Pod koniec 2011 roku zadebiutowała już szósta generacja BMW serii 3. Tym razem wóz ma oznaczenie kodowe F30. Jak zwykle auto jest jeszcze bardziej luksusowe i oferuje lepsze osiągi niż poprzednik. Samochód jest dostępny w wersji sedan i kombi. Coupé i kabriolet zostały oddzielone i nazwano je „serią 4”.
Nadwozie modelu F30 ma dużo bardziej dynamiczną linię stylistyczną niż poprzednik. W oczy rzucają się przede wszystkim wąskie reflektory przednie łączące się z charakterystycznymi dla wszystkich modeli BMW „nerkami” w przednim zderzaku. Z tyłu pozostawiono klasyczny kształt świateł – literę L. Elementami zwracającymi uwagę są również tylne poszerzone błotniki, które nadają autu sportowy charakter.
W porównaniu z E90 model F30 jest znacznie, bo aż o około 100 mm, dłuższy. Projektanci zwiększyli także rozstaw osi o niemal 50 mm. Wysokość i szerokość obu generacji aut pozostał prawie na tym samym poziomie. Konstruktorzy zachowali tradycyjne proporcje przodu samochodu z bardzo krótkim zwisem.
Choć w BMW serii 3 objętość bagażnika nigdy nie była najważniejszym parametrem, warto wspomnieć, że w F30 bagażnik ma o 20 litrów więcej niż w poprzedniku. Oczywiście kształt komory bagażowej jest bliski prostokątowi, a przestrzeń załadunkowa znajduje się stosunkowo nisko.
Nadwozie BMW serii 3 może być zindywidualizowane przez jeden z czterech pakietów, w ramach których zmieniane są zderzaki lub listwy okienne czy też wnętrze reflektorów (lub wszystko naraz).
Podstawowe wyposażenie auta obejmuje m.in. układy ABS, ASR i ESP, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane lusterka itd. W ramach wyposażenia dodatkowego możliwy jest zakup nie tylko wielostrefowej klimatyzacji, ale także różnych rodzajów tapicerki, układy kamer wspomagających parkowanie, wyświetlacz head-up, aktywny tempomat, system ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, asystent hamowania i wiele innych.
Jak zwykle dla BMW najważniejszą kwestią jest paleta silników, która również w F30 jest bardzo szeroka. Podstawowym motorem jest 1,6-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. W zależności od wersji ma on moc 136 KM lub 170 KM. Następny w kolejności jest 2-litrowiec o mocy 184 KM lub 245 KM. Podobnie jak mniejszy brat ma on turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk benzyny.
Oprócz 4-cylindrowców pod maską BMW F30 montowany jest też rzędowy silnik sześciocylindrowy. To właśnie z takich konstrukcji słynie BMW. 3-litrowa jednostka napędowa z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem rozwija 306 KM i zapewnia prędkość maksymalną 250 km/h oraz sprint do setki w około 5,0-5,5 s.
Z motorami 2-litrowym i 3-litrowym łączone są 6-biegowe manualne skrzynie lub przekładnie automatyczne o ośmiu przełożeniach. Również z tymi samymi silnikami jako opcja oferowany jest napęd na wszystkie koła.
Paleta turbodiesli obejmuje dwa motory. Pierwszy ma objętość skokową 2,0 l i jest dostępny w wersji z jedną lub dwiema turbosprężarkami. W zależności od tego jego moc waha się od 116 KM do 218 KM. Większy silnik ma 3 litry objętości i 6 cylindrów, i też jest budowany z jedną lub dwiema turbosprężarkami. W słabszej odmianie ma on 258 KM mocy, natomiast w mocniejszej aż 313 KM. 3-litrowiec jest łączony tylko z automatyczną skrzynią przekładniową, a w wersji 313-konnej oferta ogranicza się też tylko do napędu na wszystkie koła.
Osoby zainteresowane hybrydami w modelu serii 3 również znajdą coś dla siebie. Auto z takim napędem jest sprzedawane pod nazwą ActiveHybrid 3. Do jego napędu służy 3-litrowy silnik benzynowy o mocy 306 KM i konstrukcja elektryczna dająca 40 kW. Łączna moc obu układów to 340 KM.
Natomiast dla klientów ze sportowym zacięciem firma z Monachium opracowała model M3. Chociaż w większości auto bazuje na zwykłej wersji F30, BMW nadało temu autu kod F80. Powodem tego jest znacznie zmodernizowany układ napędowy, zawieszenie i hamulce, a przede wszystkim inny silnik.
Jednostka napędowa o oznaczeniu S55 bazuje na 3-litrowej konstrukcji o mocy 306 KM. Zakres modyfikacji w tym silniku jest jednak bardzo duży. Bezpośredni wtrysk paliwa i dwie turbosprężarki gwarantują kierowcy M-trójki moc 431 KM, która przekłada się na ograniczoną do 250 km/h prędkość maksymalną oraz przyspieszenie do setki w czasie 4,3-4,1 s w zależności od tego czy auto jest uzbrojone w manualną czy dwusprzęgłową skrzynię biegów. W chwili pisania tego tekstu model M3 dostępny był tylko z nadwoziem sedan.
Marka | BMW |
---|---|
Model | BMW Serii 3 |
Produkcja od | 2011 |
Produkcja do | 2016 |