Toyota Land Cruiser J100

Generacja
Toyota Land Cruiser J100 Zobacz 12 zdjęć

W październiku 1997 roku na salonie samochodowym w Tokio Toyota pokazała model J100. Auto weszło do produkcji w styczniu roku następnego. Wóz tej serii wytwarzany był w dwóch wersjach: J100 i J105.

Auta co prawda różniły się odrobinę wyglądem, ale miały na przykład wspólną cechę w postaci jednego typu nadwozia. Było to zawsze 5-drzwiowe kombi. Mierzące prawie 5 m Land Cruisery miały charakterystyczną karoserię z wyraźnymi przetłoczeniami błotników.

Wozy produkowano tylko w wersji 5-miejscowej. W kabinie było dużo miejsca dla pasażerów i nawet wysokie osoby nie mogły narzekać na brak przestrzeni na nogi czy nad głowami. Przednie fotele rozdzielała dość szeroka konsola środkowa. Deska rozdzielcza wyglądała typowo dla aut terenowych, a więc nie porywała swoim designem, ale była funkcjonalna.

Wyposażenie podstawowe na większości rynków obejmowało w Land Cruiserze dwie czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, klimatyzację i elektrycznie sterowane szyby oraz ABS. W bogatszych wersjach był ASR i ESP, automatyczna klimatyzacja i skórzana tapicerka.
W samochodach serii J100 Toyota zrezygnowała z doskonałych możliwości terenowych na rzecz podwyższenia komfortu jazdy. W związku z tym inżynierowie zastosowali z przodu niezależne zawieszenie kół z amortyzatorami i sprężynami śrubowymi.

Były jednak rynki, na których klienci byli gotowi poświęcić częściowo komfort jazdy na rzecz dzielności terenowej. Oczywiście nie chodziło o to, żeby auto zachowywało się na drodze jak wóz drabiniasty. Odpowiedzią na potrzeby mieszkańców Australii, Afryki i Ameryki Południowej była Toyota J105.

W tym samochodzie pozostawiono dobrze znane z pojazdów serii J80 sztywne osie zarówno z przodu, jak i z tyłu. Podobnie jak J100 J105 miała stały napęd na wszystkie koła. Pod maską auta montowano tylko dwa różne silniki. Pierwszym z nich był rzędowy 6-cylindrowy diesel o objętości skokowej 4,2 l. Miał on moc zaledwie 131 KM, ale osiągał spory, bo wynoszący 271 Nm przy 2200 obr./min. Drugim dostępnym motorem była jednostka napędowa spalająca benzynę. Miała ona również sześć cylindrów, ale jej objętość była jeszcze większa niż w dieslu, ponieważ wynosiła 4,5 l. Ten motor osiągał 215 KM mocy i aż 373 Nm momentu obrotowego, który był dostępny przy 3200 obr./min.

Z kolei wersja J100 występowała z czterema silnikami, przy czym jednym z nich był 4,5-litrowy benzynowy agregat znany z J105. Miał on te same parametry techniczne co w samochodach przeznaczonych na rynek australijski. Drugą jednostką była widlasta, 8-cylindrowa maszyna o objętości skokowej aż 4,7 l. Rozwijała ona moc 231 KM i maksymalny moment obrotowy 410 Nm przy 3200 obr./min.

Były także dwa turbodiesle. Oba charakteryzowały się sześcioma cylindrami ustawionymi w rzędzie i objętością skokową 4,2 l. Różniły się za to układami wtryskowymi. Słabszy motor rozwijał moc 167 KM i moment obrotowy 352 Nm, a mocniejszy 204 KM mocy maksymalnej i 430 Nm momentu obrotowego.

W Land Cruiserze J100 (J105) montowano trzy skrzynie biegów. Podstawowa to 5-biegowa skrzynia manualna, ale na niektórych rynkach standardem był 4-biegowy automat. Zazwyczaj jako opcja występowała skrzynia automatyczna, ale o pięciu przełożeniach.

Produkcję J100 i J105 zakończono w 2007 roku. Do tego czasu auto zdobyło pięć nagród dla samochodu terenowego roku przyznawanych przez australijskich dziennikarzy.

4.18
Ocena na postawie 19 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Land Cruiser
Produkcja od1998
Produkcja do2002

Wybrane wersje Toyota Land Cruiser J100

Inne generacje Toyota Land Cruiser

Inne modele Toyota

Toyota Land Cruiser J100: newsy, testy i recenzje

Opel Grandland X - test w wersji Grand

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie