BMW serii 1 (F20)
BMW serii 1 o oznaczeniu kodowym F20 w 2011 roku zastąpiło produkowane od 8 lat E87. Co ciekawe, samochód zajął miejsce wyłącznie pięciodrzwiowej wersji dotychczasowej jedynki, a pozostałe odmiany nadwoziowe prawdopodobnie dopiero wkrótce doczekają się zmian.
Stylistyka BMW serii 1 F20 zdecydowanie wydoroślała w porównaniu z poprzednikiem. Przód nabrał charakteru i teraz jeszcze bardziej nawiązuje do większych modeli, szczególnie do BMW 5 GT. Bryła samochodu oraz sam profil w zasadzie się nie zmieniły. Tylna część nadwozia zyskała nieco więcej ostrych linii, dodatkową listwę ochronną na zderzaku i charakterystyczne światła wykonane w technologii LED. Auto zdecydowanie urosło dzięki rozstawowi osi powiększonemu do 2690 mm: F20 mierzy 4324 mm długości, 1765 mm szerokości oraz 1421 mm wysokości. Pozwoliło to wygospodarować więcej miejsca na nogi pasażerów obu rzędów foteli oraz powiększyć bagażnik do 360 l. Po złożeniu tylnych oparć może on mieć 1150 l pojemności.
Klienci mają do wyboru 8 turbodoładowanych silników. Benzynowe jednostki to 116i o mocy 136 KM, 118i generujące 170 KM oraz 125i, które oferuje bardzo zrywne 218 KM. Gromadzie diesli przewodzi podstawowy 116d, który rozwija 116 KM i zadowala się przyzwoitą ilością 4,3 l oleju napędowego na 100 km. Są też odmiany 118d (143 KM), 120d (184 KM) oraz żwawy 125d (218 KM), który pozwala rozpędzić ważące około 1400 kg auto do 100 km/h w 6,5 s.
Kilka wersji silnikowych może być wspomagane inteligentną technologią EfficientDynamics, która istotnie zmniejsza zużycie paliwa i jednocześnie dba o poprawę osiągów samochodu. W przypadku każdej jednostki napędowej moc przenoszona jest na tylną oś za pomocą 6-biegowej manualnej skrzyni lub 8-stopniowego automatu Steptronic.
Samochód występuje w dwóch liniach stylistycznych: BMW Sport Line oraz BMW Urban Line. Pierwsza ma wiele detali świadczących o sportowych aspiracjach, a druga systemy służące wygodzie jazdy. Wnętrze BMW serii 1 F20 wykonano z bardzo dobrych materiałów, które dzięki świetnemu spasowaniu pozwalają pasażerom poczuć się jak we wnętrzu dużo droższych modeli. Czytelność oraz ergonomia stoją na najwyższym poziomie, a rewelacyjnie wyciszona kabina oraz wygodne fotele zachęcają kierowcę do szybszej jazdy.
Standardowe wyposażenie stoi na przyzwoitym poziomie. Auto ma pełną elektrykę, dobry system nagłośnienia, komputer pokładowy, komplet podstawowych systemów bezpieczeństwa jazdy, system start&stop oszczędzający paliwo w mieście czy klimatyzację. Samochód opcjonalnie może być wyposażony w otwierany dach, nawigację satelitarną, dwustrefową automatyczną klimatyzację czy chociażby skórzaną tapicerkę. Trudno wymienić choćby połowę opcji dostępnych jako dodatki do F20.
Auto do tej pory konkurowało z takimi modelami, jak Audi A3, Lancia Delta, Volvo C30 czy Lexus CT 200h. Wkrótce do oferty niemieckiego producenta ma dołączyć trzydrzwiowa odmiana nowej generacji BMW serii 1, jak również modele Coupe, Cabriolet, Gran Turismo czy przednionapędowy, świeży crossover.
Marka | BMW |
---|---|
Model | BMW Serii 1 |
Produkcja od | 2011 |
Produkcja do | 2015 |