Toyota Supra Mark III

Generacja
Toyota Supra Mark III

Supra trzeciej generacji zadebiutowała w 1986 roku. Był to zupełnie nowy samochód, niemający nic wspólnego z Celicą. W Celice Toyota zdecydowała się zastosować napęd przedni, a Supra jako rasowy samochód sportowy otrzymała klasyczny układ napędowy.

Karoseria Supry III nawiązywała w pewnym stopniu do starszej siostry. Wymiary obu wozów były podobne, choć nowe auto stało się nieco krótsze i niższe, ale za to szersze. Skrócono w nim rozstaw osi, dzięki czemu Supra stałą się na drodze bardziej poręczna.

Kanciaste nadwozie zaprojektowano zgodnie z trendami z tamtych czasów, kiedy to modne były proste linie. Z przodu po raz drugi Japończycy postanowili wykorzystać chowane reflektory główne. Z tyłu dużo miejsca zajmowały wielkie lampy zespolone.

Wnętrze było wykończone materiałami dobrej jakości, ale spasowanie poszczególnych części pozostawiało nieco do życzenia. Deska rozdzielcza była równie kanciasta jak w poprzedniczce. Sporych rozmiarów fotele były wygodne i zapewniały dobre trzymanie boczne podczas szybkiej jazdy po krętych drogach. Udało się uzyskać nieco więcej miejsca na nogi i nad głowami, dzięki temu że siedzenia zostały zamontowane odrobinę niżej. Przełożyło się to też na ogólne obniżenie środka ciężkości samochodu.

Nowe zawieszenie sprawowało się dużo lepiej od starego w czasie szybkiej jazdy. Jego większa sztywność sprawiała jednak, że na dziurawych drogach auto prowadziło się źle. Ale mało komu to przeszkadzało, bo przecież nie do tego służyła Supra.

Do napędu Supry wykorzystywano trzy różne jednostki napędowe, zawsze były to jednak silniki rzędowe o sześciu cylindrach. W Japonii podstawowym motorem był 2-litrowiec, oferowany zarówno w wersji wolnossącej, jak i turbodoładowanej. W pierwszej odmianie silnik miał 162 KM mocy maksymalnej i 176 Nm momentu obrotowego. Z kolei w drugiej – wyposażony w dwie turbosprężarki w układzie szeregowym – generował moc 208 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosił 244 Nm.

Od 1990 do 1992 roku w Japonii jako źródło napędu instalowano też agregat 2,5-litrowy z podwójnym turbodoładowaniem w układzie szeregowym. Charakteryzował się on niesamowitą mocą 280 KM i momentem obrotowym o wartości 363 Nm. Wóz z tą jednostką napędową przyspieszał do 100 km/h w 6,3 s (200 km/h po 28,4 s) i osiągał prędkość 245 km/h.

Na wszystkich rynkach dostępna była Supra z motorem o objętości skokowej 3,0 l. Podobnie jak 2-litrowiec oferowany był on w odmianie wolnossącej i z turbodoładowaniem. Słabsza wersja miała moc 203 KM i moment obrotowy 266 Nm.

Mocniejsza zaś – z jedną turbosprężarką – montowana była od 1987 roku w modelu Turbo, miała moc 233 KM oraz moment maksymalny o wartości 325 Nm. Supra Turbo wyróżniała się spojlerem na pokrywie bagażnika, spryskiwaczami reflektorów i mechanizmem różnicowym o zwiększonym tarciu wewnętrznym. W opcji natomiast znajdował się system ABS.

W drugiej połowie 1988 roku na rynku japońskim Toyota zaoferowała limitowaną do 500 sztuk specjalną serię Supry nazwaną Turbo-A. Była ona uzbrojona w dobrze znany z kontynentu europejskiego 3-litrowy motor turbo, który w Kraju Kwitnącej Wiśni dysponował nie 233 KM, ale aż 277 KM mocy maksymalnej i momentem obrotowym 358 Nm.

Niezależnie od zastosowanej jednostki napędowej do wyboru była zawsze 5-biegowa manualna skrzynia biegów lub 4-biegowa automatyczna przekładania.

Od 1990 roku w Suprach standardowo montowano już czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.

Wytwarzanie tego modelu zostało zakończone pod koniec 1992 roku. Toyota sprzedała łącznie ponad 108 500 egzemplarzy Supry III.

3.78
Ocena na postawie 19 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Supra
Produkcja od1986
Produkcja do1988

Wybrane wersje Toyota Supra Mark III

Inne generacje Toyota Supra

Inne modele Toyota

Toyota Supra Mark III: newsy, testy i recenzje

Oryginalna Toyota Supra MkIV na sprzedaż za astronomiczną kwotę

... Kult Toyoty Supry jest nie do podważenia – towarzyszyła motoryzacyjnym maniokom niemal wszędzie: od serii filmów „Szybcy i Wściekli”, przez różne wyścigowe gry wideo, aż po bezkresne pola tuningu ... Toyota Supra 4. generacji jest uwielbiana ...

4 godziny temu

Moje kolejne auto będzie elektryczne, bo...

Wyścigowa Toyota GR Supra GT4 w sprzedaży od 2020 roku

... Toyota GAZOO Racing wprowadzi do sprzedaży specjalną wersję Supry przygotowaną z myślą o zespołach prywatnych w seriach wyścigowych. Poza mocniejszym silnikiem, innym wydechem oraz lepszym układem hamulcowym, auto dostało m.in. imponujący i ...

3 tygodnie temu

Toyota GR Supra: wyczekiwana premiera sprawdzona na polskich drogach

... Mało w ostatnich latach weszło na polski rynek samochodów, które byłyby tak wyczekiwane przez fanów. Mało jest też było takich, które wzbudzałyby takie emocje wśród jej przeciwników. Tydzień z nową suprą pozwolił mi dowiedzieć się całej prawdy o ...

4 tygodnie temu

MR2 może powrócić. Podobnie jak Supry nie stworzy jej Toyota

... Tetsuya Tada, główny inżynier Toyoty, w rozmowie z dziennikarzami "Autoindustriya" napomknął o możliwości powrotu na rynek Toyoty MR2, kultowego, choć niedocenionego samochodu z silnikiem umieszczonym centralnie. Dawcą podwozia podobnie jak w ...

3 miesiące temu

Wkrótce do nowej Toyoty Supry będzie można wsadzić 2JZ

... Jednym z największych zastrzeżeń dotyczących nowej Toyoty Supry jest silnik BMW pod maską. Dla wielu fanów modelu to niedopuszczalne. Ucieszą się, że trwają prace nad zestawem umożliwiającym swap na legendarną jednostkę 2JZ. ... Większość osób ...

9 miesięcy temu

Nowa Toyota Supra doczeka się mocniejszej wersji

... Toyota Supra w najnowszej odsłonie dopiero zadomawia się na rynku. Kontrowersyjny wygląd nie każdemu przypadł do gustu. Podobnie jak moc wynosząca 340 KM. Wielu spodziewało się więcej po następcy legendy. Nie wszystko jednak stracone. Japończycy ...

3 miesiące temu

Przód już znamy. Teraz wyciekło zdjęcie tyłu nowej Toyoty Supry

... Tak jak można było przypuszczać, wcale nie trzeba czekać na styczniową premierę, by zobaczyć, jak nowa Toyota Supra wygląda z tyłu. Również z tej strony japońskie coupé nawiązuje do konceptu z 2014 roku. ... Dawno nie było tak wyczekiwanej ...

11 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie