#Opel Vivaro

Opel Vivaro

Opel Vivaro

Vivaro to model niewielkiego samochodu transportowego oraz niewielkiego busa produkowany przez niemiecką firmę Opel od 2001 roku w brytyjskiej fabryce samochodów General Motors w Luton. Vivaro jest bliźniakiem technicznym Renaulta Trafica oraz Nissana Primastara.

  • Vivaro to niewielki samochód dostawczy produkowany od 2001 roku
  • Mimo, że jest to auto dostawcze, producenci zadbali o atrakcyjną sylwetkę modelu
  • W 2002 roku auto zdobyło tytuł Dostawczego Samochodu Roku
  • Vivaro możemy nabyć w salonie w kilku wersjach m.in minibus lub samochód dostawczy
  • Model wyróżnia funkcjonalne wnętrze z czytelną deska rozdzielczą
[1/5] Vivaro to niewielki samochód dostawczy produkowany od 2001 rokuŹródło zdjęć: © en.wheelsage.org/Porlamfer

Wóz zadebiutował w 2001 roku. Charakteryzuje się ładną sylwetką, która nie jest zbyt częstym zjawiskiem wśród samochodów dostawczych. Charakterystycznym elementem stylistycznym samochodu jest wypukły dach na wysokości kabiny pasażerskiej. Całość wygląda jak niewielki garb z przodu auta.

Auto jest dostępne w kilku wariantach nadwozia jako samochód dostawczy i jako minibus, a także jako jeżdżące podwozie. W odmianie pasażerskiej Vivaro oferowany jest jako Combi (najtańsza i najuboższa wersja), Tour i Life.

Opel ma proste i funkcjonalne wnętrze z czytelną deską rozdzielczą. W wersji pasażerskiej materiały są nieco lepszej jakości i przyjemniejsze w dotyku. W odmianie transportowej tworzywa są twardsze, ale też odporniejsze na uszkodzenia i dające się łatwiej czyścić.

Fotele z przodu są wygodne, mają duże siedziska i zapewniają dobry komfort podróży. Do tego z wnętrza pojazdu jest bardzo dobra widoczność do przodu i na boki. Pole widzenia do tyłu jest zależne od tego, jaką wersję samochodu kierowca prowadzi. Jeśli jest to tzw. blaszak, jest ono mniejsze niż w odmianie pasażerskiej.

Opel Vivaro chwalony jest za dobry system przewietrzania kabiny i wydajne ogrzewanie, które szybko radzi sobie z chłodem w środku nawet w mroźne dni. Właściciele narzekają na niezbyt dobre wyciszenie wnętrza, szczególnie w wersji dostawczej, oraz na zbyt sztywne zawieszenie, które gdy samochód nie jest załadowany, sprawia, że Opel podskakuje na wybojach.

Vivaro może być wyposażone w elektrycznie sterowane okna i lusterka oraz klimatyzację. Dostępne są także poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, a także systemy ABS z EBD oraz ESP.

Przez pierwsze pięć lat Vivaro sprzedawano z jednym silnikiem benzynowym oraz jednym dieslem. Jednostka benzynowa miała objętość skokową 2,0 l i osiągała moc 120 KM. Z kolei motor wysokoprężny miał objętość skokową 1,9 l i był dostępny w wersji 82-konnej i 100-konnej. Od roku 2003 roku pod maską Vivaro instalowano 2,5-litrowego turbodiesla o mocy 135 KM. Ten ostatni silnik jest polecany przez klientów jako jednostka mocna i trwała, jednak zauważają oni dość wysokie zużycie oleju napędowego.

W 2006 roku auto przeszło modernizację. Objęła ona zarówno nadwozie, jak i wnętrze oraz silniki. W karoserii zmieniono zderzaki i nieco przemodelowano przód. W środku pojawiły się nowe materiały tapicerskie. Lepiej też wyciszono wnętrze.

Benzynowa jednostka napędowa pozostała taka sama, ale ze względu na dostosowywanie jej do nowych norm czystości spalin zmniejszono w niej moc o 3 KM. Wycofano za to z produkcji diesla o objętości skokowej 1,9 l. Zastąpiono go nowszym silnikiem 2-litrowym. Jest on oferowany w dwóch wersjach mocy – słabsza ma 90 KM, a mocniejsza 114 KM. Najmocniejszy motor w ofercie Opla Vivaro to 2,5-litrowy turbodiesel. Ten silnik został wzmocniony mimo zastosowania filtra cząstek stałych. Rozwija on obecnie moc 146 KM.

Opel Vivaro ma napęd realizowany zawsze przez przednie koła. W każdej odmianie silnikowej podstawowa skrzynia biegów to manualne urządzenie o sześciu biegach. W 114-konnej wersji 2.0 CDTI oraz z 2,5-litrowym motorem wysokoprężnym jako opcja oferowana jest 6-biegowa, automatyczna skrzynia biegów.

Opel Vivaro cechuje się dobrymi własnościami jezdnymi, jednak właściciele samochodu zwracają uwagę na szybkie zużywanie się końcówek drążków kierowniczych.

Ogólnie Vivaro jest uznawane za udaną konstrukcję. W 2002 roku zdobyło tytuł Dostawczego Samochodu Roku.