Saab 9000 1 generacji

Generacja
Saab 9000 1 generacji Zobacz 3 zdjęcia

Saab 9000 1 generacji pojawił się na rynku w 1984 roku. Na początku dostępny był w wersji pięciodrzwiowego liftbacka podobnego do Fiata Cromy. Cztery lata później pojawiła się również wersja sedan CD Saaba 9000 1 generacji.

W ostatnich latach produkcji Saaba 9000 1 generacji powstały jeszcze dwie dodatkowe wersje tego samochodu: CD Griffin i 9000 Carlsson. Były one bogatsze pod względem wyposażenia, a przy tym stosowano w nich silniki o mocy 220 koni mechanicznych z manualną skrzynią biegów albo 200 koni mechanicznych z automatyczną.

Silnik Saaba 9000 1 generacji

W Saabie 9000 1 generacji zastosowano czterocylindrowy silnik rzędowy z głowicą DOHC i szesnastoma zaworami. Moc tego silnika wynosiła 175 koni mechanicznych. Po dwóch latach produkcji pojawiła się również wersja S Saaba 9000 1 generacji - z silnikiem wolnossącym o mocy 130 koni mechanicznych. Natomiast w wersji sedan Saaba 9000 zastosowano tylko turbodoładowany silnik benzynowy.

Dostępne były również mocniejsze wersje Saaba 9000 1 generacji. W 1990 roku pojawił się model z czterocylindrowym silnikiem 2.3 o szesnastu zaworach. Z turbodoładowaniem osiągał on moc 200 koni mechanicznych. Ten model Saaba 9000 nosił nazwę Aero i gwarantował największą frajdę prowadzenia spośród wszystkich dostępnych wersji Saaba 9000 1 generacji. Szkopuł tylko w tym, że średnie spalanie w Saabie 9000 1 generacji Aero było bardzo duże (13 l/100 km). Silnik ten dostępny był również w wariancie ze 170 końmi mechanicznymi i w wersji wolnossącej o 150 koniach mechanicznych.

Nadwozie Saaba 9000 1 generacji

Co prawda Saab 9000 1 generacji powstał na tej samej płycie, co takie samochody, jak: Alfa Romeo 164, Lancia Thema czy Fiat Croma (z tego ostatniego mogą nawet pochodzić części wymienne), ale inżynierom Saaba udało się stworzyć projekt, który ma własny, wyrazisty charakter. Saab 9000 1 generacji został zbudowany z bardziej mięsistej stali, gruntownie przekonstruowano w nim tylne zawieszenie (wahacze wleczone, sprężyny na wahaczach, a nie amortyzatorach czy zwrotnicach), zastosowano charakterystyczny dla Saabów grill, a także kierunkowskaz dzielony ze światłami pozycyjnymi.

Wszystko to sprawia, że mimo wielu cech wspólnych z innymi samochodami Saab 9000 1 generacji miał swój odrębny charakter. Nie bez powodu zresztą mówi się o Saabach, że to auta dla indywidualistów.

4.16
Ocena na postawie 7 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaSaab
ModelSaab 9000
Produkcja od1984
Produkcja do1993

Wybrane wersje Saab 9000 1 generacji

Inne generacje Saab 9000

Inne modele Saab

Saab 9000 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie