 mm szerokości i 1384 wysokości) niż poprzednik. E34 powstało w liczbie 1 331 056 sztuk.

Plusy:
+ bardzo dobre wykonanie
+ bogata gama jednostek napędowych
+ dobre właściwości jezdne
+ przestronność oraz komfort
Minusy:
- paliwożerne jednostki napędowe
- problemy z silnikiem wysokoprężnym po dłuższej eksploatacji

4.11
Ocena na postawie 20 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaBMW
ModelBMW Serii 5
Produkcja od1981
Produkcja do1988

Wybrane wersje BMW Serii 5 E28

Inne generacje BMW Serii 5

Inne modele BMW

Oceny użytkowników (5)

BMW Serii 5 E28: newsy, testy i recenzje

Gwiazdy na premierze BMW iX

Test: BMW M440i xDrive Cabrio – sposób na relaks w słońcu

... transportu. Może nie jest tak szybki jak coupe, ale nie o to przecież chodzi. No chyba, że mowa o BMW M440i Cabrio. To zestaw kompletny, ale nie przesadzony. ... . Dlatego chcąc dziś kupić kabriolet BMW trzeba zdecydować się przynajmniej na ...

6 dni temu

Test: BMW X5 M50i - żegnamy najlepszego diesla

... Jaki jest najlepszy silnik do BMW X5? M50d. BMW wycofało go jednak z oferty – czy M50i przejmie jego rolę? ... BMW X5 M50d spełnia praktycznie wszystkie możliwe wymagania. Ma 400 KM i aż 760 Nm, ale najważniejsze, że płynnie rozwija moc i bardzo ...

2 tygodnie temu

BMW 7 E65 skończyło 20 lat. Jak zniosło próbę czasu? [galeria]

... BMW 7 generacji E65 zadebiutowało na rynku w listopadzie 2001 roku. Kontrowersyjny w tamtym czasie projekt wyszedł spod ręki Adriana van Hooydonka pod przewodnictwem Chrisa Bangle'a. E65 ... Poznaj lepiej współczesne BMW: 36191 39819 41458 A ...

2 tygodnie temu

Elektromobilność w wydaniu GT. Nadchodzi ID.5 GTX

... nie będzie już oferować modeli spalinowych w Europie. Jednym z nowym modeli tej marki jest ID.5, który nie tylko wkracza do świata SUV-ów w stylu coupé, ale też – aut usportowionych. ... której powstają tylko auta elektryczne, co pozwala ...

tydzień temu

Test: BMW 430i cabrio - o nerki się nie martw

... BMW serii 4, choć swoją premierę miało jakiś czas temu, to nadal swoim wyglądem wzbudza wiele kontrowersji. Tym razem do testów otrzymałem odmianę, która została pozbawiona stałego dachu i powiem wam szczerze, że mnie osobiście ta odmiana bardzo ...

4 tygodnie temu

BMW Serii 4 Gran Coupe ma już polski cennik. Szybko poszło

... Nowe BMW Serii 4 Gran Coupe niebawem wjedzie do polskich salonów. Wiemy jak kształtuje się polska specyfikacja tego modelu i ile trzeba zapłacić za poszczególne wersje. ... Była premiera, jest i cennik. BMW zdecydowanie nie traktuje klientów ...

6 miesięcy temu

Nowe BMW Serii 2 wjeżdża do salonów. Znamy ceny bawarskiego coupe

... Polski oddział BMW działa naprawdę sprawnie. Chwilę po oficjalnej premierze nowej Serii 2, w konfiguratorze pojawiły się oficjalne ceny i specyfikacja. Nie jest tanio, ale oferta wydaje się dość uczciwa. ... Nowe BMW Serii 2 doczekało się już ...

5 miesięcy temu

Test: BMW M850i xDrive Cabrio - droga do szczęścia w 3 etapach

... mógłbym przypisać do BMW M850i Cabrio, którym pokonałem pół Polski, jeszcze zanim liście na oknem zrobiły się żółte. ... jeszcze nie tak dawno kupilibyśmy nowy (choć najtańszy) samochód. Tak jak w BMW M850i Cabrio. Gdzie się pojawiało, tam był i ...

3 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie