Toyota Supra Mark II

Generacja
Toyota Supra Mark II

Supra to najbardziej sportowy seryjny samochód produkowany przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation w latach 1978-2002.

Druga generacja Supry pojawiła się w 1981 roku. Auto bazowało na modelu Celica i jeszcze w drugiej generacji traktowane było jako specjalna wersja właśnie Celiki. Kanciasta karoseria Supry wyglądała atrakcyjnie i nowocześnie, ale nie miała tej drapieżności, którą charakteryzowały się późniejsze wersje. Były za to bardzo modne chowane reflektory.

Po otworzeniu drzwi oglądającemu ukazywały się dość dobrze wyprofilowane fotele i kanciasta deska rozdzielcza. Siedzenia z przodu nie były zbyt duże, ale za to cechowały się dobrym podparciem bocznym i były całkiem wygodne, więc podróż na dłuższych dystansach nie była udręką. Za to jazda mogła być męcząca po zajęciu tylnych foteli. Przyczyną był brak miejsca na nogi spowodowany niewielkim rozstawem osi oraz mała ilość przestrzeni nad głową, co wynikało z tego, że tylna szyba opadała dość mocno ku dołowi. Kanciasta deska rozdzielcza miała wszystkie pokrętła i przyciski w miejscach, w których mógł spodziewać się ich kierowca.

Całkiem ciekawie przedstawiała się lista wyposażenia podstawowego Supry. Znajdowały się na niej elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne, tempomat czy nawet manualna klimatyzacja. Od razu w trakcie produkcji przygotowywana była instalacja audio, a antenę wprasowywano w przednią szybę.

Supra miała klasyczny układ napędowy, a pod jej maską montowano kilka różnych silników o objętości skokowej 2,0 l lub 2,8 l, które na różnych rynkach rozwijały różną mocą maksymalną.
W Japonii podstawowym motorem był 2-litrowiec o mocy 127 KM. Można było też nabyć go w wersji z turbodoładowaniem i wtedy osiągał 147 KM mocy maksymalnej.

W Stanach Zjednoczonych i Europie oferowano tylko rzędową 6-cylindrową jednostkę o objętości 2,8 l. W USA miała ona 147 KM mocy, dzięki czemu Supra do setki przyspieszała w 9,8 s. Japońska wersja tego motoru rozwijała moc 162 KM, a europejska aż 176 KM.

Na rok 1983 Japończycy przygotowali pakiet ulepszeń, który wzmocnił amerykańską odmianę do 152 KM. Zmodyfikowano też 4-biegową automatyczną skrzynię przekładniową. Rok później między innymi dzięki podniesieniu stopnia sprężania z rzędowej szóstki udało się w USA wycisnąć 162 KM. W tym samym czasie europejska odmiana tego silnika (z wyłączeniem Szwajcarii) miała aż 180 KM mocy maksymalnej i 287 Nm momentu obrotowego.

W późniejszym czasie podniesiono moc silników 2,8-litrowych wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów (w USA) do 163 KM. Ich moment obrotowy wynosił 229 Nm. Tak przygotowana amerykańska wersja Supry potrzebowała 8,6 s na przyspieszenie do 100 km/h.

Japończycy nie tylko modyfikowali silniki, ale też non stop wprowadzali różnego rodzaju usprawnienia. Na przykład przez cały okres produkcji kilkukrotnie zmieniano przełożenia przekładni głównej, tak żeby dopasować ją jak najlepiej do nowo wprowadzonej skrzyni biegów i dzięki temu wycisnąć maksymalne osiągi z silnika.

Modyfikacje dotyczyły też nadwozia, w którym montowano różnej średnicy i szerokości felgi i opony, a także inne lusterka. Z roku na rok pojawiały się nowe kolory nadwozia, a znikały te najmniej popularne. W późniejszym czasie dodano też szyberdach i radio z pięcioma głośnikami.

Co ciekawe, pierwsze egzemplarze miały na nadwoziu emblemat z napisem Supra, ale w połowie 1982 roku zmieniono ten znaczek na napis Celica Supra. Obecnie więc pierwsze sztuki, które zjechały z taśmy produkcyjnej, są cenione najwyżej spośród wszystkich roczników.

Produkcja Celiki Supry została zakończona w 1986 roku. Wtedy zastąpiono ją modelem, który miał już własną nazwę Supra.

3.51
Ocena na postawie 42 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Supra
Produkcja od1982
Produkcja do1983

Wybrane wersje Toyota Supra Mark II

Inne generacje Toyota Supra

Inne modele Toyota

Toyota Supra Mark II: newsy, testy i recenzje

Red Bull Ring z bliska. Arena z dużymi przewyższeniami i szybkimi łukami

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie