Pomóż nam tworzyć Autokult! Co chcesz tu zmienić?

BMW Serii 5 E28

Generacja
BMW Serii 5 E28 Zobacz 2 zdjęcia

BMW serii 5 E28 produkowano w latach 1981-1988. Auto, które mierzy 4620 mm długości, 1700 mm szerokości oraz 1415 mm wysokości, to druga generacji BMW serii 5. Jest następcą modelu E12, który w ciągu dziewięciu lat sprzedaży znalazł prawie 700 000 nabywców. Co ciekawe, mimo że oba samochody są w zakresie stylistyki bardzo podobne, E28 zostało zbudowane z materiałów wykończeniowych lepszej jakości. E28 jest również lżejsze o 60-90 kg, w zależności od wersji, oraz zdecydowanie bardziej zaawansowane technicznie, co pozytywnie wpłynęło m.in. na bezpieczeństwo pasażerów. Do głównych konkurentów BMW serii 5 E28 zaliczamy Audi 100 i Mercedesa W123.

BMW serii 5 E28 oferowano klientom z szeroką gamą jednostek napędowych, obejmującą osiem silników benzynowych oraz jeden motor wysokoprężny.

Najmniej wymagający wybierali wersję o nazwie 518 z silnikiem o pojemności 1,8 l. Dzięki 91 KM przy 5500 obr./min oraz 140 Nm maksymalnego momentu obrotowego przyspiesza ona do setki w 13,7 s i osiąga prędkość maksymalną 166 km/h. Ta sama jednostka, choć nieco zmodyfikowana, znalazła się pod maską modelu 518i, który generuje 104 KM i pozwala rozpędzić się do 175 km/h.

BMW serii 5 E28 oferowano także z motorem 2,0 l w modelu 520i o mocy 125 KM przy 5800 obr./min i 170 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Egzemplarz E28 z taką jednostką przyspiesza do setki w 9,7 s i osiąga prędkość maksymalną 185 km/h. Warto dodać, że taką samą moc generuje również wariant o pojemności 2,7 l w modelu 525e, tyle że w tym przypadku maksymalny moment obrotowy wynosi 240 Nm, a setka pojawia się na liczniku o 0,1 s wcześniej.

W katalogu niemieckiego producenta widniał także model 525i z silnikiem o pojemności 2,5 l i mocy 150 KM przy 5500 obr./min, który osiąga 100 km/h po 9,6 s i prędkość maksymalną 196 km/h, oraz wariant 528i z 2,8 l jednostką napędową o mocy 184 KM przy 5800 obr./min i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego, pozwalającą uzyskać 100 km/h po 8,0 s i maksymalnie rozpędzić się do 212 km/h.

Listę podstawowych modeli z silnikami benzynowymi zamyka wersja M535i z motorem o pojemności 3,4 l i mocy 221 KM przy 5200 obr./min.

Wisienką na torcie jest model BMW M5, który dzięki 3,5 l silnikowi o mocy 286 KM przy 6500 obr./min i 340 Nm maksymalnego momentu obrotowego uzyskuje setkę po 6,1 s i pozwala rozpędzić się do 251 km/h.

Warto także zwrócić uwagę na jedyną w ofercie jednostkę wysokoprężną o pojemności 2,4 l i mocy 115 KM przy 4800 obr./min, którą montowano w modelu 524td. Wariant ten pozwala uzyskać prędkość maksymalną 180 km/h.

Napęd w E28 przekazywany jest na tylną oś za pomocą manualnej lub automatycznej skrzyni biegów.

W ciągu ośmiu lat produkcji powstało 722 328 egzemplarzy BMW serii 5 E28. Europejskim klientom oferowano wszystkie wersje E28, inne rynki (amerykański, japoński, tajlandzki i południowoafrykański) musiały zadowolić się jedynie kilkoma wariantami drugiej generacji BMW serii 5. Wszystkie egzemplarze występują w jednej wersji nadwozia (4-drzwiowy sedan). E28 uważane jest za jedno z najlepiej wykonanych i najmniej awaryjnych samochodów marki BMW w historii.

Następcą BMW serii 5 E28, plasowanego w segmencie E, jest BMW serii 5 E34, które produkowano w latach 1988-1996 i które jest znacznie większe (4720 mm długości, 1751 mm szerokości i 1384 wysokości) niż poprzednik. E34 powstało w liczbie 1 331 056 sztuk.

Plusy:
+ bardzo dobre wykonanie
+ bogata gama jednostek napędowych
+ dobre właściwości jezdne
+ przestronność oraz komfort
Minusy:
- paliwożerne jednostki napędowe
- problemy z silnikiem wysokoprężnym po dłuższej eksploatacji

4.11
Ocena na postawie 20 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaBMW
ModelBMW Serii 5
Produkcja od1981
Produkcja do1988

Wybrane wersje BMW Serii 5 E28

Inne generacje BMW Serii 5

Inne modele BMW

Oceny użytkowników (5)

BMW Serii 5 E28: newsy, testy i recenzje

BMW Serii 3 przeszło udany lifting - jak chcą, to potrafią

... Przyznacie, że ostatnie projekty BMW (z nową Serią 7 na czele) mogły wzbudzić mieszane uczucia nawet u najzagorzalszych fanów marki. Na szczęście producent wciąż ma w ofercie ładne samochody, takie jak odświeżona Seria 3. ... Siódma generacja ...

3 miesiące temu

Reakcja po nagraniu z A1. Policja namierzyła kierowcę z BMW

... Policja w reakcji na nagranie z łódzkiego odcinka autostrady A1, które wywołało burzę w internecie, wzywa kierowcę BMW na komendę. Radzi też jak działać, gdy jesteśmy nękani na drodze ... Gdy napisaliśmy o filmie, na którym kierowca BMW M3 na ...

4 dni temu

Pierwsza jazda: BMW Serii 2 Active Tourer – w środku jak elektryk

... BMW Serii 2 Active Tourer od początku było tym najbardziej "innym" modelem w ofercie niemieckiej marki. Tak też jest z drugą generacją, która zaskakująco wyróżnia się na tle pozostałych modeli BMW, szczególnie po zajęciu miejsca w środku. ... ...

6 miesięcy temu

Test: Mazda MX-5 z systemem KPC na przełęczy Salmopolskiej

... Chyba żadne auta nie zmieniają się w ciągu jednej generacji tak, jak mazdy. Małe, ale liczne poprawki sprawiają, że różnice pomiędzy kolejnymi rocznikami są coraz większe. Teraz MX-5 otrzymała jeden unikatowy system, który wprowadza zauważalną ...

2 tygodnie temu

BMW M Festival na torze Silesia Ring – świętowanie 50 lat BMW M

... BMW M GmbH to marka, której korzenie sięgają sportów motorowych. Od 1972 roku oferuje entuzjastom motoryzacji doświadczenia, które przyśpieszają bicie serca i dają czystą radość z jazdy. Samochody ... BMW M to synonim mocy i innowacyjności. Mimo ...

miesiąc temu

Test: Renault 5 po 50 latach - wszystko już było

... 50 lat po premierze kultowego Renault 5 Francuzi zdecydowanie mówią o elektrycznym następcy. Korzystając z okazji przejechałem się jednym z muzealnych egzemplarzy, sprawdzając co sprawiło, że auto okazało się takim sukcesem i czy można używać go ...

miesiąc temu

Test: BMW M4 Competition – relaks za pięć dyszek

... BMW już dawno straciło łatkę dresiarskiej fury. BMW M4 Competition nie jest jednak dla przeciętnego Kowalskiego. To auto kierowane do osób, które na pierwszym miejscu stawiają emocje - i to nie te związane z ustawkami. ... BMW M4 Competition - ...

miesiąc temu

Renault 5 po przeróbce na elektryka. Sprawdziłem, czy ma to sens

... Wyjmują bak i silnik spalinowy, instalują jednostkę elektryczną, a w bagażniku - spore ogniwo. Skrzynia biegów zostaje na miejscu. Przeróbka klasycznego Renault 5 zajmuje tylko trzy dni i jest całkowicie legalna. Ale czy warto się na nią ...

4 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie