BMW Serii 3 F30/F31/F34

Generacja
BMW Serii 3 F30/F31/F34 Zobacz 3 zdjęcia
BMW Serii 3 F30/F31/F34 - test i recenzja

Pod koniec 2011 roku zadebiutowała już szósta generacja BMW serii 3. Tym razem wóz ma oznaczenie kodowe F30. Jak zwykle auto jest jeszcze bardziej luksusowe i oferuje lepsze osiągi niż poprzednik. Samochód jest dostępny w wersji sedan i kombi. Coupé i kabriolet zostały oddzielone i nazwano je „serią 4”.

Nadwozie modelu F30 ma dużo bardziej dynamiczną linię stylistyczną niż poprzednik. W oczy rzucają się przede wszystkim wąskie reflektory przednie łączące się z charakterystycznymi dla wszystkich modeli BMW „nerkami” w przednim zderzaku. Z tyłu pozostawiono klasyczny kształt świateł – literę L. Elementami zwracającymi uwagę są również tylne poszerzone błotniki, które nadają autu sportowy charakter.

W porównaniu z E90 model F30 jest znacznie, bo aż o około 100 mm, dłuższy. Projektanci zwiększyli także rozstaw osi o niemal 50 mm. Wysokość i szerokość obu generacji aut pozostał prawie na tym samym poziomie. Konstruktorzy zachowali tradycyjne proporcje przodu samochodu z bardzo krótkim zwisem.

Choć w BMW serii 3 objętość bagażnika nigdy nie była najważniejszym parametrem, warto wspomnieć, że w F30 bagażnik ma o 20 litrów więcej niż w poprzedniku. Oczywiście kształt komory bagażowej jest bliski prostokątowi, a przestrzeń załadunkowa znajduje się stosunkowo nisko.

Nadwozie BMW serii 3 może być zindywidualizowane przez jeden z czterech pakietów, w ramach których zmieniane są zderzaki lub listwy okienne czy też wnętrze reflektorów (lub wszystko naraz).

Podstawowe wyposażenie auta obejmuje m.in. układy ABS, ASR i ESP, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane lusterka itd. W ramach wyposażenia dodatkowego możliwy jest zakup nie tylko wielostrefowej klimatyzacji, ale także różnych rodzajów tapicerki, układy kamer wspomagających parkowanie, wyświetlacz head-up, aktywny tempomat, system ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, asystent hamowania i wiele innych.

Jak zwykle dla BMW najważniejszą kwestią jest paleta silników, która również w F30 jest bardzo szeroka. Podstawowym motorem jest 1,6-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. W zależności od wersji ma on moc 136 KM lub 170 KM. Następny w kolejności jest 2-litrowiec o mocy 184 KM lub 245 KM. Podobnie jak mniejszy brat ma on turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk benzyny.

Oprócz 4-cylindrowców pod maską BMW F30 montowany jest też rzędowy silnik sześciocylindrowy. To właśnie z takich konstrukcji słynie BMW. 3-litrowa jednostka napędowa z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem rozwija 306 KM i zapewnia prędkość maksymalną 250 km/h oraz sprint do setki w około 5,0-5,5 s.

Z motorami 2-litrowym i 3-litrowym łączone są 6-biegowe manualne skrzynie lub przekładnie automatyczne o ośmiu przełożeniach. Również z tymi samymi silnikami jako opcja oferowany jest napęd na wszystkie koła.

Paleta turbodiesli obejmuje dwa motory. Pierwszy ma objętość skokową 2,0 l i jest dostępny w wersji z jedną lub dwiema turbosprężarkami. W zależności od tego jego moc waha się od 116 KM do 218 KM. Większy silnik ma 3 litry objętości i 6 cylindrów, i też jest budowany z jedną lub dwiema turbosprężarkami. W słabszej odmianie ma on 258 KM mocy, natomiast w mocniejszej aż 313 KM. 3-litrowiec jest łączony tylko z automatyczną skrzynią przekładniową, a w wersji 313-konnej oferta ogranicza się też tylko do napędu na wszystkie koła.

Osoby zainteresowane hybrydami w modelu serii 3 również znajdą coś dla siebie. Auto z takim napędem jest sprzedawane pod nazwą ActiveHybrid 3. Do jego napędu służy 3-litrowy silnik benzynowy o mocy 306 KM i konstrukcja elektryczna dająca 40 kW. Łączna moc obu układów to 340 KM.

Natomiast dla klientów ze sportowym zacięciem firma z Monachium opracowała model M3. Chociaż w większości auto bazuje na zwykłej wersji F30, BMW nadało temu autu kod F80. Powodem tego jest znacznie zmodernizowany układ napędowy, zawieszenie i hamulce, a przede wszystkim inny silnik.
Jednostka napędowa o oznaczeniu S55 bazuje na 3-litrowej konstrukcji o mocy 306 KM. Zakres modyfikacji w tym silniku jest jednak bardzo duży. Bezpośredni wtrysk paliwa i dwie turbosprężarki gwarantują kierowcy M-trójki moc 431 KM, która przekłada się na ograniczoną do 250 km/h prędkość maksymalną oraz przyspieszenie do setki w czasie 4,3-4,1 s w zależności od tego czy auto jest uzbrojone w manualną czy dwusprzęgłową skrzynię biegów. W chwili pisania tego tekstu model M3 dostępny był tylko z nadwoziem sedan.

4.49
Ocena na postawie 20 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaBMW
ModelBMW Serii 3
Produkcja od2011
Produkcja do2016

Wybrane wersje BMW Serii 3 F30/F31/F34

Inne generacje BMW Serii 3

Inne modele BMW

Oceny użytkowników (3)

BMW Serii 3 F30/F31/F34: newsy, testy i recenzje

Ford Mustang Mach-E: podróż elektryczną ikoną. Część 2: Manor House

Test: BMW M440i xDrive Cabrio – sposób na relaks w słońcu

... transportu. Może nie jest tak szybki jak coupe, ale nie o to przecież chodzi. No chyba, że mowa o BMW M440i Cabrio. To zestaw kompletny, ale nie przesadzony. ... . Dlatego chcąc dziś kupić kabriolet BMW trzeba zdecydować się przynajmniej na ...

2 tygodnie temu

Test: BMW M850i xDrive Cabrio - droga do szczęścia w 3 etapach

... mógłbym przypisać do BMW M850i Cabrio, którym pokonałem pół Polski, jeszcze zanim liście na oknem zrobiły się żółte. ... jeszcze nie tak dawno kupilibyśmy nowy (choć najtańszy) samochód. Tak jak w BMW M850i Cabrio. Gdzie się pojawiało, tam był i ...

4 tygodnie temu

Test: BMW X5 M50i - żegnamy najlepszego diesla

... Jaki jest najlepszy silnik do BMW X5? M50d. BMW wycofało go jednak z oferty – czy M50i przejmie jego rolę? ... BMW X5 M50d spełnia praktycznie wszystkie możliwe wymagania. Ma 400 KM i aż 760 Nm, ale najważniejsze, że płynnie rozwija moc i bardzo ...

2 tygodnie temu

Nowe BMW Serii 2 wjeżdża do salonów. Znamy ceny bawarskiego coupe

... Polski oddział BMW działa naprawdę sprawnie. Chwilę po oficjalnej premierze nowej Serii 2, w konfiguratorze pojawiły się oficjalne ceny i specyfikacja. Nie jest tanio, ale oferta wydaje się dość uczciwa. ... Nowe BMW Serii 2 doczekało się już ...

5 miesięcy temu

BMW 7 E65 skończyło 20 lat. Jak zniosło próbę czasu? [galeria]

... BMW 7 generacji E65 zadebiutowało na rynku w listopadzie 2001 roku. Kontrowersyjny w tamtym czasie projekt wyszedł spod ręki Adriana van Hooydonka pod przewodnictwem Chrisa Bangle'a. E65 ... Poznaj lepiej współczesne BMW: 36191 39819 41458 A ...

3 tygodnie temu

BMW Serii 4 Gran Coupe ma już polski cennik. Szybko poszło

... Nowe BMW Serii 4 Gran Coupe niebawem wjedzie do polskich salonów. Wiemy jak kształtuje się polska specyfikacja tego modelu i ile trzeba zapłacić za poszczególne wersje. ... Była premiera, jest i cennik. BMW zdecydowanie nie traktuje klientów ...

6 miesięcy temu

Test: BMW 430i cabrio - o nerki się nie martw

... BMW serii 4, choć swoją premierę miało jakiś czas temu, to nadal swoim wyglądem wzbudza wiele kontrowersji. Tym razem do testów otrzymałem odmianę, która została pozbawiona stałego dachu i powiem wam szczerze, że mnie osobiście ta odmiana bardzo ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie